Najpierw Vinted, teraz PayPal ukarany przez UOKiK. Ponad 106 mln zł kary dla operatora płatności

Dodane:

Informacja prasowa Informacja prasowa

Najpierw Vinted, teraz PayPal ukarany przez  UOKiK. Ponad 106 mln zł kary dla operatora płatności

Udostępnij:

Prezes UOKiK nałożył na PayPal karę 106,6 mln zł za stosowanie klauzul niedozwolonych w umowach z użytkownikami, które pozwalały firmie arbitralnie nakładać sankcje, blokować konta i nakładać kary finansowe. PayPal musi poinformować klientów o decyzji, ale może się od niej odwołać.

UOKiK zakwestionował 34 klauzule “„Umowy z użytkownikiem PayPal” dotyczące działań niedozwolonych, takich jak nakładanie nieokreślonych sankcji za naruszenie przepisów prawa, ustaw, zarządzeń lub regulacji. W praktyce oznaczało to, że użytkownik mógł zostać ukarany za działania niezwiązane bezpośrednio z korzystaniem z aplikacji, co dawało PayPal możliwość nakładania kar pieniężnych.

Niekończące się sankcje

PayPal mogło w dowolnej chwili i na czas nieokreślony ukarać użytkowników zablokowaniem pieniędzy na koncie w ustalonej przez siebie wysokości „przez okres tak długi, jak będzie to konieczne”. Wynikało to z otwartego katalogu przewidzianych w umowie sankcji, które nie były powiązane bezpośrednio z żadnymi naruszeniami. Na dodatek, firma mogła nałożyć kilka kar jednocześnie.

– Charakter naruszeń jest bezprecedensowy. Dla konsumenta korzystanie z usług PayPal na podstawie zakwestionowanych klauzul jest nieprzewidywalne. Klauzule PayPal są ogólne, wieloznaczne i niezrozumiałe. Konsument, czytając te postanowienia, nie może przewidzieć które z jego działań mogą zostać uznane za zabronione, a także jakie sankcje mogą zostać na niego nałożone przez przedsiębiorcę. W związku z tym PayPal ma nieograniczoną możliwość dowolnego decydowania o tym, czy użytkownik popełnił czyn zabroniony i jaka spotka go za to kara, którą może być choćby zablokowanie pieniędzy na koncie – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Spółka PayPal (Europe) ma poinformować o tym konsumentów w swoim serwisie internetowym, po uprawomocnieniu się decyzji.

Komentarz PayPal

Biuro prasowe PayPal przesłało do naszej redakcji oświadczenie, w którym odnosi się do zaistniałej sytuacji:

„Firma PayPal dokłada wszelkich starań, aby traktować swoich klientów uczciwie i przekazywać im dokładne, w pełni zrozumiałe, i przejrzyste informacje. W trakcie postępowania ściśle współpracowaliśmy z UOKiK. Analizujemy opublikowany dzisiaj komunikat. Jak wskazuje UOKiK, wydana decyzja nie jest ostateczna i istnieje możliwość odwołania się od niej.”

Czytaj także:

Zdjęcie główne: źródło