Dlaczego warto założyć startup po 50.?
Nie bez przyczyny mówi się, że bariery tworzy się we własnej głowie. Czasami brak pewności siebie i obawy przed porażką mogą być główną, a nawet jedyną przeszkodą, która powstrzymuje przed rozwojem i sukcesem. Taka sytuacja może dotyczyć szczególnie kobiet po pięćdziesiątce, które zbliżając się do tzw. jesieni życia i kończąc karierę w korporacji boją się zrobić krok w kierunku własnego biznesu. Ale czy faktycznie jest czego się bać?
Prowadzenie własnej działalności wiąże się z zaangażowaniem i samozaparciem, a tego kobietom nie brakuje. Coraz więcej z nich z powodzeniem odnajduje się w świecie startupów, przekształcając swoje doświadczenie i pasje w dochodowe przedsięwzięcia. Założenie własnej firmy jest nie tylko sposobem na realizację zawodowych ambicji, ale także formą odzyskania kontroli nad rozwojem własnej kariery zawodowej. Dlatego decyzja o założeniu firmy po 50. roku życia może być jednym z najbardziej satysfakcjonujących kroków w życiu, co również przełoży się na zawodowy sukces.
Torebka pełna atutów biznesowych
Kobiety 50+ posiadają unikalne zasoby, które mogą dać im przewagę nad młodszymi przedsiębiorcami. Przede wszystkim mają za sobą lata doświadczeń zawodowych, zdobytych w różnych branżach i środowiskach. Ich umiejętności komunikacyjne oraz zdolność do podejmowania przemyślanych decyzji są nieocenione w świecie biznesu, a dodatkowo, zwykle lepiej radzą sobie z budowaniem relacji i zrozumieniem potrzeb klientów, co stanowi istotny atut w rozwoju własnej firmy. Zdobyta na przestrzeni lat baza klientów, inwestorów i potencjalnych kontrahentów może stanowić prawdziwą oręż przy wkraczaniu do świata startupów. Tymczasem w wielu środowiskach wciąż zauważalna jest dyskryminacja kobiet w tym wieku. Chociaż mężczyźni po 50. są postrzegani są jako doświadczeni liderzy, kobiety oceniane są często jako mniej zaawansowane technologicznie i niezdolne do nadążania za nowinkami. Natomiast badania i raporty wykazują, że kobiety nie tylko doskonale odnajdują się w świecie technologii, ale również wpływają na ich regularny rozwój (Women and Men in STEM Often at Odds Over Workplace Equity, 2017).
Aktywna przedsiębiorczyni po 50. – od czego zacząć?
Coraz więcej kobiet po 50. roku życia decyduje się na odważny krok w kierunku samodzielności zawodowej, otwierając własne biznesy i angażując się w tworzenie startupów. Rozpoczęcie działalności jest poważnym wyzwaniem, dlatego podejmując decyzję warto pamiętać o tym, aby:
- precyzyjnie ocenić własne możliwości – zastanowić się nad własnymi zasobami czasowymi, emocjonalnymi i fizycznymi. Zakładanie startupu wymaga pełnego zaangażowania oraz innowacyjnego podejścia, które pozwoli utrzymać się na rynku,
- wybrać odpowiednią branżę – powinna nie tylko przynosić zyski, ale również zapewniać satysfakcję,
- przeprowadzić analizę SWOT – zidentyfikować mocne i słabe strony oraz ocenić szanse i zagrożenia,
- dokładnie określić możliwości finansowe – każdy biznes potrzebuje solidnej podstawy finansowej, by móc się rozwijać. Nie zawsze muszą to być oszczędności. Liczne dotacje i programy wsparcia dla startupów są idealnym rozwiązaniem do założenia firmy, a wiele organizacji wspiera przedsiębiorcze kobiety po 50. roku życia,
- mieć pozytywne nastawienie – często to właśnie ono jest kluczem do sukcesu.
Wsparcie dla rozwoju biznesu kobiet po 50
Kobiety zakładające startupy po 50. mogą czerpać inspiracje i motywację z wielu źródeł – portali, stron internetowych oraz od osób, które podjęły podobne kroki zawodowe. Możliwość dzielenia się doświadczeniami, uzyskiwania wsparcia oraz inspiracji jest bezcenna, zwłaszcza na początku biznesowej drogi. Warto pamiętać, że domy opieki, parki i uzdrowiska to nie jedyne miejsca, gdzie można spotkać kobiety po 50. roku życia. Optymalnym wsparciem mogą być tematyczne strony internetowe czy portale, takie jak np. Seniore.pl, które zrzeszają społeczność osób w podobnych wieku, zainteresowaniach i celach, a oprócz tego dostarczają cennych informacji, które mogą pomóc kobietom prowadzącym własną działalność.
Przedsiębiorczynie 50+ powinny jednak pamiętać o tym, że za rozwojem działalności, oprócz pomysłu i pracy, stoi również skuteczny marketing. Dlatego warto umiejętnie wykorzystywać m.in. platformy społecznościowe, które stanowią potężne narzędzia, pozwalające dotrzeć do szerokiego grona odbiorców i skutecznie promować swoje produkty lub usługi. Dobrym pomysłem jest także skorzystanie z profesjonalnych agencji branżowych, które nie tylko przedstawią najlepszy model promocji i marketingu, ale nadadzą mu też odpowiedni rozmach i zasięg.