Zdjęcie główne artykułu by pexels.com
Negocjacje
– Na początku powinniśmy wziąć pod uwagę opłatę za prowadzenie konta. Nie polecam korzystać z opcji zmniejszenia opłaty ze względu na wysokość wpływów jakie powinny się co miesiąc znaleźć na naszym koncie, gdyż osiągnięcie pewnych przychodów może potrwać – mówi Magdalena Gnot, CEO Fitnoteq. Przy wyborze konta dla swojego startupu zwracała uwagę na wysokość opłat za przelewy, ponieważ z biegiem czasu ich liczba wzrasta. Lepiej więc umówić się na stałą opłatę.
Jej zdaniem rodzaj konta sprawdzamy pod kątem rodzaju założonej działalności. – Czasem bywa tak, że dana oferta jest dostępna dla jednoosobowych działalności gospodarczych, ale spółki kapitałowe już nie mogą z niej skorzystać. Przy wyborze warto dopytać czy możliwy jest dostęp do konta przez Internet dla innych pracowników – mówi CEO Fitnoteq. Ta ostatnia funkcja przydaje się w większych firmach, w których dostęp do przeglądania historii rachunku ma np. księgowa.
Tego wszystkiego Magdalena Gnot dowiedziała się na spotkaniu z opiekunem jej konta osobistego. To z nim negocjowała warunki założenia konta firmowego, z którego dziś jest zadowolona, choć wprowadziłaby kilka zmian. – W aplikacji bankowej, brakuje mi możliwości zlecania szybkich przelewów używając funkcji “kopiuj przelew” – mówi. W wyborze konta ważne jest też to, aby sprawnie obsługiwało płatności zagraniczne.
Najważniejsza jest wygoda
Konto firmowe, które będzie wysyłać przelewy zagraniczne i je przyjmować, przydało się Dominikowi Gossowi i jego zespołowi Timble.us. Jego zdaniem firma działająca na rynku zagranicznym powinna szukać konta w walucie, w której będą płacić użytkownicy. Po co? – Żeby uniknąć niepotrzebnego przewalutowania czy dodatkowych płatności i prowizji – mówi CEO Timble.us. Zapytany o to, na co zwracać uwagę przy wyborze konta firmowego, mówi że na obsługę klienta.
– Co ciekawe, standardy obsługi w polskich bankach są często dużo lepsze niż w bankach europejskich – przekonuje. Radzi, by przy wyborze banku zweryfikować nie tylko, czy za pośrednictwem Internetu możemy łatwo wykonać przelew, ale również dostępność generowania wyciągów bankowych, czy zdalnego zakładania subkont czy rachunków oszczędnościowych. – Wszystkie te funkcje ułatwią automatyzację i rozdzielanie wpływów, oszczędności i wydatków – mówi Dominik Goss.
Dodaje, że promowanie startupu na rynkach zagranicznych wiąże się z podróżami, co oznacza, że zakładając konto dobrze wybrać takie, które oferuje tanie wypłaty z bankomatów. Czasem trzeba też przekazać dostęp do firmowych środków innym członkom zespołu. – Dlatego warto zwrócić uwagę, czy wybrane przez nas konto umożliwia chociażby wydawanie kart pomocniczych – dodaje. Na elastyczność konta uwagę zwrócili także twórcy Perfect Dashboard.
Elastyczne konto
– Konto bankowe powinno być przede wszystkim dostosowane do etapów rozwoju młodej firmy – mówi Oleksii Khutorianskyi, dyrektor finansowy Perfect Dashboard. – To że dziś potrzebujemy 2-3 konta może za parę miesięcy się zmienić i dobrze o tym od razu pomyśleć, by później nie zmieniać na szybko banku – dodaje. Jego zdaniem ważną kwestią przy wyborze banku jest ekipa, z którą będziemy współpracować. I w tym przypadku należy zwrócić uwagę na elastyczność.
– Mieliśmy niedawno nietypową sytuację. Musieliśmy pilnie załatwić jeden dokument w banku (ta usługa wymagała konsultacji prawników po stronie banku). Był piątek godzina 16:00, a bank zamyka zazwyczaj oddział o 17:30. Osobie, która odpowiada za obsługę naszego konta udało się ten dokument załatwić, ale przez nas placówkę zamknięto dopiero o 19:30 – mówi Khutorianskyi. Choć takie sytuacje zdarzają się rzadko, dobrze wiedzieć, że bank jest zawsze chętny do pomocy.
Oleksii uważa, że w dzisiejszych czasach nie ma tak dużej różnicy jeśli chodzi o zakładanie konta bankowego dla firmy działającej tylko na polskim rynku, a tej z przychodami z zagranicy. – Zapłatę od klientów pobiera się z reguły za pomocą bramek/operatorów płatności takich jak Paypal, Ecard czy Braintree, z których tak naprawdę możesz przelać pieniądze na dowolne konto w dowolnym banku – mówi Oleksii Khutorianskyi. Przychody zarobione w dolarach trzeba też przewalutować, najlepiej z poziomu jednego konta.
Korzystny kurs
– Dla firm mających klientów nie tylko w Polsce bardzo ważna jest wymiana walut. My i wiele innych polskich startupów większość klientów mamy z zagranicy. Przychody mamy więc w dolarach lub innych walutach, a koszty ponosimy w złotówkach, więc bardzo ważna jest możliwość szybkiej wymiany po korzystnym kursie – mówi Lucjan Kierczak, Marketing Manager w Survicate. Do wymiany można używać internetowych kantorów, ale proces ten wydłuża czas dotarcia pieniędzy na konto.
Jak zespół Survicate szukał w Polsce konta bankowego dla startupu działającego głównie na rynkach zagranicznych? Lucjan Kierczak zapytał kilku znajomych prowadzących firmy działające w modelu SaaS i przejrzał oferty banków. – Mój wybór był zawężony, ponieważ szukałem możliwości założenia konta bez wpisu spółki do Krajowego Rejestru Sądowego. Nie wiem jak jest w tym momencie, ale nieco ponad dwa lata temu nie było to proste i standardem było wymaganie KRS – mówi.
Wybrał więc jeden z nielicznych banków dających taką możliwość, wcześniej dowiadując się od znajomych czy polecają założenie konta w nim. Do dziś firma jest zadowolona z konta, choć brakuje jej aplikacji mobilnej “z prawdziwego zdarzenia”. – Nie jest to dla mnie główny kanał obsługi konta, jednak aplikacje mobilne są standardem. Obecnie klienci biznesowi mają dostęp tylko do wersji “light” – dodaje Lucjan Kierczak, Marketing Manager w Survicate.
Inne podejście
Wracając do tematu szukania odpowiedniego konta bankowego dla firmy, to w niektórych krajach odbywa się to nieco inaczej niż w Polsce. – W Niemczech banki posiadają specjalne departamenty, które zajmują się startupami, ułatwiając im funkcjonowanie w niemieckim świecie finansów. Dostaliśmy propozycję współpracy z trzema bankami, które dowiedziały się o nas dzięki udziałowi w programie akceleracji Axel Springer Plug and Play – mówi Dominik Goss, CEO Timble.us.
Niektóre banki działające w Polsce już zmieniły swoje podejście i, wzorem niemieckich instytucji finansowych, są bardziej otwarte na startupy. A to na pewno duża wartość, którą trzeba wziąć pod uwagę wybierając konto bankowe dla naszego startupu.