Rozmawiamy z Mariuszem Kobakiem – współtwórcą LingoLab.pl.
Czym jest LingoLab.pl?
LingoLab.pl jest Internetową Szkołą Językową. Wykorzystujemy innowacyjną platformę do prowadzanie zajęć w formie video-konferencji, co stanowi idealne rozwiązanie dla osób ceniących oszczędność czasu, pieniędzy i ukierunkowanych na osobisty rozwój. Zajęcia prowadzone są na zasadzie interaktywnych video-konferencji, które prowadzi lektor na żywo. Uczniowie mają stały kontakt z lektorem, widzą go i słyszą. Korzystają z elektronicznej tablicy, która służy do prezentowania materiałów edukacyjnych, multimedialnego podręcznika, rozwiązywania ćwiczeń, odsłuchiwania nagrań audio video oraz pracy w grupie. Dzięki stałemu kontaktowi z lektorem jak i z innymi uczniami proces nauczania jest naturalny. Zajęcia prowadzone w taki sposób są atrakcyjniejsze dla ucznia niż zajęcia w tradycyjnej szkole. Na przykład uczniowie przy pomocy przykładów video w szybki i wygodny sposób mają zobrazowane wiele obcojęzycznych zwrotów, których nie da się przetłumaczyć na język polski. Dodatkowo wszystkie lekcje są nagrywane, co stanowi fajną formę powtórek i pozwala odsłuchać zajęcia gdy nie mogliśmy wziąć w nich udziału na przykład z powodu podróży służbowej lub choroby.
Rozwiązanie jest mobilne, możemy brać udział w zajęciach wszędzie tam gdzie mamy dostęp do Internetu, zatem możemy się uczyć nawet na wakacjach. Stosowana przez nas metoda nauczania oparta jest na komunikacji. Celem kursu jest doskonalenie wszystkich umiejętności językowych, jednak największy nacisk kładziemy na rozwijanie umiejętności swobodnego komunikowania się. Wszystkie zajęcia online prowadzone są w języku obcym. Podczas kursu słuchacze maja wiele okazji do wyrażania swoich opinii, przekonań i poglądów na różne tematy poruszane podczas zajęć. Komunikacja odbywa się za pośrednictwem kamery internetowej i słuchawek z mikrofonem. Dzięki wielu zaawansowanym funkcjom ułatwiającym współpracę ucznia z nauczycielem, wykorzystywany przez nas program do prowadzenia video-konferencji pozwoli aktywnie uczestniczyć we wszystkich zajęciach.
Kto stoi za serwisem LingoLab.pl?
Twórcami LingoLab.pl są Magdalena Szajnóg i Mariusz Kobak. Magdalena ukończyła filologię angielską na Uniwersytecie w Lublinie oraz Business English w Warszawie. Już w trakcie studiów pracowała jako nauczyciel języka angielskiego. Zdobyte doświadczenie pozwoliło zrealizować pomysł na Internetową Szkołę Językową. Mariusz jako osoba z kilkuletnim doświadczeniem w branży IT pomógł zrealizować projekt od strony technicznej.
Jak wyglądała droga od pomysłu do startu serwisu? Co było największą trudnością?
Droga od pomysłu do zrealizowania idei nauki przez Internet na żywo była długim procesem. Etap przygotowań do rozpoczęcia działalności szkoły trwał kilkanaście miesięcy, podczas których były przeprowadzane dogłębne analizy rynku, potrzeb potencjalnych klientów oraz testowane różne modele biznesowe.
Największa trudnością było pozyskanie środków finansowych na początkowy rozwój. Takie przedsięwzięcie wymaga sporych nakładów finansowych, zwłaszcza jeśli osobom zaangażowanym w rozwój takiego projektu zależy na stworzeniu innowacyjnej metody nauczania przy jednoczesnym zachowaniu najwyższych standardów zapewniających szybką i skuteczną naukę. Dzięki nowatorskiej metodzie prowadzenia kursów językowych nasz pomysł na projekt uzyskał wsparcie finansowe ze środków Unii Europejskiej w ramach programu „Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia”.
Skąd przekonanie, że LingoLab odniesie sukces?
Realizujemy punkt po punkcie założenia z biznesplanu. Wiele osób podchodzi nieufnie do takiej formy nauki, ponieważ nigdy się z nią nie spotkali. Jednak systematycznie to się zmienia i teraz dostajemy coraz więcej zgłoszeń od zainteresowanych osób, które usłyszały od swoich znajomych bądź z innych źródeł o szkole LingoLab.pl i również chcą spróbować.
Zainteresowanie takimi usługami stale wzrasta. Z przyjemnością zatrudniliśmy właśnie kolejnych lektorów, którzy poprowadzą nowe grupy. Ludzie dostrzegają plusy nauki przez Internet. Doceniają to, że nie muszą tracić czasu na dojazdy. Skuteczność nauki języka przez Internet jest bardzo wysoka, co potwierdzają moi uczniowie. Dodatkowo nauka w tej postaci jest bardzo wygodna. Staramy się wsłuchiwać w preferencje potencjalnych klientów i dostosowywać do ich indywidualnych potrzeb, np. oferując kursy o bardzo późnych godzinach.
Serwis otrzymał dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Co moglibyście poradzić tym, którzy chcieliby skorzystać z takiego źródła finansowania?
Serwis LingoLab.pl otrzymał dofinansowanie w ramach programu Działanie 6.2 „Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia”. Każdy kto chce skorzystać z dofinansowania UE powinien uzbroić się w cierpliwość. Cała procedura składania wniosków, ich rozpatrywania, akceptacji aż do wypłacenia pierwszych transzy pieniężnych trwa kilkanaście miesięcy.
Warto dokładnie wiedzieć, jaki cel chce się osiągnąć. Pozwoli to napisać konkretny i przejrzysty biznesplan, który będzie poparty wiarygodnymi analizami, prognozującymi rozwój biznesu w kilkuletniej perspektywie.
Warto wykazać się innowacyjnością i dbałością o szczegóły.
Co może być największą przeszkodą w odniesieniu sukcesu przez LingoLab?
Największą przeszkodą w polskim społeczeństwie jest brak wiary w skuteczność nauki przez Internet. Na zachodzie e-learning jak i nauka przez Internet na żywo są rozpowszechnione na masową skalę. W Polsce e-learning jest cały czas niedocenioną formą nauczania. Z czasem to podejście się zmienia. Nauka w internetowej szkole językowej LingoLab zapewnia szereg korzyści w porównaniu do nauki w tradycyjnej szkole.
Po pierwsze, uczestniczymy w zajęciach wprost z domu lub biura, co zapewnia komfort i wygodę nauki bez konieczności opuszczania ulubionego fotela. Wystarczy włączyć komputer i o ustalonej godzinie połączyć się przez Internet z lektorem i innymi uczestnikami kursu.
Po drugie, oszczędzamy czas i pieniądze, które w przypadku nauki w tradycyjnej szkole trzeba przeznaczyć na dojazdy.
Po trzecie, nasi lektorzy są tam, gdzie Ty, dlatego możesz wyjechać na drugi koniec Polski, na wakacje lub w podróż służbową i nadal uczestniczyć w kursie. Wystarczy, że połączysz się z nami przez Internet.
Po czwarte, podczas zajęć korzystamy z najnowszych materiałów edukacyjnych w postaci podręczników elektronicznych, które zapewniają ciekawą i wygodną naukę w każdych warunkach.
Po piąte, wszystkie lekcje są nagrywane w formacie audio-wideo, dzięki czemu nawet gdy opuścisz zajęcia, możesz je odsłuchać dowolną ilość razy. W każdej chwili możesz też powtarzać materiały z poprzednich lekcji.
Jaką LingoLab ma przewagę nad konkurencją? W polskim internecie pojawiają się już serwisy podobne do Waszego…
Nasz biznes plan przewiduje szereg działań, które może podjąć konkurencja, jak również działania zaradcze w trudnych realiach rynkowych. Na początek planujemy rozszerzenie naszej oferty o kolejne, atrakcyjne i rzadko spotykane języki obce oraz kursy sprofilowane pod konkretne grupy zawodowe. Jesteśmy przekonani, iż wraz z postępem technologicznym w Polsce liczba osób chętnych do nauki w ten, na razie dość „nietypowy” sposób, będzie stale wzrastać.
Jakie macie plany związane z rozwojem serwisu?
Mamy wiele pomysłów na rozwój, jednak na wszystko potrzeba czasu i cierpliwości. Na pewno nie poprzestaniemy tylko na języku angielskim. W niedalekiej przyszłości planujemy wzbogacić swoją ofertę o kolejne języki. Naszym marzeniem jest zorganizowanie kursów z języka chińskiego, ponieważ uważamy, że taka oferta byłaby niezwykle atrakcyjna i mogłaby trafić do wielu osób. Proszę wyobrazić sobie zajęcia w języku chińskim z doświadczonym lektorem, może nawet native speakerem, odbywające się w domowym zaciszu, w przytulnym fotelu z kawą i laptopem na kolanach. Wszystko, czego potrzeba do nauki to tylko dobre chęci i połączenie z Internetem, o całą resztę zadba szkoła. Myślimy też o wprowadzeniu języka niemieckiego i hiszpańskiego, bo takie języki są obecnie na topie.
W sumie wszystko jest możliwe, tak naprawdę wiele zależy od klienta.