mObywatel wzbogacony o ważną opcję: w aplikacji można płacić kartą

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

mObywatel wzbogacony o ważną opcję: w aplikacji można płacić kartą

Udostępnij:

W aplikacji mObywatel użytkownicy mogą teraz regulować swoje zobowiązania wobec urzędów nie tylko za pomocą Blika, lecz także używając kart płatniczych.

Wkrótce funkcja będzie dostępna także na portalu mObywatel.gov.pl. Pilotaż nowej metody płatności rozpoczął się w Złotoryi, gdzie mieszkańcy od sierpnia br. z niej korzystają. W przyszłym roku planowane jest rozszerzenie opcji płatności o cyfrowe portfele Apple Pay i Google Pay.

– Aplikacja mObywatel jest nieustannie rozwijana i ulepszana, aby jeszcze bardziej ułatwić życie obywatelom. Wprowadzenie kolejnych opcji płatności ma zwiększać wygodę i dostępność usług publicznych. Naszym celem jest, aby każdy mógł załatwiać swoje sprawy urzędowe szybko i bez zbędnych komplikacji. Pracujemy nad kolejnymi udogodnieniami, w tym nad wprowadzeniem cyfrowych portfeli – powiedział wicepremier i minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski podczas konferencji prasowej.

Już ponad 50 polskich gmin korzysta z ePłatności

Projekt ePłatności w mObywatelu prowadzony jest przez Ministerstwo Cyfryzacji i Centralny Ośrodek Informatyki we współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego oraz Fundacją Polska Bezgotówkowa. Obecnie korzysta z niego już ponad 50 polskich gmin, a wkrótce dołączą kolejne. Na koniec lipca 2024 r. zrealizowano za pomocą ePłatności aż 78 300 transakcji Blikiem. Teraz użytkownicy będą mogli płacić także kartami bankowymi.

Czytaj także: Nowości dla przedsiębiorców w aplikacji mObywatel: uruchomiono usługę Firma

– Wprowadzenie płatności kartami w aplikacji mObywatel to kolejny krok w rozwoju naszej platformy. Chcemy wyjść naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców i w jak największym stopniu ułatwić im regulowanie opłat urzędowych. Poszerzamy wachlarz metod płatności i już pracujemy nad kolejnymi rozwiązaniami, które sprawią, że kontakt z urzędem będzie szybki, bezpieczny i bezproblemowy. W Centralnym Ośrodku Informatyki tworzymy usługi, które ułatwiają obywatelom codzienne kontakty z administracją – mówi Karolina Matysiak, dyrektorka ds. rozwoju usług płatniczych w Centralnym Ośrodku Informatyki.

Rodzaje zobowiązań, które można opłacić w ramach pilotażu ePłatności

– Zaangażowanie Banku Gospodarstwa Krajowego w nowe funkcjonalności aplikacji mObywatel to kolejne potwierdzenie naszych kompetencji w obszarze obsługi płatności. Obsługa finansów publicznych jest dla banku elementem misji, zaś rozliczanie płatności w sektorze publicznym w tę misję się wpisuje. Jako polski bank rozwoju realizujemy działania, które podnoszą efektywność i sprawność rozliczeń w sektorze publicznym. Jesteśmy przekonani, że dzięki możliwości opłacania podatków lokalnych w aplikacji mObywatel 2.0. możemy odpowiedzieć na potrzeby samorządów. To kolejny projekt, w którym z naszymi partnerami współtworzymy efektywny system rozliczania transakcji w sektorze publicznym – mówi Mirosław Czekaj, prezes Banku Gospodarstwa Krajowego.

Mieszkańcy gmin i miejscowości uczestniczących w pilotażu mają możliwość opłacania pięciu rodzajów zobowiązań:

  • podatku od nieruchomości,
  • opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
  • łącznego zobowiązania pieniężnego,
  • podatku leśnego od osób fizycznych,
  • podatku rolnego od osób fizycznych.

Ministerstwo Cyfryzacji i Centralny Ośrodek Informatyki pracują już nad kolejnymi udogodnieniami w aplikacji, będą to m.in. płatności za pomocą portfeli cyfrowych.

– ePłatności to jedna z ważniejszych funkcji, jaką oferuje mObywatel. Możliwość łatwego i bezpiecznego płacenia z poziomu aplikacji za sprawy urzędowe to nie tylko ułatwienie dla obywateli, ale przede wszystkim duże usprawnienie dla samorządów. W dobie postępu technologicznego tego typu rozwiązania stają się kluczowe dla sprawnego funkcjonowania nowoczesnego państwa i społeczeństwa. Współpraca Ministerstwa Cyfryzacji i Fundacji w zakresie wdrożenia ePłatności w ramach mObywatela odpowiada na wyzwania Cyfrowej Dekady 2030 w obszarze cyfryzacji usług publicznych. Polska ma potencjał, by stać się liderem w tym obszarze i wzorem dla innych europejskich krajów – komentuje Joanna Erdman, prezeska zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Czytaj także: