Lepiej się motywować i angażować, niż programować – Bogdan Sosnowski (Sosnowski Consulting)

lepiej sie motywowac i angazowac niz programowac bogdan sosnowski sosnowski consulting
Udostępnij:

Czy każdy z nas może zostać liderem? Co robić w momentach, kiedy nam się nie chce? Bogdan Sosnowski, partner kreatywny w Sosnowski Consulting i prelegent konferencji Infoshare 2019, opowiada o narzędziach używanych w każdej fazie życia zespołu.

Jako Direct Sales Director P4 Sp. z o.o. ( PLAY) przez 11 lat odpowiadał Pan za budowę kanału franczyzowego Doradców Biznesowych PLAY (750 osób). Co było największym wyzwaniem?

Największym wyzwaniem było motywowanie ludzi do rozwoju i zmiany. Wszystkie pomysły i narzędzia zastosowane do tego, pozwoliły utrzymać bardzo niski wskaźnik retencji i rozwinąć zespoły oraz poszczególnych doradców. Jest to wynik systemów rozwojowych i motywacyjnych, które budowałem i zmieniałem z zespołem przez te 11 lat, a głównym składnikiem tego sukcesu było zaangażowanie ludzi w rozwój.

Z czego jest Pan najbardziej dumny?

Jest wiele powodów do dumy, a pierwszym może być bardzo dobra obsługa klienta rynku SOHO i SME oraz spójna i jasna dla wszystkich zaangażowanych osób wizja i strategia.

Jaki jest Pana przepis na gaszenie pożarów?

Dobra komunikacja z terenem, aby szybko dowiedzieć się, że taka sytuacja zaistniała. Jasne ustalenie zasad kto z kim, kiedy i w jaki sposób się komunikuje. Przemyślana reakcja i sprawdzenie, jak działają nowe rozwiązania. Również przeproszenie za winę, jeżeli była po naszej stronie.

Co uważa Pan za największe wyzwanie podczas tworzenia zespołu w startupie?

Dogranie wszystkich elementów: wizji, misji, strategii operacyjnej. Zasad panujących w zespole, komunikacji i rekrutacji. Dziś szczególnie ważne jest zwrócenie uwagi na różnice generacji – język i narzędzia komunikacji, wartości nowych pokoleń, które zmieniły się diametralnie – należy brać pod uwagę wszystkie te różnice, aby osiągnąć synergię tak małych, jak i bardzo dużych zespołów.

Jak stworzyć taki zespół? Na co zwracać uwagę podczas rekrutacji?

Dobrze określony profil kandydata to dopiero początek. Employer branding ze strony partnera zapraszającego do współpracy, osobowość kandydata, jego kreatywność, szybkość uczenia i drivery – motywacja 3.0, czyli autonomia i sposób postrzegania sukcesu i rozwoju.

Jakie wg Pana są najważniejsze cechy dobrego lidera startupu? Powinien on być tzw. hustlerem, czyli za wszelką cenę dążyć do sukcesu?

Zaangażowanie lidera to postawa, która daje siłę innym. Miarą lidera jest to, jak tworzy i rozwija innych liderów. Szczególnie w strukturach partnerskich, zwrócenie uwagi na możliwości i zasoby współpracowników bezpośrednio uczestniczących w budowaniu startupu, jak również ludzi u partnerów.

Dobry lider to również osoba empatyczna, gotowa zrozumieć wszystkie płaszczyzny życia swoich partnerów w budowaniu biznesu.

Pana zdaniem każdy może być dobrym liderem? Można się tego nauczyć?

Uważam, że jak najbardziej tak. I uczyć należy się cały czas, bo kompetencje lidera również się zmieniają w czasie. W dobie tak dużej zmienności kluczowa jest zdolność przyswajania wiedzy, umiejętność dzielenia się nią z innymi, czerpanie z inności i akceptacja różnych punktów widzenia.

Istnieje skuteczny sposób, by „zaprogramować się” na sukces?

Istnieje wiele technik samomotywacji, pracy nad sobą. Część menedżerów, która przechodzi kryzys, ma wyzwanie z przyznaniem się do tego, a w takich momentach świadomość tego, co się z nami dzieje, jest podstawą do autorefleksji. Lepiej się motywować i angażować, niż programować.

Jak przetrwać „gorsze” chwile i co robić w momentach, kiedy nie chce się nam chcieć?

Jeżeli dobrze określiliśmy swoją życiową misję, to pozwoli nam ona przetrwać trudne momenty. Wiemy po co wstać rano i dawać z siebie maksimum. Polecam też pracę z drugą osobą, bo to pozwala na burzę mózgów i spojrzenie z innej perspektywy. Często ktoś, kto jest specjalistą pozwoli nam przejść nasze własne ograniczenia i dać nową siłę i radość z tego, co tworzymy.

Często na początku startup tworzą 1-3 osoby. Jakie narzędzia pozwalają podnieść efektywność na najwyższy poziom?

Kreacja i innowacyjność. Narzędzi kreacji istnieje bardzo dużo. Dziś, po ponad 20 latach doświadczeń odnajduję wciąż nowe, ciekawe i efektywne sposoby na kreację. Jednym z nich jest FEEDFORWARD, czyli przygotowania przed jakimkolwiek zdarzeniem, które planuje 2-3 osobowy zespół. Pomaga to przewidzieć skutki, czyli przygotować się na różne scenariusze, a nie działać po. Zaskakujące jak mało menedżerów z tego korzysta.

Otwartość na innowacje – to, co robiliśmy rok wcześniej niekoniecznie zadziała dziś. W tempie zmian, pozwolenie sobie na kwestionowanie status quo jest podstawą rozwoju startupu. Również sprawdzenie poziomu zaangażowania i motywacji wszystkich osób na skali i określenie przestrzeni do rozwoju przez pytania otwarte odnoszące się do wypowiedzi partnerów. Ćwiczę ten sposób od 6 lat i uważam go za najważniejsze moje narzędzie biznesowe.

Podczas tegorocznej edycji konferencji Infoshare opowie Pan „O kreatywności na każdej fazie życia zespołu”. Czego startupowcy nauczą się podczas tej prezentacji?

Jak wygląda cykl życia zespołu, na której fazie jesteśmy jako zespół, a na której są poszczególni uczestnicy. Jakie narzędzia wykorzystać i w jaki sposób, aby uzyskać przewagę od samego początku. Jak prawidłowo projektować rozwiązania, aby były dobre na start i pozwalały na rozwój w przyszłość. I przede wszystkim zwrócę uwagę na kreatywność, która jest dla mnie podstawą do osiągania sukcesów powtarzalnych i skalowalnych w szybko zmieniającym się otoczeniu.

Chcesz dowiedzieć się więcej kreatywności na każdej fazie życia zespołu? Weź udział w prezentacji Bogdana Sosnowskiego na konferencji InfoShare, która odbędzie się już 8-9 maja w Gdańsku pod patronatem MS.

Uwaga! Chcesz zdobyć zaproszenie na Infoshare 2019? Weź udział w konkursie MamStartup oraz Let's Fintech with PKO Bank Polski! Pokaż nam swój startup od kulis i wygraj podwójną wejściówkę na najgorętszą konferencję tej wiosny - Infoshare 2019.