Magdalena Brzezińska (Grupa Żywiec): Strategia zrównoważonego rozwoju jest dla nas jednym z kluczowych elementów całościowej strategii biznesowej

Dodane: 21.02.2022

Jacek Stężowski

Udostępnij:

Wielka zwrotka Ż, Trzymaj Pion czy też partnerstwo akcji Zielona Wstążka to tylko niektóre z działań, jakie podejmuje Grupa Żywiec na rzecz zrównoważonego rozwoju. Pod tym względem jest jednym z liderów nie tylko w przemyśle alkoholowym, ale również w całej branży spożywczej. O działalności proekologicznej i nie tylko opowiedziała nam Magdalena Brzezińska, dyrektor ds. korporacyjnych Grupy Żywiec.

Grupa Żywiec dba o zrównoważony rozwój na rzadko spotykaną skalę. Jakie są główne założenia strategii „Warzymy Lepszy Świat”?

W ramach strategii Warzymy Lepszy Świat mamy zdefiniowane 3 główne obszary aktywności. Jest to środowisko, odpowiedzialna konsumpcja oraz odpowiedzialność społeczna. Strategia zawiera szereg skwantyfikowanych celów, do których osiągnięcia dążymy w perspektywie najbliższego dziesięciolecia, choć niektóre obszary pozostaną w kręgu zainteresowania firmy także po 2030 roku.

Na zrównoważony rozwój składa się kilka zagadnień. Pierwszym z nich jest szeroko pojęte dbanie o środowisko. Jakie cele zakłada sobie Grupa Żywiec w tym obszarze? W jaki sposób są one realizowane?

Grupa Żywiec obecnie ma cele zdefiniowane do 2030 roku w produkcji a w łańcuchu wartości do roku 2040. W obszarze środowiska koncentrujemy się na trzech tematach: emisjach gazów cieplarnianych, ochronie wody oraz maksymalizacji cyrkularności. Grupa Żywiec do 2030 roku chce osiągnąć poziom zerowych emisji netto w produkcji, a także być neutralną węglowo w całym łańcuchu wartości do 2040 roku. Co więcej, chcemy także warzyć nasze piwo z surowców w 100% pochodzących z upraw zrównoważonych (dotyczy to słodu, jęczmienia oraz chmielu).

W obszarze gospodarki obiegu zamkniętego dążymy do 100% udziału w naszym portfolio opakowań wielokrotnego użytku lub nadających się do recyklingu. Chcemy także zredukować ilość plastiku wykorzystywanego w opakowaniach zbiorczych, a tam, gdzie nie da się go wyeliminować – zastąpić rPETem.

Ponadto dążymy wciąż do optymalizacji wykorzystania wody w procesach produkcyjnych, chcemy być liderem w tym zakresie spośród browarów w całej grupie Heineken. Będziemy także kontynuować i rozwijać działalność koalicji Dbamy o wodę, którą współtworzymy z Żywcem Zdrój oraz innymi podmiotami. Celem koalicji jest wspólne działanie na rzecz retencji wody na Żywiecczyźnie.

Równie ważne są zagadnienia społeczne. Jakie inicjatywy podejmujecie w tym obszarze?

Spośród zagadnień społecznych będziemy koncentrować swoje wysiłki na promowaniu odpowiedzialnej konsumpcji piwa. Chcemy rozwijać ofertę bezalkoholowych piw, które już dziś są dostępne pod każdą dużą marką w naszym portfolio. Będziemy także pracować nad dalszą edukacją konsumentów w kontekście odpowiedzialnej konsumpcji poprzez własne działania, a także w ramach związku Browary Polskie. Niezmiennie przeznaczamy także 10% budżetu reklamowego marki Heineken na promowanie przekazu związanego z odpowiedzialną konsumpcją.

Będziemy koncentrować swoje wysiłki także na rozwijaniu kultury różnorodności i przynależności wewnątrz naszej firmy, w tym zamierzamy wyeliminować lukę płacową pomiędzy kobietami i mężczyznami do 2023 roku. Bezpieczeństwo pracowników jest dla nas nadrzędną wartością, dlatego realizujemy działania zmierzające do całkowitego braku wypadków w pracy. Będziemy również kontynuować zaangażowanie w sprawy naszych społeczności lokalnych.

Jakie korzyści dostrzegacie z tak prowadzonej strategii?

W interesie każdego człowieka i każdej firmy jest przeciwdziałanie zmianom klimatu oraz wspólne dążenie do zerowych emisji CO2. Strategia zrównoważonego rozwoju jest dla nas jednym z kluczowych elementów całościowej strategii biznesowej już od wielu lat, ponieważ doskonale rozumiemy ryzyka związane ze zmianami klimatu. W ten sposób dbamy o przyszłość następnych pokoleń oraz możliwość kontynuowania tradycji piwowarskich w następnych dekadach. Mamy także świadomość, że w przyszłości dostęp do finansowania biznesu i nowych inwestycji będzie niemal wyłącznie dla firm, które dobrze zarządzają ryzykiem klimatycznym i adaptują swoje działania do zmian klimatu.

Klienci chętniej sięgają po produkty promujące ekologię (np. butelki z odwróconą etykietą charakterystyczne dla akcji „Wielka Zwrotka Ż”)?

Klienci z całą pewnością są coraz bardziej świadomi zmian klimatycznych i wiążących się z nimi wyzwań dla przyszłych pokoleń. Jest wiele badań, które pokazują, że z roku na rok ta świadomość rośnie, natomiast nie przekłada się ona jeszcze w stosunku 1:1 na decyzje zakupowe. Wiele zmieniła w tym zakresie także pandemia koronawirusa, która spowodowała na przykład wzrost popularności opakowań jednorazowych (jest to podyktowane wygodą dla konsumenta). My jednakże nie ustajemy w działaniach promujących butelkę zwrotną, która jest obok kegi najbardziej ekologicznym typem opakowania dostępnym dziś dla konsumenta piwa.

Popularyzację i wzmożoną promocję piw 0% można traktować jako jeden z elementów zrównoważonego rozwoju?

Jak najbardziej. Popularyzacja piw bezalkoholowych to bardzo istotny element promowania odpowiedzialnej konsumpcji i zrównoważonego stylu życia, dlatego że oferuje konsumentom wybór. Dziś konsument, wchodząc do sklepu ma niemal tak samo szeroką gamę produktów bezalkoholowych do wyboru, jak tych z procentami. To oznacza, że nie musi chodzić na kompromisy pod względem preferencji smakowych, stylu piwnego, marki. Piwo bezalkoholowe to także świetny wybór dla osób, które z różnych przyczyn nie mogą spożywać alkoholu, ale chcą cieszyć się jego smakiem (np. kierowców).

Jak pandemia COVID-19 wpłynęła na funkcjonowanie Grupy i strategię zrównoważonego rozwoju?

Koronawirus odcisnął swoje piętno chyba na każdym, Grupa Żywiec nie jest tutaj wyjątkiem. W wyniku pandemii zmieniły się przyzwyczajenia zakupowe Polaków, co w dużej mierze przełożyło się na sposób funkcjonowania naszego biznesu. Zamknięta gospodarka oraz restrykcje sanitarne wymusiły na nas także planowanie w krótszej perspektywie czasu, ze względu na tak dużą nieprzewidywalność rynku. Priorytetem było i wciąż jest dla nas bezpieczeństwo naszej załogi, dlatego dostosowaliśmy nasze metody pracy do nowych warunków oraz robimy wiele, aby zapewnić pracownikom zdrowie fizyczne i mentalne. Sama pandemia nie wpłynęła negatywnie na nasze działania w obszarze zrównoważonego rozwoju, co więcej obserwujemy przyspieszenie agendy środowiskowej i większą mobilizację konsumentów oraz firm.

Jako lider branży alkoholowej, Grupa Żywiec ma duży wpływ na społeczeństwo. Wiąże się to z pewnego rodzaju odpowiedzialnością. Traktujecie to jako ograniczenie czy wręcz przeciwnie – możliwości?

Jesteśmy w pełni świadomi tej odpowiedzialności i staramy się w ramach naszej strategii odpowiadać na te wyzwania. Właśnie dlatego odważnie podejmujemy się projektów takich jak Trzymaj Pion, których celem jest edukowanie młodych dorosłych na temat odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu. Poddajemy się także samoregulacji w ramach związku Browary Polskie oraz wspieramy w ramach związku kampanię W Rodzinie Siła. Co roku przeznaczamy także 10% budżetu reklamowego marki Heineken na kampanie o tematyce odpowiedzialnej konsumpcji.

Jakie wyzwania (w kontekście zrównoważonego rozwoju) stoją przed całą branżą w najbliższych latach?

Głównym wyzwaniem będzie dekarbonizacja, z którą mierzą się dziś chyba wszyscy. Emisje CO2 są w końcu główną przyczyną zmian klimatu, na co wyraźnie wskazują raporty IPCC. Wciąż istnieje wiele barier, takich jak brak technologii czy kosztowność np. transformacji energetycznej na odnawialne źródła, które powstrzymują biznes przed skutecznym obniżeniem emisji do zera. Aby tego dokonać konieczna będzie także współpraca międzysektorowa – musimy wspólnie dążyć do zera, razem z dostawcami, klientami i konsumentami.

Grupa Żywiec to szereg błyskotliwych akcji marketingowych, nie tylko tych eko. Czym zaskoczy nas w najbliższym czasie?

Na rynku już powoli pojawia się nowy produkt w portfolio Grupy Żywiec – Heineken Silver. To nowa propozycja skierowana do fanów sesyjnego lagera o delikatnym smaku. Heineken Silver to ukłon w stronę młodych konsumentów, którzy poszukują lżejszych i mniej goryczkowych piw. Powstaje w zupełnie unikalny sposób – leżakując przez co najmniej 3 dni w temperaturze -1 stopnia Celsjusza nabierając swoich wyjątkowych właściwości. Łagodny smak, totalne orzeźwienie i zawartość alkoholu na poziomie 4% to idealne połączenie, które pozwoli cieszyć się każdą chwilą i dotrzeć do nowych grup odbiorców, którzy dotychczas sięgali po inne trunki. Do warzenia nowego wariantu Heinekena wykorzystany został jęczmień ze zrównoważonych upraw, chroniących zasoby naszej planety, społeczności rolnicze i bioróżnorodność zgodnie z programem Global Sustainable Agriculture Initiative (SAI).

To oczywiście nie koniec naszych propozycji na zbliżający się sezon piwny, ale więcej na ten temat konsumenci dowiedzą się wkrótce.

icon-112px-padlock Created with Sketch.

Dołącz do naszego newslettera lub podaj swój adres, jeśli już jesteś naszym subskrybentem