Zdjęcie główne artykułu pochodzi z stocksnap.io
Choć ponad 50% Polaków (wg badania SW Research przeprowadzonego w maju 2017 roku) uznaje politykę za sferę, w której z największym prawdopodobieństwem można spotkać przywódcę, to w rzeczywistości tylko 6% aplikacji aplikacji do programu pochodziło od osób związanych z administracją publiczną.
– Większość Polaków zakłada, że lider to osoba, która inspiruje innych do działania, zachęca ich do podążania za sobą (82%), a ponad połowa (55%) ma przeświadczenie, że bycie liderem to cecha wrodzona – mówi prof. Cezary Wójcik, twórca Leadership Academy for Poland. – W Leadership Academy for Poland uważamy, że przywództwo niekoniecznie łączy się z formalną pozycją w organizacji, to raczej nastawienie na tworzenie lepszego świata – a więc każdy może być liderem. Tym bardziej cieszy nas opinia Polaków (75%), że lider powinien zmieniać świat na lepsze. Do tego potrzebujemy wykształconych ludzi, dlatego cieszymy się że w tym roku ponad 500 osób ubiegało się o jedno z 40 miejsc, umożliwiających zdobycie wiedzy z zakresu przywództwa, przekazywanej między innymi przez profesorów Uniwersytetu Harvarda – dodaje.
Najzdolniejsi aplikanci wezmą udział w intensywnych szkoleniach prowadzonych przez międzynarodowych gości. Oprócz założyciela LAP, profesora Cezarego Wójcika, na liście wykładowców Akademii znaleźli się także reprezentanci Uniwersytetu Harvarda:
- profesor Hugh O’Doherty, specjalista z obszaru rozwiązywania konfliktów, który był konsultantem podczas konfliktów w Bośni, Chorwacji i na Cyprze,
- profesor Timothy O’Brien, specjalista w zakresie polityki publicznej i przywództwa, kierownik programu Leadership for the 21st Century na Uniwersytecie Harvarda.
Swoją wiedzą podzieli się także profesor Michael Murray z Uniwersytetu w Teksasie, a także doktor John Scherer. Obaj wykładowcy są specjalistami z zakresu przywództwa z międzynarodowym doświadczeniem oraz długoletnim stażem.
Wyjątkowa szkoła przywódców będzie szkolić uczestników LAP od 24 września do 1 października 2017 roku w kampusie akademickim zlokalizowanym w kujawskim Hotelu Herbarium, a następnie podczas dwóch zjazdów zaplanowanych na październik i grudzień. Program zakończy się uroczystą graduacją w połowie stycznia 2018 roku.
Kto pragnie zostać liderem?
Akademia stawia na różnorodność, jej twórcy pragną budować mądre przywództwo w różnych obszarach, co pozytywnie wpłynie na społeczeństwo i rozwój edukacji. Dlatego też do złożenia aplikacji zachęcani są szczególnie aspirujący liderzy z obszaru kultury, NGO czy świata mediów. Analiza zgłoszeń do programu przywództwa LAP wykazała, że choć w większości kandydaci pochodzą ze środowiska biznesowego (40%), silnie reprezentowani byli też pracownicy naukowi (14,9%) oraz osoby związane z organizacjami non-profit (12%), a także przedsiębiorcy tworzący młode firmy typu Start-Up (8,9%). Aplikacje pracowników administracji publicznej wyniosły tylko 6%. Wynik ten kontrastuje z badaniami na temat wyobrażeń Polaków o liderach. Jak wykazało SW Research aż 50,3% z nas spodziewa się spotkać liderów w świecie polityki.
Lider. Przywódca. Mężczyzna. Głowa rodziny
Jak wykazało wspomniane wcześniej badanie SW Research, Polacy określają typowego lidera jako mężczyznę w wieku około 38 lat, z wykształceniem wyższym i zarobkami znaczenie powyżej średniej krajowej (ok. 6700 zł), żonatego i posiadającego dzieci. Do jego kluczowych cech należą charyzma, autorytet oraz umiejętność nawiązywania relacji z ludźmi. Analiza zgłoszeń do Leadership Academy for Poland pokazuje jednak, że wyobrażenia Polaków znacznie różnią się od stanu faktycznego. Podczas, gdy większość Polaków nadal uważa lidera za osobę płci męskiej (64,5%), przywódcze aspiracje pań (46% zgłoszeń do programu) są prawie tak silne jak płci przeciwnej (54% zgłoszeń do programu). Akademia wspiera ten trend i stara się zapewnić parytet wśród uczestników szkoleń.
– Coraz więcej osób jest zainteresowanych przywództwem i rozwojem w tym kierunku, co znajduje swoje odzwierciedlenie w liczbie aplikacji, które otrzymaliśmy. To znak naszych czasów. Polacy bez kompleksów i otwarcie mówią o swoich aspiracjach, nie bojąc się przyznać, że widzą siebie jako przyszłego lidera. Dotyczy to zarówno kobiet, jak i mężczyzn – mówi Maciej Ujejski, dyrektor zarządzający i współtwórca Leadership Academy for Poland. – Polacy aktywnie szukają możliwości kształcenia, co dobrze rokuje na przyszłość. W Leadership Academy for Poland wierzymy, że nasz kraj może stać się miejscem nieograniczonych możliwości i innowacyjnych rozwiązań. Aby to osiągnąć, potrzebujemy odpowiedniej edukacji i odważnych ludzi – dodaje.