Poruszając się w środowisku startupów i nowych technologii należy pamiętać, iż czasy, w których to klient przychodził do przedsiębiorcy dawno minęły. Prowadzenie firmy w XXI wieku możemy porównać do pokazu mody.

Firmy prezentują swoje możliwości oraz korzyści jakie mogą przynieść potencjalnemu użytkownikowi, a klient wybiera, który podmiot z branży najbardziej odpowiada jego preferencjom. 

fot. pl.depositphotos.com

Najciekawszy jest fakt, iż w dzisiejszych czasach wizytówką Twojego projektu są media społecznościowe. To właśnie dzięki nim potencjalny klient może dowiedzieć się więcej o świadczonych usługach oraz ocenić skuteczność prowadzonej działalności. 

Media społecznościowe stały się również pewnego rodzaju oknem na świat dla młodego startupowca, ponieważ dobrze zawężając kryteria odbiorców jesteśmy w stanie dotrzeć do ściśle sprecyzowanej osoby, której nie zachęcilibyśmy nawet drogą reklamą telewizyjną. 

Co więcej, spory zasięg internetowy umożliwia łatwą internacjonalizację projektu i otwarcie się na zagraniczne rynki zbytu. 

Jak zatem działać w sferze wirtualnej aby zachęcić potencjalnych klientów do korzystania z naszych usług? W VENDO.TV nieświadomie wykreowaliśmy 5 punktów, które pozwoliły nam na tworzenie postów o zasięgu nawet 500 000 osób. 

1. Analiza 

Punkt mało oryginalny, ale niezwykle ważny. Publikując treści na portalach społecznościowych należy dokładnie przeanalizować grupę docelową oraz określić korzystne godziny zamieszczania treści. Jeżeli naszym targetem są osoby w wieku 13-17 lat, to najlepszym czasem publikacji będą godziny popołudniowe (15:00-18:00 i 20:30-22:00). 

Jeśli natomiast chcemy dotrzeć do osób pracujących w korporacjach to musimy uwzględnić ich czas pracy w naszym harmonogramie publikacji. Określenie grupy wiekowej odbiorców jest również niezwykle ważne przy planowaniu przekazu danego posta. W zależności od poziomu rozwinięcia emocjonalnego naszego potencjalnego klienta musimy wykreować przekaz jasny i czytelny, który będzie spójny z wartościami reprezentowanymi przez określoną grupę wiekową. 

2. Multitasking projektowy 

Należy pamiętać, iż tylko praca nad wszystkimi mediami społecznościowymi jest w stanie zagwarantować nam sukces i wiarygodności w oczach klienta. 

Treści publikowane na Facebooku powinny być spójne ze zdjęciami na Instagramie i materiałami wideo zamieszczanymi na YouTube. Warto określić sobie tzw. medium główne, które będzie dyktowało tempo pozostałym portalom. 

Podstawowym medium w przypadku platformy VENDO.TV jest Facebook – publikujemy tam treści ściśle odnoszące się do naszej działalności (castingi), posty tematyczne zachęcające do rejestracji, artykuły z bloga, zdjęcia i posty angażujące czyli takie, które pokazują opinie naszych użytkowników. 

Publikacje Facebookowe znajdują swoje odzwierciedlenie na Instagramie gdzie zamieszczamy zdjęcia z planów zdjęciowych użytkowników, którzy wygrali castingi oraz osoby udzielające wywiadów i polecające naszą platformę. Informacje o najnowszych castingach w łatwy sposób można znaleźć również na Insta Stories, gdzie staramy się ukazać naszą codzienną pracę oraz zmniejszyć dystans pomiędzy VENDO.TV a użytkownikiem. 

YouTube to nasze źródło „zajawkowe”. Zamieszczamy tam autorskie treści związane z cyklem Vendo Historie (użytkownicy opowiadają o zrealizowanych projektach dzięki aplikacji) oraz skróty wywiadów z aktorami i osobami ściśle powiązanymi z branżą filmową. 

3. Walka z algorytmami 

Jednym z najważniejszych punktów w budowaniu zasięgów na portalach społecznościowych są algorytmy systemowe. Facebook, Instagram i YouTube – każdy z nich ma inne zasady, które należy poznać, żeby dobrze zarządzać swoimi kontami. 

Portal Marka Zuckerberga bardzo mocno zwraca uwagę na kwoty, które angażujemy w promocję naszych treści. Jeśli na początku zainwestujemy zbyt dużo, to późniejsze próby „lekkiej promocji” będą zupełnie nieskuteczne. 

Instagram natomiast bardzo dużą uwagę zwraca na systematyczność. Jeśli publikujesz posty codziennie, to po kilku tygodniach zauważysz, że twoje treści docierają do użytkowników, którzy w żaden sposób nie są z Tobą powiązani, a co za tym idzie, zwiększysz swój zasięg krajowy. 

YouTube to już wiedza encyklopedyczna, ale podstawowe kwestie to ściśle dopasowane do wideo znaczniki oraz, podobnie jak na Instagramie, systematyczność. 

4. Promocja 

Idealnym sposobem na uzyskanie szerokiego grona odbiorców jest połączenie zasięgu organicznego i płatnego. Aby osiągnąć najlepsze wyniki promocja powinna być aktywna praktycznie cały czas, ale za bardzo niskie kwoty.

5. Kontakt z użytkownikiem 

Należy pamiętać że wszystkie działania wymienione powyżej mają jeden cel: pozyskanie użytkownika. Jeśli zainteresujemy potencjalnego klienta postem, to należy odpowiednio „ugościć” go na naszej stronie. W VENDO.TV na każdy komentarz odpisujemy indywidualnie (nawet w przypadku 1,5 tysiąca aktywności), a na wiadomości staramy się odpowiadać możliwe jak najszybciej.

To wszystko sprawia, że w przeciągu ostatniego pół roku działalności udało nam się poszerzyć zasięgi na Facebooku o blisko 100%, a na Instagramie o ponad 40%. 

Kacper Zieliński      

Project Manager w Vendo  

Pierwsze kroki w branży stawiał w TVN24, gdzie współtworzył programy newsowe i pełnił dyżury produkcyjne. Potem rozpoczął pracę w najlepszym domu produkcyjnym w Polsce. Jako Project Manager w Vendo odpowiada za prawidłowe działanie platformy oraz sprawuje pieczę nad wszystkimi procesami związanymi z jej funkcjonowaniem.

Komentarze (0)