Koniec diesla na torach. Wodorowe Mireo Plus H od 2026 roku w niemieckiej sieci kolejowej

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Koniec diesla na torach. Wodorowe Mireo Plus H od 2026 roku w niemieckiej sieci kolejowej

Udostępnij:

Nowa era transportu szynowego zbliża się do Bawarii. Siemens Mobility rozpoczął produkcję pociągów napędzanych wodorem, które już pod koniec 2026 roku zastąpią maszyny z silnikami diesla na regionalnej trasie Südostbayernbahn.

Trzy dwuwagonowe zestawy, zamówione przez Deutsche Bahn, zaczną kursować pod koniec 2026 roku na trasie obsługiwanej przez regionalną sieć Südostbayernbahn. Zastąpią one obecnie eksploatowane składy dieslowskie wyjeżdżające z węzła komunikacyjnego Mühldorf.

Nowoczesna kolej

Nowe pociągi wodorowe mają nie tylko ograniczyć emisję dwutlenku węgla, ale również zredukować hałas oraz ilość szkodliwych spalin w regionie. Dzięki zaawansowanej konstrukcji, pojazdy będą dysponować m.in. dziewięcioma miejscami na rowery, niskopodłogowym dostępem ułatwiającym wsiadanie oraz specjalnymi szybami, które poprawiają jakość sygnału telefonii komórkowej. Zostaną także wyposażone w europejski system sterowania pociągami ETCS.

Składy będą kursować na niezelektryfikowanej trasie o długości 32,3 km pomiędzy stacjami Mühldorf, Tüßling i Burghausen. W ramach projektu Deutsche Bahn wybuduje w Mühldorfie elektrolizernię, która będzie produkować wodór z wykorzystaniem w 100% zielonej energii elektrycznej.

Technologia zastosowana w pociągach Mireo Plus H obejmuje ogniwo paliwowe umieszczone na dachu oraz litowo-jonowe akumulatory zainstalowane pod podłogą wagonu. Napęd elektryczny o mocy 1,7 MW pozwala na przyspieszenie do 1,1 m/s² oraz osiągnięcie maksymalnej prędkości 140 km/h. Zasięg na jednym zbiorniku paliwa wynosi do 1200 kilometrów, w zależności od ukształtowania terenu i stylu jazdy.

Siemens podkreśla, że oprócz niskich kosztów eksploatacji, pociągi oferują także funkcję szybkiego tankowania – wodór można uzupełnić w około 15 minut, zależnie od możliwości stacji paliw. Producent zapewni również serwis całego systemu zasilania wodorowego.

Czytaj także: