Polsko-izraelska konferencja „Jak kobiety w Polsce i Izraelu robią biznes… i dlaczego tak świetnie im to wychodzi!” odbyła się 19 września w Jaffie. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Ambasadę RP w Tel Awiwie we współpracy z szeregiem partnerów, przede wszystkim z Google, Polsko-Izraelską Izbą Handlową, BGK oraz Energa S.A. Zostało objęte patronatem honorowym Pierwszej Damy RP Agaty Kornhauser-Dudy. Była to pierwsza tego rodzaju konferencja i największe polsko-izraelskie wydarzenie w 2019 roku. Dlaczego organizatorzy postanowili połączyć przedsiębiorcze kobiety z tych krajów?
– Widzimy wspólnego ducha w kobietach polskich i izraelskich. Przedsiębiorcze kobiety z obu krajów mają wiele wspólnych cech: odwagę, kreatywność, samodzielność i setki lat wspólnej historii. Konferencja była okazją do spotkania się i wspólnej dyskusji o naszych doświadczeniach, nadziejach i projektach. To źródło inspiracji i wiedzy oraz doskonała szansa na rozwinięcie relacji biznesowych – wyjaśniała Katarzyna Rybka-Iwańska z Polskiej Ambasady w Tel Avivie.
Uczestnicy poznali role models w poszczególnych branżach. Wśród kobiet sukcesu wystąpiły m.in. prof. Yuli Tamir, rektorka College’u artystycznego i modowego Shenkar, wcześniej minister edukacji, integracji imigrantów, nauki, Marta Gajęcka, doradczyni społeczna Prezydenta RP Andrzeja Dudy, Cecile Blilious, założycielka pierwszego w Izraelu funduszu VC typu impact czy Wiktoria Brzozowska-Neymann, dyrektor ds. marketingu i rynków zagranicznych w firmie Dr Irena Eris.
Konferencja miała na celu promocję dobrych praktyk i dzielenia się doświadczeniami pomiędzy kobietami zarządzającymi przedsiębiorstwami oraz aktywnymi zawodowo w szybko zmieniającym się środowisku. Wydarzenie zostało podzielone na kilka sesji poświęconych: nauce, innowacji, designowi, urodzie, turystyce, mediom i zaangażowaniu społecznemu. Google, jeden z głównych partnerów konferencji, poprowadził warsztaty pt.: „I Am Remarkable”.
Panel poświęcony obecności kobiet w świecie nauki oraz przełomowych technologii obalił kilka mitów i odesłał kilka pojęć – takich jak „work-life balance” czy „męskie vs. żeńskie zawody” – do lamusa. W dyskusji o sektorze beauty i mody wykazano, że wbrew stereotypom trudno o dział gospodarki o większej konkurencji i wyższym zaangażowaniu wysokich technologii. Sesja poświęcona role models wyposażyła uczestniczki w ogrom inspiracji, motywacji oraz narzędzi do… zmieniania świata.
Miejsce ma znaczenie
Konferencja odbyła 19 września 2019 roku w Tel Aviv-Yafo w Izraelu w Peres Center for Peace and Innovation. Lokalizacja nie została wybrana przypadkowo. To właśnie tam w 1996 roku późniejszy prezydent Izraela Shimon Peres, posiadający polskie korzenie, powołał instytucję, która miała zająć się wdrażaniem w życie idei i projektów rozwojowych oraz innowacyjnych.
Symboli w trakcie tego wydarzenia nie brakowało. Nie tylko miejsce, ale również blisko 50 prelegentów i panelistów wybranych na to wydarzenie było związanych z motywem przewodnim konferencji. Uczestnicy opowiedzieli o swoich obserwacjach w biznesie i nauce. Bardzo widoczna była bliskość mentalna, podobieństwo doświadczeń oraz nastawienia do życia. Skala projektów i inicjatyw polsko-izraelskich pozytywnie zaskakiwała i dawała poczucie, że wiele pozytywnego może się w tej sferze w przyszłości wydarzyć.
Partnerami wydarzenia byli: Google, Polsko-Izraelska Izba Handlowa, Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii, Bank Gospodarstwa Krajowego, Energa S.A. Dr Irena Eris, Balagan Studio, Come Creations Group, Instytut Adama Mickiewicza, Urząd Miasta Łodzi, Emilia Holding, Polska Organizacja Turystyczna, Gminy: Bystrzyca Kłodzka, Polanica Zdrój, Szczytna, Pitango Venture Capital, Urząd Miasta Rishon LeZion, Radio ChilliZet, Klinika LaPerla, Israel Advanced Technology Industries, FlosLek oraz Shenkar College for Engineering and Design.
Anita Kijanka
Doktor nauk społecznych, przez wiele lat trener. Obecnie prowadzi agencję Come Creations Group zajmującą się komunikacją adresowaną do kobiet i organizacją wydarzeń m.in. dla branży kobiecej i parentingowej. W 2013 roku uzyskała tytuł Kobiety Przedsiębiorczej Kielc oraz zajęła II miejsce w klasyfikacji wojewódzkiej. Ambasadorka Przedsiębiorczości Kobiet, pomysłodawczyni i koordynatorka projektu Wenusjanki. Twórczyni licznych inicjatyw z obszaru nowych technologii, wiecznie w ruchu – kobieta aktywna.