Polski rynek m-commerce szybko się rozwija – w ubiegłym roku jego wartość wyniosła pół miliarda złotych, a w tym roku ma się podwoić*. Wdrażanie rozwiązań mobilnych stało się sprawą priorytetową dla wielu polskich przedsiębiorstw, natomiast wśród konsumentów widać wreszcie realne zainteresowanie tym kanałem zakupowym.
Jakie są perspektywy?
Ruch generowany przez użytkowników urządzeń mobilnych w polskich e-sklepach wzrósł aż o 130 procent od początku 2013 roku. Przyczyną tak gwałtownego wzrostu jest głównie popularyzacja urządzeń mobilnych w Polsce. Już 44% Polaków posiada smartfony i tablety** i korzysta z nich coraz bardziej świadomie. Od początku roku 2014 jesteśmy świadkami zintensyfikowanych działań i inwestycji firm w rozwój technologii mobilnych w różnych sektorach – od handlu i wyspecjalizowanych usług dostępnych za pomocą smartfona po bankowość i płatności mobilne. – Jednym z najbardziej istotnych elementów tych inwestycji jest odpowiednie przystosowanie oprogramowania do wersji mobilnej w taki sposób, aby było ono intuicyjne dla użytkownika, a usługi dostępne drogą mobilną wygodniejsze niż tradycyjne. Drugą sprawą jest obsługa płatności na urządzeniach mobilnych – komentuje Krzysztof Urban, dyrektor zarządzający mytaxi.
Wyzwania i korzyści mobilności
Posiadanie wersji mobilnej biznesu niesie ze sobą szereg korzyści, zarówno dla sprzedawców, jak i klientów. Jedną z nich są m.in. rozwiązania takie jak geolokalizacja, pozwalająca wykorzystać lokalizację potencjalnego klienta i przesłać mu odpowiednią ofertę w odpowiednim momencie, np. kiedy pojawia się w okolicy stacjonarnego punktu sprzedaży. Dzięki urządzeniom mobilnym potencjalni sprzedawcy mogą również dostarczać spersonalizowane treści i oferty dla konkretnego klienta. W połączeniu z szybkością dotarcia w kanale mobilnym aspekty te mogą być głównym czynnikiem skłaniającym użytkowników smartfonów i tabletów do zakupów. – Z całą pewnością liczy się zrozumienie specyfiki rynku i przyzwyczajeń użytkowników smartfonów. Firmy chcące świadczyć swoje usługi lub sprzedawać towary w kanale mobilnym muszą upewnić się, że ich rozwiązania niosą dla użytkownika wartość dodaną, tzn. są szybsze czy wygodniejsze niż znane mu dotychczas – ocenia Urban. Tendencji na rynku nie wolno ignorować, a obecność w kanale mobilnym może stać się wyróżnikiem marki. Posiadanie wersji mobilnej biznesu internetowego powoli stanie się koniecznością, determinującą konkurencyjność na rynku. Wprowadzenie strategii wielokanałowej sprzedaży z uwzględnieniem m-commerce będzie elementem wspierającym handel internetowy, w wielu przypadkach zgodnie z zasadą „przeglądam oferty na mobile, a kupuję poprzez desktop”.
–
* Według raportu „M-commerce w praktyce 2013“ przygotowanego dla mGenerator.pl
** Według raportu „Marketing mobilny w Polsce 2013/2014” przygotowanego pod patronatem TNS Polska