Kiedy warto zautomatyzować zarządzanie cenami w sklepie?

Dodane:

Grzegorz Brajewski Grzegorz Brajewski

Udostępnij:

Dzisiaj każdy konsument ma możliwość szybkiego porównania cen produktów w Internecie. Dlatego oferta cenowa w sklepie powinna być ustalana na podstawie bieżącej sytuacji rynkowej i tego, co robi konkurencja. A gdy ciężko jest nadążyć za dynamiką rynku – warto wprowadzić automatykę cenową.

Ratunek na wiele rynkowych zmiennych

Przy dużej ilości produktów w asortymencie i sporej dynamice cen, trudno jest zmieniać ceny w sklepie internetowym w sposób ręczny. Nadążenie za tym co robi konkurencja w najbardziej gorących okresach, takich jak święta czy sezonowe obniżki wymaga olbrzymiego zespołu… albo sprytnego automatu do ustalania cen. Narzędzie do automatyki cenowej samo dostosuje ceny asortymentu do aktualnej sytuacji rynkowej. Wykorzystując dane z monitoringu cenowego konkurencji i ustalone przez sklep parametry będzie zmieniać ceny, tak by maksymalizować marże i wykorzystywać inne okazje rynkowe.

Oto kilka przykładów, jak może działać takie zintegrowane ze sklepem narzędzie:

  • podniesie ceny w przypadku, gdy sklep posiada najniższą ofertę na rynku (zbliży się cenowo do konkurencji by nie “zostawiać pieniędzy na stole”),
  • podniesie ceny w przypadku, gdy sklep jest jedynym sprzedawcą oferującym produkt (skoro nie ma konkurencji, to nie trzeba walczyć na ceny),
  • podniesie ceny w przypadku, gdy sklep jako jedyny ma towar na magazynie (konkurencja ma problemy z natychmiastową dostępnością, więc można wykorzystać lepszą dostępność),
  • obniży ceny, aby zdobyć lepszą pozycję w rankingu ofert i przyciągnąć do sklepu więcej klientów (sklep określa jaka jest minimalna cena, do jakiej automat może obniżyć ofertę oraz o jaką pozycję w rankingu chce walczyć –  np. 1, 2, 3 itd.).

Korzyści z automatyki cenowej

Automatyka cenowa niesie ze sobą wiele korzyści, które w dłuższej perspektywie pomagają w rozwoju internetowego biznesu. Są to między innymi:

  • Konkurencyjność 24/7 – niezależnie od pory dnia czy sezonu, sklep w sposób ciągły oferuje podtrzymuje najbardziej optymalne ceny, co przekłada się na lepsze zarządzanie marżą i większą konwersję sprzedaży.
  • Możliwość wykorzystania bieżących okazji rynkowych – w szybko zmieniającym się środowisku co chwila pojawiają się nowe szanse, które sklep może wykorzystać (np. konkurencja wyprzedała stany magazynowe, mamy towar z nowej dostawy i możemy zaoferować lepszą cenę itd.)
  • Oszczędność czasu i pieniędzy – ceny są dostosowane automatycznie na podstawie wcześniej wprowadzonych parametrów, co daje obsłudze sklepu więcej czasu na inne działania i eliminuje konieczność zatrudniania większej ilości osób do zarządzania cenami
  • Lepsze zarządzanie asortymentem – bieżąca obserwacja trendów i optymalizacja cen zwiększa znajomość świadomość na temat zapotrzebowania na poszczególne produkty i pozwala lepiej zarządzać stanami magazynowymi przy bieżącej obserwacji trendów i dynamicznym ustawianiu cen parametrów produktów umożliwia lepsze zarządzanie asortymentem.
  • Wartościowe insighty – monitorując bieżące ceny i obserwując reakcje rynku na zmiany wprowadzane przez sklep, sprzedawcy i producenci otrzymują wartościowe dane na temat trendów rynkowych w czasie rzeczywistym.

Obawy sprzedawców

Stosowanie automatyki cenowej wzbudza u niektórych sprzedawców obawy przed utratą kontroli nad poziomem cen w swoim sklepie. Jednak w rzeczywistości to właśnie automatyka daje właścicielom sklepów większą kontrolę nad ofertami. Dobrze ustawiony automat nie przeoczy żadnej rynkowej szansy. A określając wartości graniczne, takie jak cena minimalna lub maksymalna obniżka w procentach eliminujemy ryzyko narażenia sklepu na straty. Zwłaszcza jeśli ceny minimalne będą na bieżąco obliczane na podstawie cen zakupu. Sklep może również ustalić ceny maksymalne, tak by nie odstraszyć klientów w przypadku automatycznego podnoszenia ceny.

Spotykam się również z opinią, że jeśli narzędzie do automatyki cenowej zostanie wprowadzone w kilku sklepach z tej samej branży, to zakończy się to identycznymi cenami u każdego z nich. Nie jest to jednak prawdą, gdyż parametry wprowadzane do systemu mogą być zupełnie inne w zależności od firmy. Każdy ze sprzedawców ma inne oczekiwania co do takiego systemu, inne marże docelowe i inną strategię cenową. Różne będą również ceny zakupu, dostępność towarów na magazynie sprzedawcy oraz pozostałe elementy oferty. Wdrożona automatyka będzie więc inaczej działać w każdym ze sklepów.

Warto też wiedzieć, że program do automatyki cenowej nie musi być ani skomplikowany w obsłudze, ani drogi. Koszt uzyskania wartościowych danych na temat rynku i konkurencji bardzo szybko się zwraca, pozwalając na uniknięcie błędów, dając sporą oszczędność czasu i możliwość zwiększenia zysków. Wykorzystanie automatyki cenowej jest zatem uzasadnione w przypadku każdego sprzedawcy, który chce zawalczyć o dobrą pozycję na swoim rynku.

Grzegorz Brajewski

CEO w Szpiegomat.pl

Zarządza firmą, która odpowiada za narzędzie do monitoringu cen w internecie dla sprzedawców, producentów i dystrybutorów. Absolwent zarządzania i marketingu na Uniwersytecie Wrocławskim. Pasjonat internetu, nowych technologii i startupów. Prywatnie interesuje się rozwojem osobistym i podróżami.