Krakowski port lotniczy może już korzystać z pionierskiego w skali kraju systemu kontroli bagażu (ang. Baggage Handling System). Za dostawę oraz montaż systemu przeznaczonego do wielostopniowej kontroli bezpieczeństwa bagażu rejestrowanego odpowiadała firma Qumak.
Lotnisko zostało wzbogacone o specjalną sortownię odlotową o powierzchni 10 000 m. kw., system transportu bagażu przylotowego oraz najwyższej klasy tomografy standardu 3, które alarmują służby lotniska w przypadku próby przewiezienia niebezpiecznych substancji. Są to pierwsze tego typu urządzenia zainstalowane w Polsce.
Najwyższe standardy bezpieczeństwa zapewni także pojemnik gazoszczelny. Do jego wnętrza trafiają bagaże, w których zostanie wykryty materiał wybuchowy. Następnie, zabezpieczony pojemnik przewożony jest w miejsce detonacji. Specjalny pojemnik może przewieźć bombę, której siła rażenia odpowiada nawet 5 kg trotylu.
Zastosowany system automatyki przemysłowej, kontrolujący pracę 450 urządzeń napędzających taśmociągi sortowni bagażu, pozwoli na bardziej efektywny proces obsługi pasażerów. Dzięki najnowocześniejszym technologiom bagaż będzie dostarczany jeszcze szybciej, co przełoży się na większą przepustowość terminalu.
– Nowy system kontroli bagażu na krakowskim lotnisku to pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce i jednocześnie jedno z najnowocześniejszych w Europie. Jesteśmy przekonani, że będzie źródłem dobrych praktyk dla innych europejskich portów lotniczych, które do 2020 r. będą zobowiązane do wdrożenia tomografów prezentujących obraz prześwietlonego bagażu w technologii 3D. Nowoczesne urządzenia umożliwiają obsłudze lotniskowej sprawniejszą identyfikację zagrożeń np. substancji wybuchowych – powiedział Jacek Suchenek, Wiceprezes ds. Realizacji w Qumak S.A. Cieszymy się, że mogliśmy zrealizować tak ciekawy i pionierski w skali kraju projekt, który potwierdza nasze unikalne kompetencje w obszarze infrastruktury lotniskowej – mówi Suchenek.
Trwająca trzy lata inwestycja została podzielona na trzy etapy i była realizowana podczas nieprzerwanej pracy terminala.
Qumak posiada bogate doświadczenie w realizacji kontraktów lotniskowych. Oprócz systemu kontroli bagażu zrealizowanego na krakowskim lotnisku, spółka ma na swoim koncie wdrożenia systemu BHS dla Portu Lotniczego w Lublinie oraz warszawskiego lotniska im. Fryderyka Chopina. Obecnie Qumak zajmuje się: budową infrastruktury technicznej nowych dróg kołowania na lotnisku Politechniki Rzeszowskiej, wdrażaniem systemów osłony meteorologicznej AWOS na siedmiu lotniskach wojskowych oraz wykonaniem oświetlenia nawigacyjnego dla lotniska Warszawa-Babice.
fot. pexels.com