Na Śląsku powstanie strefa do testów autonomicznych pojazdów

Dodane:

Karolina Halik Karolina Halik

Udostępnij:

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Miasto Jaworzno oraz Ministerstwo Infrastruktury chcą przetestować prototypy autonomicznych pojazdów transportu publicznego. W tym celu podpisały list intencyjny o współpracy, w ramach której powstanie specjalna strefa do testowania innowacyjnych autobusów.

fot. unsplash.com

Innowacyjne autobusy zostaną opracowane w ramach programu NCBR „Bezemisyjny Transport Publiczny”. Mają one być zeroemisyjne, modułowe i częściowo samosterowne. Ministerstwo Infrastruktury chce w ten sposób zautomatyzować przewozy i zmienić modele zarządzania oraz podróży. Obszar testowy ma za zadanie sprawdzić i przygotować pojazdy, aby były one maksymalnie bezpieczne. Testy mają rozpocząć się pod koniec przyszłego roku.

Miasto otwarte na innowacje

Autobusy będą testowane na terenie zajezdni Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Jaworznie oraz w dedykowanej strefie. Warto wiedzieć, że zamówione pojazdy będą w stanie same poruszać się co najmniej po terenie zajezdni, podjeżdżać na stanowiska ładowania i parkować na wskazanych miejscach. Jazda autonomiczna będzie natomiast odbywać się pod nadzorem człowieka.

Wybór Jaworzna nie jest przypadkowy. Jest ono jednym z liderów elektromobilności w Polsce. Obecnie blisko 40% floty lokalnego przewoźnika komunikacji miejskiej to pojazdy elektryczne. Miasto chce, aby ich udział wzrósł do 80%. Nie mniej istotne jest to, że Jaworzno chce być także pionierem w zakresie transportu autonomicznego. Przeprowadzono nawet skan wybranych obszarów, który ma być podstawą do poruszania się pojazdów autonomicznych.

Największy przetarg w Europie

Uruchomione postępowanie jest największym w Europie przetargiem ogłoszonym w nowym trybie partnerstwa innowacyjnego na opracowanie i sprzedaż pojazdów transportu publicznego. Inicjatywa ta wpisuje się w rządową Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, a szczegółowo w Plan Rozwoju Elektromobilności w Polsce. Wnioski złożyło 9 wykonawców. Ich prace będą realizowane w trzech etapach.

NCBR zakłada, że w rezultacie do końca 2023 roku po polskich drogach będzie jeździć ponad 1000 bezemisyjnych pojazdów transportu publicznego opracowanych w ramach tego programu.