Inicjatorką badania i raportu jest prezes HR Hints, Róża Szafranek, która co dzień na rozmowach i mentoringu spędza z przedstawicielami środowiska startupowego długie godziny, pomagając managerom i founderom układać w spółkach procesy human resources, ale też rozwiązywać kryzysy i konflikty. – Z moich obserwacji z pracy z founderami wynika, że mental health nadal zbyt rzadko traktowany jest jako ważny aspekt procesów HR–owych. Natomiast taki stan rzeczy nie dotyczy tylko środowiska startupowego – w polskich firmach kultura dbania o dobrostan mentalny pracowników raczkuje, choć widać pewną ewolucję w tym obszarze. Globalni gracze, jak np. Google, pokazują i mocno komunikują, że zdrowie psychiczne oraz zadbanie o emocje pracowników i ich po prostu dobre samopoczucie chronią nie tylko przed wypaleniem zawodowym, ale i realnie przekładają się na sukcesy i zyski firm – komentuje Róża Szafranek, CEO HR Hints.
Badanie dedykowane jest startupom działającym na terenie Polski. Na bazie jego wyników powstanie raport dotyczący mental health founderów i pracowników polskich startupów. Zawarte w nim zostaną także wnioski, komentarze i rekomendacje specjalistów HR, dotyczące tego, jak w praktyczny sposób zadbać o te najbardziej miękkie obszary zarządzania zasobami ludzkimi – związane z dobrostanem psychicznym zarządzających i zarządzanych. – Kiedy mówię o mental health często widzę opór w reakcji rozmówcy. Zbyt często kojarzy się on z “matkowaniem” pracownikom czy też z ulgowym ich traktowaniem. Managerowie często nie wiedząc, jak zadbać o te drażliwe czy bardzo delikatne w ich przekonaniu aspekty, po prostu odpuszczają lub udają, że problem nie istnieje. Tymczasem dbałość o mental health czy zastosowanie w firmie procesów tak, by ten obszar był “zaopiekowany” nie ma nic wspólnego z dawaniem komukolwiek taryfy ulgowej. To element strategii firmy, jak każdy inny. Wyniki naszego badania pozwolą nam pokazać polskim startupom, z czym mają problemy, ale i jak sobie z nimi poradzić – dodaje Róża Szafranek.
Badanie rusza 15 września. Udział w badaniu jest anonimowy.
- ? Ankieta skierowana do founderów
- ? Ankieta skierowana do pracowników