Metawersum już tu jest. I to dobra informacja dla lokalnych firm

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Metawersum już tu jest. I to dobra informacja dla lokalnych firm

Udostępnij:

Czy łatwo jest prowadzić lokalną firmę w Polsce? Wydaje się, że nigdy wcześniej możliwość spełnienia marzeń o własnym biznesie nie była tak bardzo na wyciągnięcie ręki jak dzisiaj.

Począwszy od uproszczonych formalności związanych z rejestrowaniem firmy, przez powszechnie dostępne kredyty dla przedsiębiorców, a skończywszy na rosnącym poziomie zamożności klientów – to wszystko sprawia, że prowadzenie sklepu, punktu usługowego, kawiarni bądź restauracji wcale nie musi kończyć się w sferze marzeń. Do pełnego oglądu sytuacji, w której znajdują się polscy przedsiębiorcy, trzeba wymienić także czyhające na nich ryzyka. Rosnące obciążenia finansowe, choćby w postaci płacy minimalnej, są poważnym wyzwaniem dla firmowego budżetu. Rynkowa konkurencja także robi swoje.

Przechylić szalę zwycięstwa na swoją stronę

Czy jest coś, co może pomóc lokalnym przedsiębiorcom w przechyleniu szali gospodarczego zwycięstwa na swoją stronę? Tak. To nowe technologie w postaci metawersum, sztucznej inteligencji, wirtualnej czy poszerzonej rzeczywistości. To za sprawą tych rozwiązań – kojarzonych niesłusznie z dużymi korporacjami i globalnymi brandami – lokalne firmy mogą zaoferować swoim klientom wyższą jakość usług i sprawniejszą obsługę.

Nowe technologie mają w sobie również wielki potencjał do zastosowania w badaniach, przynoszących przełomowe rezultaty dla całego społeczeństwa. Z pożytkiem można stosować je również w edukacji, zdobywaniu nowych kwalifikacji czy w medycynie.

Takie rozwiązania jak metawersum, AI czy VR już są obok nas. Tylko od przedsiębiorców zależy, czy zdecydują się po nie sięgnąć.

Główni gracze przedsiębiorczej rewolucji

Metawersum to ten rodzaj technologii, która ma pomóc w łączeniu się z ludźmi, którzy w danym momencie nie są fizycznie obok nas. Aby jeszcze konkretniej wyobrazić możliwości metawersum, można o niej pomyśleć jak o szczególnym rodzaju Internetu. Podobną funkcję łączenia ludzi pełni również wirtualna czy poszerzona rzeczywistość.

Dlaczego metawersum miałaby interesować lokalnych przedsiębiorców? Przede wszystkim po to, by móc zamienić swój lokalny zasięg działania na zasięg globalny.

Przesada? W ogóle.

To dzięki metawersum klient z dowolnego zaułka świata może wejść do cyfrowej przestrzeni, będącej czyimś sklepem, pracownią, warsztatem czy restauracją. Metawersum umożliwi osobom z odległych miast, regionów bądź krajów uczestnictwo w wydarzeniach organizowanych przez przedsiębiorcę z okazji premiery lub wyprzedaży.

Nowe technologie w kontekście przedsiębiorczości oznaczają również łatwiejszą komunikację z zespołem tworzącym firmę. Wirtualna czy poszerzona rzeczywistość to wymarzone wręcz narzędzie, by przeprowadzić najbardziej nawet kreatywne burze mózgów bez konieczności gromadzenia pracowników w jednym miejscu.

Sztuczna inteligencja generuje realne zyski

O sztucznej inteligencji wykorzystywanej przez firmy nie sposób było nie usłyszeć w ostatnich miesiącach. Z tego rozwiązania przedsiębiorcy korzystają na wiele sposobów. Pomaga im ono w marketingu (np. tworząc opisy produktów czy też pomagając w generowaniu treści na stronę), finansach (pomagając w definiowaniu funkcji w Excelu) czy też w obsłudze klienta (najpopularniejsze rozwiązanie to oczywiście chatboty przejmujące na siebie ciężar konwersacji).

Przykład skuteczności chatbotów w niewielkiej firmie warto przybliżyć na konkretnym przykładzie. Fully Ventures, mający siedzibę w Hamburgu deweloper, stworzył w oparciu o narzędzie LLaMA własnego konwersacyjnego agenta AI. Służy on do dopasowywania najlepszych rekomendacji dla klienta przy wyborze i zakupie samochodu. Swoje propozycje opiera o portfolio producenta pojazdu. I tak, chatbot Ford wydaje rekomendacje w oparciu o wyrażone preferencje dotyczące pożądanej liczby miejsc i preferowanych funkcji, umożliwiając kupującym łatwe poruszanie się po portfolio Forda.

Sztuczna inteligencja zwiększa nie tylko komfort klientów. Dzięki niej można również zwiększyć firmowe dochody. Dzieje się tak za sprawą m.in. narzędzi, których stosowanie przekłada się na sprzedawanie większej liczby towarów. Przedsiębiorcy mogą również korzystać z rozwiązań służących do automatyzacji powtarzalnych procesów w spółce, przez co spadają koszty obsługi klienta.

Nowe technologie nie tylko w sklepie

Wpływ metawersum na nasze życie wykracza poza biznes. Z jego zalet mogą korzystać nie tylko lokalne firmy czy ich klienci. Beneficjentami VR, AR czy AI są także uczniowie, pacjenci czy osoby z niepełnosprawnościami. Również w tym przypadku – a kto wie, czy nawet nie bardziej – sprawdza się definicja metawersum jako narzędzia do łączenia ludzi z ludźmi i przestrzeniami, do których realnie nie mieliby dostępu.

Dzięki Human Anatomy VR – rozwiązaniu opracowanemu przez słowacki startup Virtual Medicine – dziesiątki tysięcy użytkowników z ponad 180 krajów mogą w niemożliwy wcześniej sposób poznawać ludzką anatomię i poszerzać swoją wiedzę w tym zakresie. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi uczestniczą dzięki Unicorn VR World w najnowocześniejszej immersyjnej terapii z wykorzystaniem gier – terapii, o której wcześniej ani uczniowie, ani ich rodzice czy opiekunowie mogliby tylko pomarzyć. Wreszcie, Kaleido, działająca w Czeskiej Republice firma opracowała z myślą o seniorach innowacyjną terapię aktywacyjną oraz trening poznawczy i ćwiczeń. Rozwiązanie Kaleido sprawia, że osoby starsze mogą skutecznie jak nigdy wcześniej dbać o swoje samopoczucie – zarówno fizyczne, jak i psychiczne.

Czas zaktualizować biznesowe podejście. Czas na metawersum

Wciąż pokutuje szkodliwe przekonanie, że wymienione przed chwilą nowe technologie to rozwiązania, na które stać tylko firmy z dużymi budżetami. Czemu jest ono szkodliwe? Bo ci, którzy tak myślą, mogą sami wyrządzić krzywdę swoim biznesom. Aby nie być gołosłownym, przytoczmy kilka danych. Już dzisiaj z technologii meta korzystają miliony europejskich firm. A zdecydowana większość z nich to małe przedsiębiorstwa. Prawie 50 polskich firm połączyło siły, aby promować rozwój AI w Europie Środkowo-Wschodniej, tworząc Izbę AI.

Kilka linijek wyżej przytoczono przykład dewelopera Fully Ventures, który robi pożytek z narzędzia LLaMA, tworząc konwersacyjne chatboty. O skali zainteresowania tym właśnie narzędziem świadczy fakt, że tylko ciągu ostatniego roku wydano 30 tysięcy wersji LLaMA, a ponad 7 tysięcy nowych aplikacji powstało w ciągu kilku tygodni od wydania LLaMA 3.

Ani z biznesowego, ani ze społecznego punktu widzenia nie ma sensu dłużej ignorować nowych technologii. Przeciwnie: ze wszech miar sensowne jest zainteresować się metawersum i oferowanym przez niego możliwościami.

Artykuł powstał w ramach płatnej współpracy z firmą Meta.