Kiedy delegujesz zadania, twoja firma wzrasta. Richard Branson o dzieleniu się zadaniami z pracownikami

Dodane:

Kasia Krogulec Kasia Krogulec

delegowanie zadań

Udostępnij:

Richard Branson często dzieli się spostrzeżeniami na temat prowadzenia własnego biznesu. Ostatnio na swoim blogu napisał o kilku sposobach dotyczących delegowania zadań pracownikom.

Na początku rozwijania swojego biznesowego przedsięwzięcia, przedsiębiorcy mają do wykonania niekończącą się listę zadań. W przypadku Richarda Bransona było podobnie. Miliarder tak wspomina swoje początki:

– W Virgin Records musiałem imać się wszystkich zawodów. Byłem specjalistą w co najmniej 10 różnych dziedzinach. W zależności od tego, z kim rozmawiałem, udawałem marketingowca, PR-owca, czy specjalistę od rozwoju biznesu.

Dodaje, że praca w tak wielu obszarach jest wspaniała, ponieważ umożliwia szybką naukę, poszerzenie zestawu umiejętności i stawienie czoła wyzwaniom. – Jednak nigdy nie stalibyśmy się globalną marką, gdybym nie nauczył się jak wcześnie delegować – wyjaśnia.

Na podstawie swoich wieloletnich doświadczeń Branson stworzył 5-punktowy przewodnik dotyczący delegowania zadań.

1. Określ swoje mocne i słabe strony

Pomyśl jakie zadania wykonujesz naturalnie, co przychodzi ci łatwo. Które z elementów biznesu są dla ciebie przyjemne i bezstresowe? A potem ustal, co jest dla ciebie wymagające i czasochłonne? Być może na ten temat twoich umiejętności wypowiedzą się również twoi przyjaciele lub rodzina. Kiedy już zbierzesz całą potrzebną wiedzę, zapisz ją i przeanalizuj.

2. Z czym nie radzi sobie twoja firma?

W ten sam sposób zastanów się nad swoją firmą. Zidentyfikuj obszary, w których potrzebna jest poprawa. Co aktualnie jest wyzwaniem, a co dopiero będzie? Taka szczegółowa analiza pozwoli określić umiejętności, poziom doświadczenia i indywidualne cechy osobiste, które posiadasz ty i twój zespół.

3. Zbuduj zróżnicowany zespół

Zbierz dynamiczny i zróżnicowany zespół, aby móc delegować zadania, a na koniec odnosić sukcesy. Poszukuj u ludzi cech, które zrównoważą twoje braki. Poświęć czas na znalezienie ludzi, którzy rozumieją biznes i potrafią zaproponować sposoby na jego poprawę.

4. Każdy pomysł jest mile widziany

Stwórz taką kulturę firmy, w której każdy pomysł jest mile widziany. Pozwól swoim pracownikom na otwartą komunikację. Niech każda decyzja opiera się na współpracy całego zespołu. Pamiętaj, że ludzie są twoim największym kapitałem i musisz w nich inwestować.

5. Pozostań w kontakcie

Kiedy stworzysz lojalny i godny zaufania zespół, możesz zacząć patrzeć na całość i lekko się usunąć. Byle nie za daleko! Bądź przystępny i czuwaj nad działaniami firmy bardziej globalnie.

Branson podsumowuje swoje założenia w ten sposób:

– Delegowanie zadań to umiejętność balansowania. Ale kiedy decydujesz się odciążyć siebie samego, to wtedy następuje wzrost.

Jak odnieść sukces?

Wcześniej Branson radził w jednym ze swoich wpisów jak odnieść sukces w biznesie.

– Po pięciu dekadach działalności w obszarze biznesu często jestem pytany, czy istnieje droga na skróty do sukcesu. Niestety nie ma. A jeśli nawet, to jeszcze jej nie znalazłem. Stworzenie udanego i zyskownego biznesu wymaga czasu. Budujesz swoją reputację, podczas gdy klienci uczą się zaufania i polegania na tobie – powiedział.

Branson uważa, że nigdy nie ma gwarancji, że wydawanie dużych kwot na marketing przyspiesza rozwój firmy. Poza tym spędzanie czasu w poszukiwaniu dróg na skróty może prowadzić do wypadnięcia z biznesowej gry.

Sam przedsiębiorca cieszy się wieloma sukcesami, ale głośno też mówi o swoich porażkach i nietrafionych pomysłach.