Trzy dwuwagonowe zestawy, zamówione przez Deutsche Bahn, zaczną kursować pod koniec 2026 roku na trasie obsługiwanej przez regionalną sieć Südostbayernbahn. Zastąpią one obecnie eksploatowane składy dieslowskie wyjeżdżające z węzła komunikacyjnego Mühldorf.
Nowoczesna kolej
Nowe pociągi wodorowe mają nie tylko ograniczyć emisję dwutlenku węgla, ale również zredukować hałas oraz ilość szkodliwych spalin w regionie. Dzięki zaawansowanej konstrukcji, pojazdy będą dysponować m.in. dziewięcioma miejscami na rowery, niskopodłogowym dostępem ułatwiającym wsiadanie oraz specjalnymi szybami, które poprawiają jakość sygnału telefonii komórkowej. Zostaną także wyposażone w europejski system sterowania pociągami ETCS.
Składy będą kursować na niezelektryfikowanej trasie o długości 32,3 km pomiędzy stacjami Mühldorf, Tüßling i Burghausen. W ramach projektu Deutsche Bahn wybuduje w Mühldorfie elektrolizernię, która będzie produkować wodór z wykorzystaniem w 100% zielonej energii elektrycznej.
Technologia zastosowana w pociągach Mireo Plus H obejmuje ogniwo paliwowe umieszczone na dachu oraz litowo-jonowe akumulatory zainstalowane pod podłogą wagonu. Napęd elektryczny o mocy 1,7 MW pozwala na przyspieszenie do 1,1 m/s² oraz osiągnięcie maksymalnej prędkości 140 km/h. Zasięg na jednym zbiorniku paliwa wynosi do 1200 kilometrów, w zależności od ukształtowania terenu i stylu jazdy.
Siemens podkreśla, że oprócz niskich kosztów eksploatacji, pociągi oferują także funkcję szybkiego tankowania – wodór można uzupełnić w około 15 minut, zależnie od możliwości stacji paliw. Producent zapewni również serwis całego systemu zasilania wodorowego.