Automatyzacja komunikacji – czyli jak marketing automation poprawia relacje z klientami?

Dodane:

Artykuł sponsorowany Artykuł sponsorowany

Udostępnij:

Do 2020 roku bez fizycznej rozmowy będzie odbywać się aż 85% międzyludzkich
interakcji. Analogicznie wzrasta zatem komunikacja online. Z poczty elektronicznej
korzysta 97% internautów – w Polsce jest to nadal najpopularniejsza forma kontaktu
internetowego.

Komunikacja marketingowa wykorzystująca tradycyjne media stale traci na skuteczności i efektywności. Fakty te zmuszają managerów firm do wprowadzania innowacji w procesy komunikacyjne. Automatyzacja marketingu jest odpowiedzią na zmiany w tych mechanizmach. Tylko w jaki sposób realnie poprawia jakość komunikowania?

Co zmienił marketing automation w komunikacji?

Dotychczas przyjmowało się, że przekaz marketingowy ma dotrzeć do jak największej liczby odbiorców, przez co wiele komunikatów trafiało do osób, których dana oferta w ogóle nie interesowała, jednocześnie pomijając osoby, które realnie mogły stać się klientami danej firmy. Poświęcanie czasu i uwagi odbiorcom niegotowym na zakup i zaniedbywanie tych, którzy są bliscy sfinalizowaniu transakcji, nie przynosi w efekcie wymiernych korzyści.

Digitalizacja komunikacji marketingowej to punkt wyjścia dla personalizacji przekazu. Wychwalanie zalet własnych produktów czy usług jest bezcelowe, jeśli potencjalny klient nie odczuwa potrzeby ich posiadania czy korzystania z nich.

Automatyzacja marketingu skupia się m.in. na przekazaniu odbiorcom korzyści danego dobra adresowanych do ich indywidualnych potrzeb. Specjalistyczne platformy internetowe, takie jak edrone, które podnoszą jakość komunikacji zarówno przed, jak i posprzedażowej, mogą pomóc w poznaniu tych potrzeb i w zarządzaniu relacjami z konsumentami.

Naprzeciw rewolucyjnym zmianom w marketingu wyszedł system E-CRM, dzięki któremu jesteśmy w stanie zgromadzić i uporządkować dane o konkretnym kliencie. Najważniejszym w nowoczesnej komunikacji czynnikiem jest personalizacja. Takie, skierowane treściowo do potrzeb konsumenta wiadomości e-mail, dają nawet 18 razy większy od reklamy telewizyjnej zwrot z inwestycji. I choć E-CRM stanowi tutaj fundament, to tylko w połączeniu z marketing automation, mamy możliwość zarządzania procesem komunikacji przez cały cykl życia klienta.

Efektywna komunikacja – korzyści płynące z marketing automation

Automatyzacja komunikacji stanowi najlepszy sposób na poznanie danego użytkownika. Dzięki działaniom oferowanym przez systemy, jak wspomniany już edrone, jesteśmy w stanie w zautomatyzowany sposób personalizować i analizować relację z klientem. Na całościowy efekt składają się systemy typu CRM, komunikacja z klientami oraz moduły analityczne i zautomatyzowane. Masowo wysyłane wiadomości elektroniczne nie są już skuteczne, natomiast te spersonalizowane poprawiają o 14% klikalność , a konwersję o 10%.

Automatyzacja marketingu ułatwiła gromadzenie i przetwarzanie informacji o potencjalnych klientach, a dodatkowo wyeliminowała czasochłonne procesy związane z ręcznym wprowadzeniem i analizowaniem zachowań konsumenta. Ważną wartością marketing automation jest możliwość integracji odmiennych sposobów docierania do klienta, w ramach jednej platformy. To pozwala na spójną i wielokanałową zautomatyzowaną komunikację.

Dzięki marketing automation dana firma jest w posiadaniu bogatego w dane systemu o potencjalnych i aktualnych klientach, który następnie może wykorzystać w nowoczesnej komunikacji marketingowej. Platformy bazujące na E-CRM (np. edrone), służą budowaniu relacji z klientami oraz temu, by do działu sprzedaży trafiały osoby realnie zdecydowane na zakup. Przy pomocy jednego narzędzia umożliwiona jest zautomatyzowana komunikacja i sprzedaż.

Sławomir Malczyk 

absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej, pasjonat gier logicznych, strategii marketingowych oraz budowania świadomości marki.
Swoją przygodę z marketingiem zaczął od pracy w jednej z Krakowskich uczelni wyższej. Następnie pracował z jedną z największych agencji interaktywnych w Krakowie gdzie pracował jako Project Manager. Obecnie pracuje jako Marketing Manager w edrone, gdzie zajmuje się globalną komunikacją marki edrone, Brand Awareness edrone oraz koordynowaniem działań SEO/SEM/SocialADS. Prywatnie uwielbia gotować, podróżować i spędzać czas z najbliższymi.