Praca specjalisty SEO nie jest może nową profesją, ale należy do kategorii, w której nie można sobie pozwolić choćby na chwilę zawodowej nieuwagi. Trzeba być na bieżąco z trendami w dziedzinie marketingu internetowego i analityki oraz posiadać umiejętność szybkiego wyciągania wniosków. W tej pracy, polegającej m.in. na codziennej „walce” o pozycje konkretnego linka w wynikach wyszukiwania, główny problem dla specjalistów SEO stanowią nie tylko konkurencyjne działania innego „pozycjonera”, ale też częste zmiany w zasadach funkcjonowania narzędzi, którymi się posługuje (ulepszenia, nowe rozwiązania) oraz środowiska w jakim funkcjonuje. Przykładowo Google wciąż poprawia zasady działania swojego algorytmu, a co jakiś czas uznaje pewne praktyki za dopuszczalne, żeby za chwilę ich zakazać. Trzeba więc obserwować tendencje, uczestniczyć w konferencjach i webinariach, a przede wszystkim codziennie dowiadywać się jakie zmiany zostały wprowadzone. Okazuje się, że w Polsce coraz więcej przedstawicielek płci żeńskiej świetnie odnajduje się w takiej pracy.
Kobiety w branży nowoczesnych technologii
Z najnowszego raportu „Kobiety w IT” opublikowanego m.in. przez Hayes Poland i Geek Girl Carottes wynika, że w firmach informatycznych (lub posługujących się narzędziami IT) wzrasta zatrudnienie pracowniczek, które nie są wiązane ze stereotypowo męskimi stanowiskami, takimi jak np. koder aplikacji czy programista software’u. W tej pozornie zmaskulinizowanej branży, odbiorcę produktu interesuje przede wszystkim efekt końcowy, ocenie podlega więc jego funkcjonalność, a nie płeć stojącego za nim twórcy. Ponad to, właściciele zatrudniający pracowników, wymagają od nich gotowości do ciągłego podnoszenia swoich kompetencji poprzez kształcenie ustawiczne i kursy, a także sumienności i zaangażowania, co świetnie wychodzi właśnie kobietom. Wg raportu, co równie ciekawe, aż 39% respondentek badania podejmujących prace w IT, nie miało wykształcenia kierunkowego. Mimo to szybko uczą się one nowych narzędzi i zdobywają niezbędne doświadczenie. Paradoksalnie, osoby te, nie podejmowały studiów na politechnice również dlatego, że nadal miejsce to uważane jest za stereotypowo „męskie”, ale posiadały za to zasób talentów tak pożądanych w branży IT, jak predyspozycje do kodowania czy testowania nowych aplikacji. Powoli trend ten dociera również do agencji interaktywnych, ponieważ…
Specjalistka od widoczności w sieci
Branża marketingu internetowego, w tym SEO/SEM, jest ściśle związana z narzędziami IT. Coraz więcej osób korzysta z Internetu i już niedługo trudno będzie sprzedać swój towar czy usługę bez firmowej strony www, aplikacji mobilnej oraz profilu w mediach społecznościowych. Ze zmianą instrumentów używanych do analizy ruchu w sieci, zmieniają się też wymagania stawiane przed osobami zajmującymi się SEO. Tu też panie coraz częściej odnajdują dla siebie interesujące ścieżki rozpoczęcia nowej kariery. Również tu sprawdzają się umiejętności, o których mowa w raporcie „Kobiety w IT” – Praca jako pozycjoner to nie tylko analiza słów kluczowych, korzystanie z Google Analytics czy tworzenie strategii KPI. To także ciągła edukacja i głód wiedzy. Może dlatego tak dobrze na tym stanowisku sprawdzają się osoby, które startowały od zera, niejednokrotnie przechodząc z innej branży. Tak naprawdę, dobry pozycjoner to, w dobie coraz bardziej rozwijającego się marketingu internetowego, znawca kilku dziedzin (mobile, content marketing, social media), ponieważ wybranie odpowiedniego źródła pod link building wiąże się dzisiaj również z analizą kontekstualną, np. badaniem obecności wybranego autora w social mediach – mówi Katarzyna Zielińska, specjalistka od zwiększania widoczności marek w Internecie w firmie EACTIVE. Wiedzę w tych tematach zdobywa się oczywiście przez praktykę, ale również poprzez aktywne uczestnictwo w branżowych wydarzeniach.
Networking i szkolenia
Brak wykształcenia kierunkowego nie utrudnia podjęcia pracy związanej z SEO i szerzej IT, głównie dlatego, że w tej tak aktywnie zmieniającej się branży, trudno znaleźć szkoły oferujące „aktualny” program studiów w tych dziedzinach. Tu pojawia się miejsce na synergię dwóch elementów – z jednej strony gotowości pracodawcy do zainwestowania w niedoświadczonego, ale rokującego pracownika, z drugiej, gotowość zatrudnionego do ciągłego podnoszenia swoich kwalifikacji. – Webinaria, konferencje branżowe czy udział w akcjach, takich jak staże Mama w IT lub kursy organizowane przez organizację Django Girls, czy też uczestnictwo w społeczności Geek Girl Carottes. Wszystkie te akcje, poza możliwością zdobycia wiedzy i doświadczenia, cechuje nastawienie na pomoc kobietom w rozwoju ich kariery związanej z IT – opowiada Katarzyna Zielińska. Coraz więcej firm przejawia gotowość do podjęcia ryzyka, licząc na to, że zainwestowane w ten sposób czas i pieniądze zaowocują zaangażowaniem z drugiej strony, zwłaszcza na rynku pracy (IT, SEO/SEM), na którym obecnie coraz trudniej o wykwalifikowanego pracownika.
fot. pixabay.com