Chcą wytyczać nowe szlaki, ale najpierw muszą znaleźć finansowanie. Czego o founderach dowiemy się z raportu „Polskie Startupy”?

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

Chcą wytyczać nowe szlaki, ale najpierw muszą znaleźć finansowanie. Czego o founderach dowiemy się z raportu „Polskie Startupy”?

Udostępnij:

Fundacja Startup Poland prezentuje dziesiąty, jubileuszowy raport „Polskie Startupy 2024”, będący efektem dziesięciu lat systematycznych badań nad polskim ekosystemem startupowym. Publikacja dostarcza unikalnych spostrzeżeń i analiz, które są nieocenione dla przedsiębiorców, inwestorów decydentów i mediów.

Rok 2024 przynosi nam jubileuszowy, dziesiąty raport o stanie startupów. Najnowsza edycja raportu “Polskie Startupy” bez zbędnego koloryzowania opisuje aktualną, niełatwą sytuację rodzimego sektora startupów.

– Przez ostatnią dekadę obserwowaliśmy dynamiczny rozwój polskich startupów zarówno w Polsce, jak i na arenie międzynarodowej. Każda edycja naszego raportu odzwierciedlała zmieniające się warunki rynkowe, ewolucję ekosystemu startupowego oraz coraz większe znaczenie innowacji technologicznych – mówi Tomasz Snażyk, prezes Startup Poland i wskazuje, że nie inaczej jest i tym razem. Podczas gdy pierwsze lata analiz koncentrowały się na wczesnej fazie rozwoju startupów oraz wyzwaniach związanych z dostępem do kapitału, dziś stoimy przed nowymi pytaniami: Jakie trendy technologiczne będą kształtować przyszłość? Jak startupy radzą sobie z globalnymi wyzwaniami, takimi jak zmiany klimatyczne, automatyzacja czy zmieniające się modele biznesowe?

W 10-tej edycji raportu, oprócz zaktualizowanych danych dotyczących startupów, wskazano na potencjał dalszego rozwoju i oczekiwanych przemian. Nie brak także wniosków z ostatnich, zdaniem wielu rewolucyjnych trendów, w szczególności w kontekście rosnącej roli zrównoważonego rozwoju i rozwijającej się w coraz szybciej technologii AI.

Wytyczać nowe szlaki

– Osiągnięcia polskich inżynierów w rozwoju sztucznej inteligencji udowadniają, że nasi rodacy nie opierają swoich technologii jedynie na panujących trendach, wręcz przeciwnie: często sami je wyznaczają, oferując przełomowe narzędzia i rozwiązania, zarówno w nauce, jak i w biznesie – uważa Michał Kramarz, Head of Google Startups CEE.

Istotną część tegorocznego raportu “Polskie startupy 2024” stanowią kwestię geograficzne. Tym razem nie tylko przeanalizowano, jak wygląda krajowa mapa startupów (tu ponownie na prowadzenie wychodzą Mazowsze i Dolny Śląsk, przyciągające największą liczbę młodych spółek technologicznych), ale także zapytano badanych o preferowane kierunki ekspansji zagranicznej – zarówno w ujęciu ogólnym (regiony świata), jak i szczegółowym – w podziale na poszczególne kraje. To niezwykle ciekawy aspekt, w którym łączą się kwestie administracyjne, demograficzne, polityczne i kulturowe.

W badaniu nie mogło zabraknąć pytań związanych z kwestiami finansowania polskich startupów. Jest to istotne tym bardziej teraz, kiedy znajdujemy się w przejściowej fazie pomiędzy unijnymi perspektywami. Atmosfera wyczekiwania udziela się bez mała całemu środowisku startupów.

„Dobry pomysł sam się obroni”

Według Macieja Ćwikiewicza, prezesa zarządu PFR Ventures: “polskie startupy potwierdzają, że dobry pomysł sam się obroni”, zdobywając finansowanie od międzynarodowych funduszy już na etapie zalążkowym”. W ocenie Magdaleny Miecielicy, dyrektor ds. rozwoju oferty produktowej BNP Paribas – współpraca z bankiem, który rozumie, co startup robi, w jakim modelu biznesowym działa, jakie cele chce osiągnąć, również oszczędza dużo czasu i pieniędzy, bo pomaga znaleźć najbardziej pasujące produkty i usługi.

– Warto zdawać sobie sprawę, że pieniądze w banku mają różne oblicza, bo bankowość dynamicznie się zmienia – wskazuje Magdalena Miecielica.

Pojawiają się już jednak pierwsze symptomy zmian – jest więc duża szansa, że w przyszłorocznym raporcie nastroje w sektorze startupów będą już bardziej optymistyczne.

Networking: gdzie i jak?

Nie zapominamy także o branżowym networkingu. Postanowiliśmy sprawdzić, czy i na jakie wydarzenia w Polsce i na świecie najchętniej wybierają się polscy startupowcy.

– Founderki i founderzy potrzebują wartościowego networku (i nie, nie mówię tu o gonieniu ludzi na dziesiątkach konferencji) i chcą wymieniać się doświadczeniem z tymi, którzy są w biznesie dalej niż oni/one – zauważa Paulina Skrzypińska Chief Innovation Officer, BNP Paribas Bank Polska SA.

To, co z pewnością może cieszyć, to fakt, że środowisko to chętnie się ze sobą komunikuje, wspiera i nawzajem inspiruje. Niniejszy raport jest także tego przykładem.

Ponownie w naszej ankiecie wzięła udział rekordowa liczba uczestników.

Fundacja Startup Poland już od 10 lat monitoruje i analizuje sytuację na polskim rynku startupów. To branża bardzo specyficzna, odróżniająca się w wielu aspektach od pozostałych segmentów biznesu. W przypadku startupów będących przecież z założenia awangardą zmian technologicznych dekada wydaje się bardzo długim okresem, pełnym dynamicznych przeobrażeń i zaskoczeń – tak pozytywnych, jak i negatywnych. Szczególnie wiele się zmieniło, jeśli chodzi o dostęp do nowych technologii. Również szeroko rozumiane otoczenie biznesowe, także w kontekście geopolitycznym, nie przypomina tego sprzed kilku
lat. Warto te zmiany prześledzić, sięgając do dostępnych raportów Startup Poland z poprzednich lat. Badania prowadzone na potrzeby kolejnych wydań „Polskich Startupów” pokazują, że choć w pewnych aspektach sektor ten faktycznie uległ silnym przeobrażeniom, to w wielu innych nastąpiła stabilizacja.

Czytaj także: