Z badania Indeksu Zdrowia, wynika, że aż 51% Polaków w ogóle nie uprawia sportu. A jak wygląda promocja kultury fizycznej w miejscach pracy? Według raportu, pozytywne skutki firmowych inicjatyw sportowych odczuło aż 74,2% uczestników takich programów. Zwiększona aktywność fizyczna, wpłynęła na wzrost ich energii oraz gotowości do pracy.
– Naszą misją, do której zapraszamy wszystkie firmy, jest podejście: codziennie, min. 15 minut na aktywność fizyczną. Nawet w firmach o specyficznych wymogach, takich jak produkcja, można znaleźć sposoby na włączenie ruchu, np. poprzez aktywności przed lub po pracy. Podkreślamy, że sport w miejscu pracy przekłada się nie tylko na zdrowszych i szczęśliwszych pracowników, ale również na wzrost produktywności, obniżenie absencji i lepsze wyniki finansowe firmy – piszą we wstępie autorzy raportu.
Holistyczny wpływ na zdrowie fizyczne i psychiczne
Dr Marcin Kochanowski, psycholog sportu, zwraca uwagę na społeczne aspekty aktywności fizycznej w firmach, wskazując, że wspólne ćwiczenia budują relacje, co przekłada się na wzrost zaangażowania i motywacji wśród pracowników.
– Jedną z nieocenionych korzyści aktywności fizycznej jest to, że poznajemy ludzi, których raduje sama dyscyplina. Może to być spotkanie na poziomie wymiany poglądów i doświadczeń, np. jaki rodzaj butów nadaje się lepiej do biegania po asfalcie lub gdzie jest najlepszy serwis rowerowy. To może być także rywalizacja, którą wielu z nas ma po prostu w sobie – mówi dr Marcin Kochanowski.
Holistyczne korzyści z aktywnego trybu życia podkreśla również Prof. dr hab. n. med. Artur Mamcarz, którego zdaniem firmy powinny aktywnie włączać aktywność fizyczną do codziennego planu pracowników, aby wspierać ich zdrowie i dobre samopoczucie.
– Edukacja powinna skupiać się na prostych zmianach codziennych nawyków, jak na przykład wybieranie schodów zamiast windy, organizowania “spacerowych spotkań”, czy 5-minutowy spacer na świeżym powietrzu w przerwie od pracy – mówi dr hab.med. Artur Mamcarz.
Potrzeba całorocznych programów dla pracowników
Z raportu wynika również że tylko 28,9% pracowników pozytywnie ocenia poziom kultury aktywności fizycznej w swojej firmie. Zaledwie 21% organizacji promuje aktywność fizyczną poprzez całoroczne programy, mimo że taki model jest preferowany przez 60% pracowników. Jednak zdaniem socjologa zdrowia, Krzysztofa Puchalskiego, sytuacja nie wydaje się tak klarowna na jaką wygląda. Z przeprowadzonych konsultacji wynika, że pomimo deklaracji chęci otrzymania danego benefitu przez personel, niestety większość z nich nie wykorzystywała szansy i nie realizowała bonów sportowych.
Ponadto badania wskazują, że to osoby młodsze, lepiej wykształcone i na wyższych stanowiskach są bardziej aktywne i chętnie uczestniczą w zajęciach sportowych. W życiu prywatnym również starają się uprawiać sport regularnie, podejmują wyzwania na tym polu.
Sport – sposób na skuteczną integrację
Kamil Janik, Ceo Compani i Eventgelista, podkreśla wartość podejmowania inicjatyw integracyjnych poza czasem i miejscem pracy. Zmiana przestrzeni, spotkanie w innym kontekście niż to, związane z codziennymi obowiązkami pracowniczymi, to zdaniem Kamila Janika pewność “ wystrzału endorfin u uczestników ”. Takie spotkania na innym gruncie, gdzie nie obowiązuje już struktura firmowa, sprzyja dobremu samopoczuciu, pozytywnym skojarzeniom z wizerunkiem marki, a także budowaniu relacji. – Relacji na wielu płaszczyznach: z klientami, pracownikami, ich rodzinami, partnerami biznesowymi, a nawet konkurencją – podkreśla Kamil Janik.
Więcej sportu, mniej zwolnień lekarskich
Prof. dr hab. Artur Mamcarz, podkreśla również, że regularna aktywność fizyczna znacząco redukuje ryzyko chorób przewlekłych. A w rzeczywistości korporacyjnej, w której dominuje siedzący tryb pracy, aktywność fizyczna będąca na stałe wpisana w codzienną rutynę, powinna stanowić niezbędny element checklisty pracodawcy.
– Organizacje muszą pamiętać, że zdrowy pracownik to ich najcenniejszy zasób, a do aktywności należy zachęcać szczególnie tych, którzy ze sportem nie są za pan brat – dodaje prof. dr hab.med. Artur Mamcarz.
– W czasach kiedy ponad połowa Polaków spędza więcej niż 5 godzin dziennie przy komputerze, każda aktywność, która podnosi nas z krzesła, jest na wagę złota. Moim zdaniem w kolejnych latach firmy jeszcze bardziej będą angażować się w promocję sportu oraz inwestować w projekty motywujące pracowników do ruchu i zwiększające ich świadomość w zakresie wpływu aktywności fizycznej na dobry stan zdrowia i jakość życia – mówi Marta Hernik, dyrektor zarządzająca Fundacji Poland Business Run.
W przyszłości, może nawet tej niedalekiej, możemy spodziewać się, że automatyzacja czynności będzie doprowadzona do perfekcji, co oznacza, że ruch stanie się w bardzo wielu sytuacjach kwestią wyboru, a nie koniecznością. Dlatego nad zdrowym nawykiem podejmowania aktywności fizycznej należy pracować już teraz aby kiedyś oprzeć się pokusie zupełnego bezruchu.
Sport to inwestycja
Wyniki raportu dowodzą, że mimo rosnącej świadomości znaczenia aktywności fizycznej, nadal istnieje sporo przestrzeni do poprawy w zakresie dopasowania programów zdrowotnych do rzeczywistych potrzeb pracowników. Efektywne integrowanie aktywności fizycznej z kulturą organizacyjną, nie tylko poprawia zdrowie pracowników, ale także zwiększa zaangażowanie, kreatywność oraz efektywność pracy. A zatem, inwestycja w sport to strategiczny krok, który może przynieść wiele pozytywnych zmian w funkcjonowaniu firmy i w życiu samych pracowników.
Całość raportu dostępna na stronie raport.activy 2024