Microsoft stworzył chatbota, który sprawdzi, czy jesteś zakażony koronawirusem 

Dodane:

Marta Wujek Marta Wujek

Microsoft stworzył chatbota, który sprawdzi, czy jesteś zakażony koronawirusem 

Udostępnij:

Amerykanie postanowili odciążyć służbę zdrowia i stworzyli chatbota. Clare, bo tak ma na imię, sama dokona wstępnej analizy i oceni, czy pacjent jest chory.

Koronawirus opanował już praktycznie cały świat. Tylko w USA odnotowano na dzień dzisiejszy (24 marca) 46450 zachorowań. Tym samym Stany są na trzecim miejscu pod względem największej ilości zakażeń, przed nimi są tylko Włochy (63927 potwierdzonych przypadków) i Chiny (81553).

W związku z tym amerykańskie federalne Centra Kontroli i Prewencji Chorób (CDC) we współpracy z Microsoftem stworzyli chatbota Clarę. Rozwiązanie korzysta z technologii sztucznej inteligencji i dzięki temu może zastąpić lekarza podczas rozmowy z użytkownikami. System analizuje, czy dana osoba mogła mieć kontakt z osobą chorą oraz czy ma charakterystyczne objawy. Następnie, w razie takiej konieczności, bot informuje pacjenta, jakie ma wykonać dalsze kroki.

– Usługa Healthcare Bot (to w jej ramach stworzono Clarę przyp. red.) to skalowalna usługa publicznej chmury obliczeniowej oparta na technologii Azure, która pozwala organizacjom na szybkie zbudowanie i wdrożenie bota napędzanego sztuczną inteligencją dla stron internetowych lub aplikacji, które mogą zaoferować pacjentom lub ogółowi społeczeństwa spersonalizowany dostęp do informacji związanych ze zdrowiem poprzez naturalną rozmowę. Można go łatwo dostosować do własnych scenariuszy i protokołów danej organizacji – napisał Microsoft na swoim blogu.

Firma podkreśla, że organizacje zdrowia publicznego, szpitale i inne podmioty znajdujące się na pierwszej linii reagowania na COVID-19 muszą być w stanie odpowiadać na zapytania, dostarczać społeczeństwu aktualnych informacji o wybuchu epidemii, śledzić narażenie i szybko wyłapywać nowe przypadki. Dlatego powstał pomysł stworzenia bota, który odciąży pracę służby zdrowia przynajmniej na tej pierwszej linii – pierwszego wywiadu z pacjentem.

KODA Bots z Wrocławia

Polacy również mają swoje boty, które wspierają ludzi w walce z koronawirusem. Jednego z nich stworzył Urząd Miejski we Wrocławiu wraz z firmą technologiczną KODA Bots.

System zawiera między innymi informacje o tym jak chronić się przed zakażeniem, co zrobić, jeśli podejrzewamy, że jesteśmy chorzy, najnowsze statystyki, ale również informacje o tym jak spędzać czas w domu czy skąd można zamówić jedzenie w ramach akcji #WrocławNaWysnos.

– Mieszkańcy potrzebują konkretnych odpowiedzi w krótkim czasie, szczególnie dzisiaj, w obliczu pandemii wirusa, ponieważ interesuje ich jak Wrocław radzi sobie z zagrożeniem. Postanowiliśmy je zautomatyzować. Zmieniliśmy pierwotnie zakładaną koncepcję chatbota i wraz z zespołem, w zaledwie kilka godzin przygotowaliśmy rozwiązanie w całości poświęcone koronawirusowi – powiedział Radosław Michalski, Dyrektor Biura Promocji Miasta i Turystyki Urzędu Miejskiego Wrocławia.

Michalski dodał, że zespół odpowiedzialny za wdrożenie rozwiązania cały czas analizuje pytania, jakie są wysyłane przez użytkowników. Na tej podstawie analizują bazę danych o najczęściej poruszane kwestie. Chatbot pracuje całodobowo i jest dostępny na stronie wroclaw.pl oraz fanpage’u Wroclaw (Wroclove).

Chatbotize w walce z koronawirusem

Kolejnym przykładem z polskiego podwórka jest rozwiązanie stworzone przez startup Chatbotize. Podobnie, jak w przypadku bota z Wrocławia, ten odpowiada na najczęstsze pytania związane z koronawirusem, informuje o najświeższych statystykach oraz podejmowanych przez rząd działaniach. Ten chatbot został udostępniony na oficjalnym profilu Kancelarii Premiera na Facebooku (m.me/kancelaria.premiera).

– W obliczu epidemii sprawny dostęp do aktualnych i rzetelnych informacji to podstawa. Messenger ma w Polsce ponad 13 mln użytkowników i jest najlepszym kanałem do tego, by odpowiadać na zagadnienia, które najbardziej interesują ludzi. Cieszymy się, że Kancelaria Premiera zdecydowała się skorzystać z naszego doświadczenia i technologii sztucznej inteligencji, by udostępnić wirtualnego asystenta, który może usprawnić komunikację z milionami Polaków – powiedziała Maja Schaefer, współzałożycielka i CEO Chatbotize.

Panujący na całym świecie kryzys uświadomił nam, jak wiele możemy czerpać z nowych technologii. Praktycznie każdego dnia docierają do nas informację o tym, jak firmy technologiczne z całego świata wspólnie walczą przeciwko epidemii. Miejmy nadzieję, że to zmobilizowanie przyniesie jak najszybsze efekty, a cały świat odetchnie.