Misja USA #2 cz. 2

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Udostępnij:

Jesteśmy po pierwszych kilku dniach. Blackbox Mansion – cudownie się zaaklimatyzowaliśmy! Mieszkanie z AirBnB w San Francisco – designerskie, ogromne i tańsze niż tani hotel – jednym słowem: udało się nam. A jak spotkania?

Jesteśmy po pierwszych kilku dniach. Blackbox Mansion – cudownie się zaaklimatyzowaliśmy! Mieszkanie z AirBnB w San Francisco – designerskie, ogromne i tańsze niż tani hotel – jednym słowem: udało się nam. A jak spotkania?

Błażej i Marek z Privacy Protectora są po pierwszym „rollercoasterze”. Nie chcę rozbudzać oczekiwań wszystkich kolejnych zespołów, które razem z Innovation Nest, czy samodzielnie przyjadą do Krzemowej Doliny, ale w przypadku Privacy Protectora jest naprawdę rewelacyjnie. Zaczynało się powoli, spotkań było mało, trudno było znaleźć osoby, które mogłyby mieć ciekawe spojrzenie, jetlag ciągle przeszkadzał, wchodzenie w konwersacje nie przychodziło łatwo. Niemniej pracowaliśmy. W ciągu kilku dni przeprowadziliśmy szereg iteracji szukając odpowiedzi na pytanie: jaka korzyść? jaki użytkownik? jaki produkt? Z wielości dróg jedna zaczęła wydawać się atrakcyjna: file sharing. Stworzenie Dropboxa bez chmury, czyli dzielenia się plikami w grupie oraz synchronizacja plików na własnych urządzeniach bez konieczności korzystania z chmury. Zmieniliśmy prezentację, produkt został nazwany Direct Files.

A potem przyszły dwa dni, w których każde z kolejnych spotkań przyprawiało o zawrót głowy i niemal każde z nich samodzielnie uzasadniało przyjazd do USA! Chciałbym opowiedzieć o trzech z nich. Johnny jest artystą, przedsiębiorcą i doradcą dla firm na bardzo wczesnych etapach rozwoju. W czasie studiów był w grupie, która przeszła do historii jako Facebook class – w 10 tygodni stworzyli aplikacje, które osiągnęły 20 milionów użytkowników! Przyjmuje nas w lofcie nad warsztatem motocyklowym w dość podejrzanej części Mission. Marek prezentuje Direct Files. Johnny zachowuje się jak rasowy mentor, aż przyjemnie było obserwować. Wyczuwa, że nie jesteśmy w pełni przekonani do produktu i widzi, że technologia ma inne zastosowania. Proponuje 10 minutową sesję kreatywną według zasad stworzonych przez firmę Ideo (mającą siedzibę 2 mile dalej) – dla nas to po prostu burza mózgów. Szybkie omówienie zasad i czas start. Propozycji jest kilkanaście i w czasie spotkania pada sformułowanie „freedom browser”. Oznacza ono plugin do przeglądarki, dzięki któremu użytkownik ponownie staje się podmiotem, nie jest „trakowany” przez „big brothers”, ale ma pełną wolność dostępu do informacji. Pomysł był dyskutowany wcześniej, natomiast tutaj nastąpiła iskra, która spowodowała ożywienie. Pojawiła się energia!

Drugie spotkanie to Peter. Jedna z tych niezwykłych osób, które potrafią objąć projekt naprawdę wszechstronnie: pełne zrozumienie technologii, biznesu, finansowania, promocji. Opowiadamy o file sharing. Peter, mimo świadomości konkurencji, daje pozytywny feedback. Po godzinie postanawiam zmienić temat. Odkreślamy Direct Files grubą kreską i zaczynam wprowadzać nowy temat. W zasadzie powiedziałem dwa słowa Freedom Browser, Peter się zaśmiał i znając możliwości technologii Privacy Protectora od razu zrozumiał cały produkt. Chwilę się zastanowił i zaczęła się ekscytująca rozmowa. Peter dał nam próbkę swoich umiejętności prezentując Freedom Browser w taki sposób, że twórcy Privacy Protectora, jak sami mówili, zbierali szczęki z podłogi. Popatrzyliśmy po sobie myśląc to samo: „mamy idealnego kandydata na doradcę!”.

Trzecie spotkanie. Czy słyszeliście o AeroFS? Nie słyszeliśmy. Jeśli musiałbym dać jedną jedyną radę rozwijającym się firmom, jak najlepiej zwiększyć swoje szanse, to powiedziałbym obserwujcie, co się dzieje na świecie! Sprawdzamy i znajdujemy niemal słowo w słowo to, co jest napisane w prezentacji Direct Files. Różnica jest taka, że mają półtora roku przewagi! Przed AeroFS analizowaliśmy jeszcze Box.net, który podważył jeszcze inne podejście. Słowem, obszar filesharing jest gęsty!

Dwa dni i pełny strategiczny „rollercoaster”.

Piotr Wilam – współtwórca, inwestor i partner zarządzający w Innovation Nest (funduszu seed/VC) oraz współzałożyciel i członek zarządu SPIN – Szkoły Przedsiębiorczości Innovation Nest; przedsiębiorca; założyciel Wydawnictwa Pascal oraz współtwórca i pierwszy prezes Onet.pl; business angel zaangażowany m.in. w Merlin.pl; z wykształcenia filozof i matematyk, absolwent KUL, Oxford University oraz London Business School.