Zdjęcie główne artykułu pochodzi z pexels.com
Atrakcyjna cena potrafi skutecznie przyciągnąć klienta do sklepu. Jednak sprzedawcom, którzy oferują dużą ilość produktów, trudno jest samodzielnie określić, na jakiej pozycji w rankingu cenowym aktualnie się znajdują. Prawda jest taka, że nawet gdyby chcieli wykonać takie zestawienie ręcznie, zanim udałoby im się przetworzyć wszystkie dane, te przestałyby już być aktualne. Tymczasem szukanie bieżących okazji rynkowych w codziennych sytuacjach jest jedną z najtańszych i najskuteczniejszych metod pozyskania klienta. Takie dane dla całego asortymentu sklepu jest w stanie szybko przeanalizować tylko narzędzie do monitoringu cen.
Jak działa monitoring cen?
System monitoringu wysyła boty, które odwiedzają sklepy internetowe, porównywarki cenowe oraz platformy aukcyjne i zbierają informacje o ofertach. Zbierane są między innymi informacje na temat cen, dostępności produktów i kosztów wysyłki.
Na tej podstawie tworzone są raporty z porównaniem ofert oraz wskazówkami dla sprzedawcy. Sprzedawcy mogą wyciągnąć wiele cennych wniosków, sprawdzić jak atrakcyjna jest ich oferta na tle konkurencji i dowiedzieć się, dlaczego niektóre z ich produktów cieszą się dużą popularnością, a inne wcale się nie sprzedają. Otrzymują również sugestie, jak optymalizować ceny, by wykorzystać aktualną sytuację do maksymalizacji marż lub zwiększenia sprzedaży.
Jak wykorzystać informacje z monitoringu – przykłady
Poniżej przedstawiam kilka przykładów, jak można wykorzystać dane z monitoringu cenowego. Skupiam się na dwóch scenariuszach: okazjach do podniesienia cen i zwiększenia marży oraz okazjach do zwiększenia sprzedaży.
I Okazje do podniesienia ceny
1. Sklep oferuje najniższą cenę produktu
Jeśli oferta cenowa sprzedawcy jest aktualnie najniższa na rynku, warto sprawdzić jaka jest różnica pomiędzy nią a najniższą ofertą konkurencji. W wielu przypadkach możliwe jest podniesienie ceny, z zachowaniem pozycji lidera cenowego. Dzięki temu sprzedawca dostosowując ofertę do rynku, optymalizuje swoją marżę i nie „pozostawia pieniędzy na stole”. Poniżej zrzut ekranu ilustrujący sytuację z okazją do zwiększenia ceny o ok. 160 zł.
2. Sklep jako jedyny oferuje dany produkt
Narzędzie do monitoringu pokaże również ilość sprzedawców, oferujących dany produkt na rynku. Bycie jedynym sprzedawcą produktu to spory atut – w takim wypadku sklep może dowolnie ustalić cenę, bo nie musi przejmować się konkurencją i ograniczać swojej marży. Poniżej przykład takiej sytuacji.
3. Sklep jako jedyny posiada produkt na magazynie
Może zdarzyć się tak, że sklep chwilowo dysponuje danym produktem, podczas gdy pozostali sprzedawcy mają problem z jego dostępnością. Ustalając cenę sklep nie musi się dostosowywać do konkurentów, gdyż jako jedyny może wysłać towar do klientów od ręki.
II Okazje do zwiększenia sprzedaży
1. Cena sklepu jest niewiele wyższa od konkurencji
W sytuacji, gdy różnica cen pomiędzy sklepem a ofertą konkurencji jest niewielka, sklep może zdecydować się na obniżenie marży po to, by znaleźć się wyżej w rankingu cenowym. W ten sposób właściciel sklepu może przyciągnąć do siebie więcej klientów. Czasami wystarczy zmienić cenę o kilka groszy, żeby zdobyć pozycję lidera rankingu. Poniżej przykład takiej sytuacji.
2. Wykorzystanie dużej popularności produktów na rynku
Nie jest to typowa okazja, a strategia sprzedażowa, którą sklep może wdrożyć. Strategia polega na tym, że sklep szuka produktów, które są popularne na rynku i dla nich ustala niskie ceny, rezygnując z części marży, aby przyciągnąć jak najwięcej klientów. W czasie zakupów (lub już po złożeniu zamówienia) klientowi proponowane są inne, dodatkowe produkty, na których sklep ma wyższą marżę. Np. przy zakupie smartfona możemy zaproponować dodatkowo etui, kartę pamięci, powerbank i ładowarkę samochodową. Dosprzedając produkty sklep może z nawiązką odbić sobie niższą cenę telefonu, zarabiając na akcesoriach więcej niż na produkcie podstawowym.
Maksymalne wykorzystanie okazji – automatyzacja
Wszystkie opisane wyżej sytuacje ulegają zmianie w sposób bardzo dynamiczny i wyzwaniem może być ich bieżące śledzenie. Dlatego, poza korzystaniem z danych i sugestii dostarczanych przez narzędzie do monitoringu cen, sprzedawca może iść krok dalej i zintegrować je ze swoim sklepem. W takim przypadku, ceny produktów są nie tylko śledzone, ale również automatycznie zmieniane na podstawie ustalonych scenariuszy i parametrów. Przykładowo, jeśli sprzedawca ustawi regułę, że chce być w danej kategorii produktu liderem cenowym z uwzględnieniem ceny minimalnej, algorytmy automatycznie będą ustawiać poziom cen, by osiągnąć 1 miejsce w rankingu, nie schodząc jednak poniżej ustalonej ceny.
Z uwagi na wysoką transparentność cen w handlu internetowym, sprzedawcy internetowi mają do czynienia z bardzo konkurencyjnym środowiskiem. Wymusza to na nich potrzebę posiadania bieżących informacji na temat sytuacji rynkowej. Narzędzia do monitoringu cenowego zapewniają dostęp do takich informacji oraz pozwalają sklepom obrać optymalną strategię i skutecznie konkurować w e-commerce.
–
Grzegorz Brajewski
CEO w Szpiegomat.pl
Zarządza firmą, która odpowiada za narzędzie do monitoringu cen w internecie dla sprzedawców, producentów i dystrybutorów. Absolwent zarządzania i marketingu na Uniwersytecie Wrocławskim. Pasjonat internetu, nowych technologii i startupów. Prywatnie interesuje się rozwojem osobistym i podróżami.