Zdecydowana większość przedsiębiorców posiada własny serwis internetowy. Niekiedy jest to prosta strona z informacjami o firmie i z kontaktem, a niekiedy duży serwis prowadzący sprzedaż towarów przez Internet i publikujący dużą ilość treści eksperckich. Niezależnie od tego jak duża jest nasza strona, zawsze istotną część ruchu powinien stanowić ruch z wyszukiwarki, a konkretniej – z bezpłatnych wyników wyszukiwania.
Jeżeli chcemy cieszyć się takim ruchem należy zadbać o SEO (ang. Search Engine Optimization) – optymalizację serwisu pod wyszukiwarki. Aby efektywnie zoptymalizować, najważniejsze elementy serwisu, które wyszukiwarka bierze pod uwagę w swoim algorytmie takie jak np. treść serwisu, znaczniki meta, nagłówki. Należy się zastanowić nad frazami kluczowymi, na które chcielibyśmy, aby nasz serwis pojawiał się wysoko w wyszukiwarce. Jak to zrobić, a zatem jak znaleźć odpowiednie słowa kluczowe?
Zdjęcie royalty free z Fotolia | Autorem tekstu jest Filip Krasiński
Zanim zaczniemy je wybierać należy pamiętać, że użytkownik, który jest zainteresowany zakupem towarów czy usług wpisuje w wyszukiwarkę hasła bardzo precyzyjnie. Potwierdzają to statystki, z których jasno wynika, że z roku na rok wyrażamy swoje potrzeby dokładniej, wpisując w wyszukiwarkę coraz szersze frazy np. „samsung galaxy s4 cena saturn” czy „wynajem samochodów dostawczych warszawa tanio”. Zmiany pojawiające się w wyszukiwarce, jak chociażby „Google suggest” (funkcja przewidująca co chcemy wpisać i podpowiadająca kolejne wyrazy zapytania) również sprzyjają tego typu zapytaniom.
Klient tkwi w szczególe
To co charakteryzuje szczegółowe zapytania to zdecydowanie wyższy współczynnik konwersji w porównaniu z zapytaniami ogólnymi. Warto także dodać, że nawet przy perfekcyjnej optymalizacji nowy sklep w krótkim czasie nie pojawi się wysoko na ogólne zapytania np. tablety czy smartphony, co również przemawia za tym, że wybierając frazy powinniśmy się skoncentrować na zapytaniach precyzyjnie dopasowanych do naszego biznesu. Szukając wartościowych fraz kluczowych dla naszej firmy nie powinniśmy też patrzeć tylko przez pryzmat produktów, ale także pomyśleć jakich innych wartościowych treści związanych z naszymi usługami lub produktami możemy dostarczyć użytkownikom. Np. jeśli sprzedajemy garnitury, to wartościową treścią, która może przyciągnąć do nas potencjalnych klientów może być poradnik „Jak wybrać spinki do mankietu?”, „Jaką koszulę wybrać do smokingu?” itp.
Przejdźmy więc do wyboru fraz kluczowych. Pierwszym krokiem jaki powinien zrobić każdy właściciel strony, to skoncentrować się na swoich potencjalnych klientach i postarać się pomyśleć jak oni. Należy zadać sobie pytanie co użytkownik wpisałby w Google jeśli szukałby moich usług, oferty czy produktów? Można wypisać sobie frazy, które przyjdą nam do głowy, a następnie skonfrontować to z opinią innych ludzi, rodziny czy znajomych.
Hasła konkurencji
W kolejnym kroku warto zrobić analizę konkurencji. Należy przyjrzeć się serwisom firm, które mają podobny profil działalności do naszej. Aby sprawdzić pod jakie frazy zoptymalizowana jest ich strona warto przeanalizować treści w serwisie i meta tagi title, description, niekiedy także keywords. Frazy, które często pojawiają się w tych elementach, mogą być dla nas kolejną wskazówką, która rozbuduje naszą listę potencjalnych fraz o kolejne pozycje.
Bardziej zaawansowani użytkownicy, do analizy konkurencji mogą także wykorzystać narzędzia do analizy linków przychodzących takie jak Majesticseo.com czy Ahrefs.com. Po wpisaniu adresu konkurencyjnego serwisu, w raportach anchor tekstów (tekst, który jest linkiem do serwisu) można niejednokrotnie znaleźć frazy, które są ważne dla naszej konkurencji. Trzeba jednak dodać, że żeby mieć dostęp do szerokich danych trzeba wykupić dostęp do tych narzędzi.
Kolejną czynnością jaka pomoże nam rozbudować listę fraz, pod które warto zoptymalizować nasz serwis to wykorzystanie wspomnianej już wcześniej funkcji wyszukiwarki – „suggest”. Wpisując w wyszukiwarkę Google dotychczas wybrane hasła, Google sam podpowie nam w powiązaniu z jakimi innymi wyrażeniami są one wpisywane. Nie można traktować tego jako pewnik, bo jak wiadomo niekiedy podpowiedzi potrafią być dość oryginalne. Tak wybrana szeroka lista potencjalnych wartościowych fraz kluczowych dla naszego biznesu jest podstawą do bardziej szczegółowej analizy z wykorzystaniem dwóch ogólnie dostępnych narzędzi analitycznych.
Szukaj promocji
Pierwszym narzędziem jest Planer słów kluczowych Google, które jest dostępne po zalogowaniu na konto AdWords. Jeśli nie posiadamy takiego konta można je bezpłatnie założyć. Wykorzystując opcję narzędzia „Pobierz liczbę operacji wyszukiwania dla listy słów kluczowych” możemy wkleić naszą, wcześniej przygotowaną, listę słów kluczowych (ewentualnie wczytać ją z pliku), a po wejściu na zakładkę „Propozycje słów kluczowych” zobaczymy ile w przybliżeniu razy w miesiącu dana fraza jest wpisywana w Google. Dzięki tym danym będziemy mogli zweryfikować, czy aby na pewno wszystkie z wybranych fraz są popularne, wygenerują ruch w naszym serwisie i zapewnią klientów. Oprócz opcji sprawdzenia potencjału, wykorzystując funkcję „Szukaj propozycji nowych słów kluczowych” możemy także zobaczyć jakie inne frazy, zbliżone tematycznie do naszych, są często wpisywane w wyszukiwarkę.
Wykorzystując wyżej opisane funkcje mamy też oczywiście możliwość ustawienia opcji kraju i języka jakich mają dotyczyć prezentowane informacje o liczbie wyszukiwań.
Przestrzeń lat
Drugim przydatnym narzędziem, które doskonale sprawdza się przy ocenie popularności fraz jest Google Trends. Narzędzie to pokaże nam na wykresie jak kształtowała się liczba wyszukiwań danej frazy kluczowej na przestrzeni lat. Tutaj również mamy możliwość wybrania konkretnego kraju. Warto sprawdzić te dane dla wybranych wcześniej fraz i odrzucić te z nich, przy których trend jest spadkowy, skupić się natomiast na tych rosnących. To jak dynamicznie potrafią zmieniać się trendy możemy zobaczyć chociażby porównując frazy laptop, notebook, tablet.
Analiza fraz kluczowych to czynność, którą z pewnością powinien wykonać każdy przedsiębiorca, któremu zależy na ruchu na stronie i klientach. Taka analiza uświadomi nam jak szukają nasi potencjalni klienci, wskaże kierunek rozwoju naszego biznesu, pomoże znaleźć dotychczas niewykorzystany potencjał, a dodatkowo da informacje o jaki content, produkty, usługi warto rozbudować naszą ofertę. Warto także pamiętać, że tego typu analiza nie powinna być jednorazową czynnością. Internet, wyszukiwarka, a także zachowania użytkowników zmieniają się bardzo dynamicznie, dlatego też takie analizy należy na stałe wpisać w swój kalendarz, i przeprowadzać je przynajmniej raz na kwartał.
Filip Krasiński
SEO Manager