Ludzie muszą Ci zaufać, inaczej nie wesprą Twojej kampanii – Pascal Condamin (IndieGoGo)

Dodane:

Adam Łopusiewicz Adam Łopusiewicz

Udostępnij:

– Kluczowym elementem jest film promocyjny. Pozwala autorom kampanii przedstawić się, nadać ludzką twarz projektowi i emocjonalny wydźwięk zbiórce – mówi Pascal Condamin, Project Evangelist w Indiegogo. Zapytaliśmy go o to, jak przygotować się do zebrania 100 tys. dolarów na realizację pomysłu.

Okazją do rozmowy z Pascalem było niedawno ogłoszene partnerstwo IndieGoGo z polskim funduszem inwestycyjnym Arkley.

Na zdjęciu: Pascal Condamin, Project Evangelist w Indiegogo

Ile kampanii na IndieGoGo odniosło sukces? 

Żeby pokazać jakieś liczby, powiem że autorom kampanii udało się zebrać ponad 800 milionów dolarów.

Jaka jest najczęstsza przyczyna porażek kampanii crowdfundingowych?

Jest wiele powodów dlaczego kampanie ponoszą porażkę. Może cel zbiórki jest za wysoki? Może nie istnieją odbiorcy chętni na wsparcie akcji? Kampanie na realizację usług czy narzędzi SaaS są trudne w realizacji. Najważniejszy jest jednak odpowiedni timing, skierowanie kampanii do odpowiedniej społeczności i dobrze przemyślana strategia marketingowa.

Wiele artykułów w sieci na temat crowdfundingu pokazuje, że nawet słabe produkty mogą odnieść sukces – wszystko zależy od dobrze zorganizowanej kampanii. Twoim zdaniem to prawda?

Zależy co nazywasz słabym produktem. IndieGoGo jest platformą pozwalającą każdemu na zebranie pieniędzy na realizację swojego pomysłu. Jeśli pytasz o to, czy do osiągnięcia sukcesu potrzebujesz dobrej strategii marketingowej to odpowiedź brzmi: tak. Kampania jednak nie zadziała, gdy ludzie nie uwierzą w produkt.

Jak pomysłodawcy powinni przygotować się do zorganizowania kampanii na IndieGoGo?

Mocno wierzymy w dokładne przygotowanie kampanii, od zaplanowania strategii marketingowej po dostawę produktu. Początkujący przedsiębiorcy powinni przeczytać nasz ebook pt. “The Essential Guide to Crowdfunding”, który odpowie na wszystkie pytania. Dowiedzą się o różnych aspektach prowadzenia kampanii: o planowaniu, kontakcie ze społecznością oraz uruchomieniu zbiórki.

Jakie czynniki wzbudzają zaufanie?

Kluczowym elementem jest film promocyjny. Pozwala autorom kampanii przedstawić się, nadać ludzką twarz projektowi i emocjonalny wydźwięk zbiórce. Twórcy, aby osiągnąć sukces nie mogą zapomnieć o wyjaśnieniu, jaki problem rozwiązuje ich produkt, jak będzie wyglądał proces jego wdrożenia i jak wspierający mogą w tym pomóc. Zaufanie jest czymś, co wyróżnia projekty. 

Ile pieniędzy potrzebujemy na przygotowanie kampanii, które celem jest zebranie 100 tys. dolarów?

Trudno byłoby jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. To zależy od tego jak wiele możesz zrobić samodzielnie i realizację ilu rzeczy musiałbyś zlecić. Jednakże, ruszasz z kampanią, by zebrać pieniądze, a nie je stracić, dlatego warto wliczyć koszty jej przygotowania (marketingu, dostawy, podatków i wynagrodzenia dla autorów) do celu zbiórki.

Myślisz, że cel zbiórki powinien być niższy niż naprawdę potrzebujemy? Stworzy to mniejszy próg wejścia, pozwoli szybciej osiągnąć sukces kampanii.

Wybranie niższego celu pozwoli szybciej go osiągnąć i wzbudzić większe zaufanie wśród potencjalnych wspierających. Cel powinien jednak mieć rozsądną wartość i nie być ani za niski, ani za wysoki.

Jak wspieracie twórców kampanii?

Mamy bardzo silną politykę wspierania twórców ponieważ lepiej przygotowane kampanie mają większe szanse na sukces. Pomagamy w przygotowaniu dokumentacji, czy w realizacji wytycznych. Sprawnie działa nasze biuro obsługi klienta, które wspiera zaplanowanie strategii kampanii, czy maksymalizację szans na osiągnięcie sukcesu.

Co dzieje się po zakończeniu zbiórki? IndieGoGo kontroluje na co zostają wydane zebrane pieniądze?

IndieGoGo jest platformą crowdfundingową, ale nie kontroluje w jaki sposób autorzy kampanii wydają pieniądze. Pomagamy jednak zrealizować im założenia, dzięki wielu partnerstwom, które nawiązaliśmy. Współpracujemy m.in. z Arrow Electronics, firmie oferującej techniczne wsparcie w realizacji pomysłu na urządzenie. Inżynierowie pomogą stworzyć formę potrzebną do rozpoczęcia produkcji, a nawet zorganizują cały proces produkcyjny. Wśród naszych partnerów są też Amazon LaunchPad, Target, Brookstone i wiele innych. 

Kampanie crowdfundingowe są popularne we Francji, tam gdzie pracujesz?

Dla startupów hardware’owych wyzwaniem jest znalezienie pieniędzy na etap produkcyjny czy sprawdzenie zainteresowania rynkowego produktem. We Francji technologiczne rozwiązania są bardzo popularne.

Możesz polecić jakieś zbiórki, które są teraz bardzo popularne we Francji?

Dwie zbiórki wzbudziły ostatnie ogromne zainteresowanie. Pierwsza to FRETX, czyli urządzenie do nauki gry na gitarze (zebrało 88 tys. dolarów). Druga kampania dotyczy Pup, czyli kieszonkowego skanera (zebrało 87 tys. dolarów).  

Co powiedziałbyś osobom zastanawiającym się nad utworzeniem zbiórki crowdfungingowej?

IndieGoGo jest kompletną platformą crowdfudningową, pozwalającą na zaplanowanie strategii marketingowej wykorzystując dostępne narzędzia. Nawet jeśli nie uda Ci się osiągnąć zakładanego celu możesz zachować pozyskane fundusze. Oferujemy też opcję „InDemand”, która po zakończeniu zbiórki pozwala na zbieranie kolejnych zamówień na Twoje produkty. 

Autorom kampanii zapewniamy wiele narzędzi, które pozwalają na lepsze przygotowanie zbiórki, jak i jej prowadzenie. Mierzą one statystyki związane z zachowaniem internautów, pokazują skąd przyszli, a który kanał dotarcia okazał się najsłabszy. W skrócie: mocno przykładamy się do tego, by każda zbiórka okazała się sukcesem.

A już 9 grudnia chciałbym zaprosić w imieniu organizatorów (Arkley VC, TechSorted, Google oraz TechCrunch) na wydarzenie IN-FERENCE poświęconemu trzem zagadnieniom: IoT, DeepTech oraz MedTech. Wydarzenie odbędzie się na Wrocławskim Uniwersytecie Ekonomicznym, start – godz. 10:00. Wszystkie informacje dostępne na stronie wydarzenia