Ludzie startupu: Rafał Agnieszczak

Dodane:

Adam Łopusiewicz Adam Łopusiewicz

Udostępnij:

Przedstawiamy sylwetkę Rafała Agnieszczaka, jednego z pierwszych w Polsce startupowców, który w wieku 25 lat zarobił pierwszy milion złotych. Mimo tego, że przygodę z przedsiębiorczością zaczął ponad 15 lat temu, a na koncie ma wiele osiągnięć, nie mówi o sobie, że jest człowiekiem sukcesu.

Kolejnym gościem naszego cyklu pt. „Ludzie startupu” jest Rafał Agnieszczak, warszawski przedsiębiorca, jeden z założycieli pierwszej w Polsce szkoły dla startupów – Startup School. W cyklu staramy się pokazywać sylwetki osób, które warto naśladować. Chcemy zaprezentować najważniejsze, naszym zdaniem, postaci branży startupowej. Mamy nadzieję, że poznanie ich historii związanej z przedsiębiorczości, w tym porażek i sukcesów, nauczy Was wiele. W poprzednim odcinku cyklu wystąpił Marek Przystaś.

Rafał Agnieszczak

Na zdjęciu: Rafał Agnieszczak, seryjny przedsiębiorca | fot. Agnieszka Lewandowska 

Rafał Agnieszczak pierwsze pieniądze zarobił mając ok. 14 lat roznosząc ulotki na giełdzie samochodowej. Zarobione pieniądze wydał na wynagrodzenia dla kolegów, którzy roznosili je w następnym tygodniu. Później było liceum, podczas którego stworzył stronę internetową o telefonach komórkowych. Dalej praca w serwisie Ahoj.pl i studia na SGH w Warszawie na kierunku Zarządzanie i Marketing. Po studiach postanowił przejść na swoje i rozpocząć przygodę z przedsiębiorczością internetową. Pierwszy milion zarobił w wieku 25 lat.

Projekty:

1. Fotka

Fotka to serwis pozwalający na zamieszczanie zdjęć i komentowanie opublikowanych przez innych. Przygoda z tym serwisem zaczęła się w 2001 roku od wykupienia za 200 złotych domeny Fotka.pl, po tym jak Rafał Agnieszczak znalazł w sieci portal HotOrNot.com, którego główną funkcją była właśnie możliwość oceniania zdjęć innych. Razem z Andrzejem Ciesielskim postanowili przełożyć pomysł na portal społecznościowy na polskie realia. – To był bardziej zabawa niż biznes – wspomina Rafał Agnieszczak w rozmowie z Polskim Radiem.

Fotka organicznie wzbudzała zainteresowanie internautów. Każdego dnia korzystało z niej setki tysięcy użytkowników. Zespół, zgodnie z trendami, dodawał nowe funkcje w portalu, aby jeszcze bardziej uatrakcyjnić ich profile. Koszty utrzymania serwerów rosły, a przychody z reklam wyświetlanych w serwisie nie były za wysokie, dlatego Agnieszczak zdecydował się wprowadzić odpłatne funkcje. Zdaniem wielu, ten ruch uratował serwis przed upadkiem. 

– Powoli, powoli doszliśmy do jakiejś tam skali, pieniędzy – wspomina Agnieszczak. W Fotka.pl udostępniono możliwość wystawiania ocen użytkownikom, wysyłania prezentów, wyróżnienie przy wyszukiwaniu, pokazywanie ukrytych profili w „Podglądaczu”, czy możliwość założenie większej liczby grup. Cztery lata po starcie przyniósł 200 tysięcy złotych zysku, a rok później 700 tysięcy złotych. Rok 2007, sześć lat po premierze, miał 5,8 miliona złotych przychodu, 2,5 miliona zysku netto i ponad 6 milionów użytkowników.

Wtedy też udostępniono w Fotka.pl pocztę elektroniczną. W październiku 2009 roku z grupy Fotka.pl korzystało 2 mln unikalnych użytkowników, którzy wytwarzali 971 mln odsłon. Dziś z portalu Fotka.com korzysta 2 269 089 zarejestrowanych użytkowników.

2. Świstak

Oprócz pracy nad rozwojem Fotki, Rafał Agnieszczak, bohater dzisiejszego odcinka cyklu pt. Ludzie startupu, zaczął realizować kolejny pomysł na serwis internetowy. Ponownie z tym samym wspólnikiem, Andrzejem Ciesielskim, postanowili stworzył portal aukcji internetowych. Prace nad nim trwały pół roku (do pomocy zostaje zatrudniony Konrad Falkowski) i testowe uruchomienie serwisu nastąpiło w październiku 2003 roku. Przez ten czas projekt zbierał feedback od użytkowników, by w marcu 2004 roku mógł oficjalnie wystartować.

Swistak.pl jest darmowy zarówno dla kupujących jak i sprzedających. – To najlepszy wabik na przyciągnięcie internautów dlatego staramy się jak najdalej w czasie odłożyć konieczność wprowadzena opłat – czytamy na stronie. Założyciele nie ukrywają jednak, że funkcjonowanie serwisu kosztuje i w pewnym momencie będą pobierane opłaty od użytkowników. – Płacić będą głownie ci, dla których handel na aukcjach to podstawowa forma zarobku (…) a zasada „nie sprzedałeś? – nic nie zapłacisz” będzie standardem – czytamy dalej. 

Warszawska firma od początku była i ma nadal być niewielką firmą. Nad serwisem pracuje wtedy 12 osób. W 2008 roku, założyciele zapowiadają osiągnięcie 50 milionów złotych rocznego obrotu. Odwiedza go wtedy 700 tysięcy osób. Serwis rozwijał się dobrze, ale nie bez problemów. Pewien internauta postanowił wykorzystać zainteresowanie portalem, by stworzyć serwis z treściami erotycznymi, który zarejestrował pod domeną świstak.pl (serwis Agnieszczaka widniał pod domeną swistak.pl). Spółka w sądzie doszła swoich praw.

3. Finansowo

W marcu 2008 roku ruszył kolejny serwis Rafała Agnieszczaka – Finansowo.pl, który umożliwia udzielanie pożyczek między osobami fizycznymi bez pośrednictwa banku. Główną funkcją działania tego portalu była możliwość inwestowania (czyli pożyczania użytkownikom pieniędzy) i pożyczania pieniędzy. Zaletą takiego rozwiązania była szybkość pozyskania pieniędzy i rozbicie pożyczających na kilka osób. Jeśli potrzebowaliśmy funduszy np. na budowę domu wystarczyło poszukać inwestorów na Finansowo.pl.

– Dzielenie kapitału na kilkanaście części rozdzielonych między poszczególne osoby zwiększa gwarancję i zysk z inwestycji. W tej chwili, przy pożyczkach do 1000 zł, nie ma potrzeby stosowania skomplikowanych procedur, a dotychczasowe relacje między stronami w dużym stopniu eliminują ryzyko transakcji – mówił serwisowi Media2.pl (którego jest założycielem) Rafał Agnieszczak. Jednym z wyróżników tego serwisu były powiadomienia sms o nowej ofercie udostępnionej przez użytkownika portalu.

Dwa lata po premierze spółka Agnieszczaka przejęła serwis Smava.pl, jeden z pierwszych niemieckich platform pożyczek społecznościowych na świecie. Synergia między Finansowo a Smava miała przynieść więcej klientów na tzw. social lending, czyli pożyczki społecznościowe. Różnica polegała na tym, że Finansowo.pl było skierowane do użytkowników do 25 roku życia, a drugi do tych powyżej 25 roku życia. W kwietniu Rafał Agnieszczak podjął jednak decyzję o zamknięciu Smava.pl.

W ciągu 12 miesięcy od premiery, przez serwis przepłynęło ponad 6.5 miliona złotych. W kwietniu 2012 roku, serwis z pożyczkami społecznościowymi Finansowo.pl przekroczył próg 50 milionów złotych pożyczonych między użytkownikami. 

4. Szafa

W marcu 2008 roku wystartował serwis NaszaSzafa.pl (później Szafa.pl), którego twórcami byli Andrzej Domagała i Tomek Woźny. Serwis był miejscem spotkań miłośników mody. Za pomocą portalu mogli oni wymieniać się opiniami na temat trendów, jak i komentować wydarzenia ze świata mody. Nową funkcją w polskim internecie okazała się możliwość wymiany rzeczy pomiędzy użytkownikami. Domagała i Woźny potrzebowali pieniędzy i wsparcia merytorycznego, dlatego zgłosili się do Rafała Agnieszczaka.

Ten, rok od premiery produktu na polskim rynku, dołączył do zespołu założycielskiego. Oprócz Agnieszczaka projekt wspierał Bartek Pucek. Wtedy, jak zapewniają twórcy, z serwisu Szafa.pl korzystało blisko 525 tysięcy unikalnych użytkowników, pozyskanych wyłącznie za pomocą ruchu organicznego. Serwis zarabiał na reklamach wyświetlanych użytkownikom i kontach premium. Po roku działania osiągnął próg rentowności. Zespół liczył kilkanaście osób, które pomagały dodawać blisko 5 tysięcy ofert dziennie. W 2010 roku jego założyciele zdecydowali się na ekspansję.

Firma postanowiła zdobyć zainteresowanie użytkowników z Rosjii i Ukrainy. Codziennie przybywa wtedy tysiąc nowych użytkowniczek, a wszyscy korzystający z portalu generują 61 milionów odsłon miesięcznie. W 2010 roku z serwisu odchodzi jeden z założycieli – Tomasz Woźny. Wtedy firma przynosi ok 1,5 miliona złotych miesięcznego przychodu i wyceniana jest na 10 milionów złotych, co wbudziło zainteresowanie inwestorów. Wspólnicy (Andrzej Domagała i Rafał Agnieszczak) nie są jednak zainteresowani sprzedażą udziałów.

5. Furgonetka

W grudniu 2010 roku premierę miała Furgonetka, serwis pośredniczący w usługach kurierskich. Jego założeniem było ułatwienie firmom i osobom prywatnym zamawianie wysłania przesyłek. Zrzeszał znane firmy kurierskie i ułatwiał przebrnięcie przez formularz zamówienia kuriera. Oprócz podstawowej funkcji, Furgonetka oferowała szereg dodatkowych opcji. Po miesiącu od startu serwis odwiedzało ok. 60 tys. unikalnych użytkowników. Po roku w serwisie zarejestrowanych było cztery tysiące kont, z czego ponad tysiąc stanowiły konta firmowe.

Wówczas liczba zamówień wzrastała z miesiąca na miesiąc o 20-25%. W październiku 2012 roku użytkownicy Furgonetki za pomocą portali wysłali ponad 15 tys. przesyłek. Nad rozwojem serwisu pracował także Piotr Szymczak, który objął w startupie funkcję szefa sprzedaży (wcześniej był m.in. Product Managerem w Swistak.pl i e-Commerce Directorem w Fotka.pl – serwisach stworzonych przez Rafała Agnieszczaka i Andrzeja Ciesielskiego). Na pomysł stworzenia Furgonetka.pl wpadli pracując nad rozwojem Świstak.pl.

– Chcieliśmy (…) maksymalnie zautomatyzować cały proces (…) zamawiania oraz realizacji – mówi serwisowi MamBiznes Piotr Szymczak. Nad rozwojem portalu pracuje wtedy 10 osób. Dział obsługi klienta liczy jedną osobę, a budżet marketingowy wynosi zero złotych. – To nie przeszkodziło nam jednak w bardzo szybkim rozwoju, który z roku na rok utrzymywał się na poziomie ok. 250-300% – mówił w wywiadzie dla blog.kurasinski.com. W 2015 roku uruchomiono serwis Spinacz.pl, który automatyzował logistykę zamówień.

Dobrzy ludzie odnoszą sukcesy

To tylko kilka projektów wspieranych czy współtworzonych przez Rafała Agnieszczaka, seryjnego przedsiębiorcę, którego poczynania zapisały się w historii polskiego Internetu. Startupów, które współtworzył było i jest zdecydowanie więcej, a większość stworzyli uczestnicy szkoły dla młodych przedsiębiorców – Startup School. Powstała ona już w 2009 roku, jako fundacja, i jej założycielami byli Rafał Agnieszczak i Agnieszka Lewandowska. Organizowali oni dwu- lub trzymiesięczne edycje warsztatów, podczas których uczono adeptów jak rozwijać swój biznes internetowy.

Choć większość z projektów biorących udział w Startup School upadła, o czym pisaliśmy w artykule pt. Co robią byli uczestnicy Startup School, niektóre rozwijane są dalej. Dzisiejszy bohater cyklu pt. Ludzie startupu udziela wielu wywiadów w mediach tradycyjnych, ale rzadko kiedy mówi o sobie jak o człowieku sukcesu. Wiele razy pytany był jednak jak osiągnąć sukces. Co odpowiadał? – Nie można liczyć tylko na szczęście. Powinniśmy dobrze pracować i wówczas sukces jest tylko kwestią czasu. To czy to będzie 5 lat czy 15, to jest już kwestia wtórną. Dobrzy ludzie odnoszą sukcesy – mówił Polskiemu Radiu.

Dziś Rafał Agnieszczak jest zaangażowany w 22 spółki. Wśród nich możemy znaleźć najpopularniejsze polskie przedsięwzięcia takie jak: Social WiFi, Fotka czy Spolecznosci.

Wideo:

Wywiady:

1. Rafał Agnieszczak, twórca serwisu Fotka.pl: pierwszy milion zarobił w wieku 25 lat (Polskie Radio)

2. Twórca Fotka.pl: Facebook się znudzi (MamBiznes)

3. Rozwarstwienie dzieje się w Polsce na każdym poziomie (Wyborcza.biz)

4. Pierwsza część wywiadu z Rafałem Agnieszczakiem (MamStartup)

5. Rafał Agnieszczak: zarobienie miliona w internecie nie jest trudne (Forbes)

Profile: