Szeptszum to inicjatywa, która za główny cel stawia sobie wspieranie firm i organizacji
w zakresie komunikacji i consultingu bazującej na idei ZEROWAST, a także wdrażania programów i procesów biznesu odpowiedzialnego społecznie. Jest odpowiedzią na potrzeby firm, które chcą działać w oparciu o green marketing, wdrażając proces zmian na wszystkich poziomach działalności biznesu. Założycielkami agencji są trzy dziewczyny, Martyna Zastawna, Ada Gruszka i Anna Domin, które bazując na doświadczeniu, wiedzy i obserwacji zachodzących zmian chcą wdrażać nową jakość odpowiedzialnej komunikacji w biznesie i zmieniać podejście do działań marketingowych.
– Z raportu przygotowanego przez Kantar, największy w Polsce instytut badań marketingowych i doradztwa jasno wynika, że Polacy są coraz bardziej świadomi zmian klimatycznych zachodzących na świecie. Ponad 72% z nich uważa, że stan w jakim znalazła się Ziemia jest poważny i wymaga natychmiastowych działań. To pokazuje, że aktywizacja działań związanych z wdrażaniem strategii społecznie odpowiedzialnego biznesu są nieuniknione i wymagają koordynacji na wielu płaszczyznach działania firm, również tych związanych z komunikacją i marketingiem – komentuje Martyna Zastawna, jedna z pomysłodawców inicjatywy.
Nowy kierunek komunikacji i wdrażania programów CSRowych to zdecydowany trend na najbliższe kilka lat, nic więc dziwnego, że nie ominie on również obszarów komunikacji i zupełnie nowego podejścia do marketingu. To również sposób na optymalizację działań marketingowych, bo podejście kolektywu szeptszum zakłada świadome przygotowanie kampanii w duchu zero waste, a co za tym idzie, zaangażowanie i budowanie odpowiedniej strategii już na etapie planowania produkcji danej kampanii.
– Doświadczenie zdobyte w wielu agencjach przy produkcji dużych kampanii i sesji fotograficznych pokazało mi, że bardzo wiele procesów produkcyjnych wymaga natychmiastowej zmiany. Dzisiaj nikt tak naprawdę nie patrzy na to, co się dzieje na samych planach zdjęciowych, jakich narzędzi, materiałów się używa, ile rekwizytów, zbędnych elementów, ale przede wszystkim śmieci generujemy podczas procesu tworzenia kampanii, a co za tym idzie również środków finansowych. Przyszedł czas na refleksję nad tym, co tak naprawdę jest ważne, poszukiwania sposób optymalizacji działań, tak aby klient był zadowolony ze współpracy i jej efektów, a jednocześnie miał świadomość, że podjęte działania były zgodne z założeniami green marketingu – komentuje Ada Gruszka, założycielka agencji .
Przyjęte przez Unię Europejską dyrektywy i uchwały pokazuje, że globalne ocieplenie i zmiany klimatyczne wysunęły się na pierwszy plan jako kluczowe kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem. Co za tym idzie firmy muszą dzisiaj zaplanować takie działania, które pozwolą im spełniać określone normy i wskaźniki, ale również stworzyć środowisko pracy sprzyjające nadchodzącym zmianom.
– Społeczna odpowiedzialność biznesu to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają nie tylko aspekty dotyczące ochrony środowiska, ale również interesy społeczności czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. To proces wielowymiarowy, nieprzerwany odbywający się na wielu płaszczyznach funkcjonowania organizacji, którego najważniejszym i ostatnim etapem jest podjęcie odpowiednich działań, rozliczenie z ich wyników i wyciągnięcie odpowiednich konsekwencji z wykonanej pracy, czy działań. Tu nie chodzi o to, aby chwalić się tym co zostało zrobione, ale umieć również pokazać obszary, które można zrobić lepiej. W SZEPTSZUM chcemy wspierać firmy zakresie budowania marki w zgodzie z zasadami CSR, ale przede wszystkim generować szepty, które otworzą organizacje na nowe możliwości i pozwolą tworzyć biznesy opierające się na ciągłym rozwoju i dostosowywaniu się do zmieniającego świata – dodaje Anna Domin, współautorka projektu.