Miał wsparcie SoftBanku i wycenę ponad 500 mln dolarów. Brandless zniknie z rynku

Dodane:

Kasia Krogulec Kasia Krogulec

Miał wsparcie SoftBanku i wycenę ponad 500 mln dolarów. Brandless zniknie z rynku

Udostępnij:

Amerykański startup Brandless zajmował się internetową sprzedażą produktów z branży wellness, dostał od SoftBanku 240 mln dolarów i osiągnął wycenę przekraczającą 500 mln dolarów. Teraz nie przyjmuje nowych zamówień. Niebawem firma zniknie z rynku.

Brandless planuje zwolnić 70 osób, czyli około 90% pracowników z powodu likwidacji działalności. Pozostałych 10 pracowników zajmie się realizacją ostatnich zamówień klientów.

Prezes Brandless, Evan Price, powiedział, że powodem wycofania się z rynku jest niemożność konkurowania na z innymi firmami.

Jak działał Brandless?

Brandless powstało w 2017 r. Głównym założeniem firmy była sprzedaż zdrowej żywności i produktów do pielęgnacji ciała po niskich cenach. W momencie wprowadzenia na rynek prawie każdy towar na stronie internetowej sklepu kosztował 3 dolary.

W lipcu 2018 r. fundusz Vision należący do SoftBanku zainwestował w spółkę 240 mln dolarów przy wycenie ponad 500 mln dolarów.

W październiku Brandless powiedział, że zamierza rozpocząć sprzedaż swoich produktów w głównych sklepach detalicznych. Widocznie zmiana modelu biznesowego nie wyszła spółce na dobre.

Inwestycje SoftBanku

Japoński SoftBank angażuje się w wiele projektów. Wcześniej instytucja wsparła finansowo takie znane firmy jak Uber, Slack czy Zume.

Niektóre inwestycje okazały problematyczne lub całkiem nieudane.

Do pierwszego grona można zaliczyć WeWork, który w zeszłym roku porzucił plan debiutu na giełdzie w związku z obawami inwestorów dotyczącymi rosnących strat firm i sposobu jej prowadzenia. Z tego powodu szacunkowa wycena spółki spadła z 47 mld dolarów (styczeń 2019 r.) do zaledwie 10 mld dolarów (wrzesień 2019 r.). W związku z tym WeWork zmniejszał liczbę zawieranych umów najmu nieruchomości. Rozważał także zwolnienia.

Wtedy SoftBank zadeklarował się weprzeć dodatkowo spółkę 5 mld dolarów, oraz w przyszłości kolejnymi 3 mld dolarów, w zamian za wykup dla akcjonariuszy.

Współpracą z gatunku tych zupełnie nieudanych, była 300 mln inwestycja w Wag – aplikację do wyprowadzania psów.

Rosnące zainteresowanie aplikacją wiązało się z ciągłą rekrutacją nowych współpracowników. Jednak wielu z nich, z powodu braku doświadczenia, nie umiała obchodzić się z psami.

Niektóre z czworonogów zrywały się ze smyczy i uciekały. Media opisywały także przypadki pupili, które podczas krótkiego spaceru z obcym opiekunem kończyły swój żywot.

Wag w pewnym momencie zaczął też przegrywać walkę o rynek ze swoim konkurentem – firmą Rover.

Półtora roku po spektakularnym wejściu na rynek firma przeprowadzała już masowe zwolnienia. Zamknięto także centra obsługi klienta w Hollywood Hills.

W końcu z firmy odeszli wszyscy najważniejsi pracownicy oraz założyciele.

Fundusz został zmuszony poszukać kupca Wag, by zminimalizować straty.

Softbank jest największym technologicznym inwestorem na świecie. Dysponuje 93 mld dolarów.