Media Relations, Social Media, Employment Branding, Events, Sponsoring, Internal PR to najważniejsze narzędzia PR, służące budowaniu pożądanego wizerunku firmy. Ze względu na to, że jest ich tak dużo, a każdy z nich stanowi ciekawy temat na kilka artykułów, w pierwszej kolejności skupię się na media relations.
Aby zaistnieć w mediach trzeba mieć przekonanie o wyjątkowości swojego projektu, wierzyć w niego i przekazać swoją wiarę innym. Nie powinno dać się przekonać sceptykom, którzy mówią, że próba zaistnienia ze swoim tematem w mediach jest bezsensowna, ponieważ największą liczbę kolumn w prasie oraz najwięcej czasu antenowego poświęcanych jest polityce i sprawom społecznym. Owszem, tak jest – jednak nie oznacza to, że na gospodarkę, biznes, firmy, a w tym innowacje i startupy nie ma już miejsca!
Dlaczego warto informować media o tym, co dzieje się w Twojej firmie?
Dla znacznej części społeczeństwa media są bardzo często pierwszym i głównym źródło informacji, dlatego też dostarczanie dziennikarzom newsów, które mogą zainteresować ich odbiorców jest zasadne. Zatem za pośrednictwem mediów możesz dotrzeć do grupy docelowej z informacją o Twoim projekcie, produkcie, o sukcesach firmy czy wydarzeniach przez Ciebie organizowanych.
Do kogo?
Jeśli w strategii komunikacji określiłeś swoją grupę docelową, powinieneś się zastanowić, co jej przedstawiciele czytają, oglądają i czego słuchają. Odpowiedź na to pytanie będzie gotową instrukcją i wskazówką, do jakich redakcji powinieneś kierować swoje komunikaty oraz z kim budować relacje.
Warto też pamiętać o mediach branżowych, które interesują się działalnością firm z konkretnego sektora. Pozwoli to na zbudowanie swojego wizerunku i pozycji na konkurencyjnym rynku.
Dobrze stworzyć sobie indywidualną bazę mediów oraz listę dziennikarzy, z którymi warto się kontaktować w ramach prowadzonej działalności.
W jaki sposób?
Podstawowym narzędziem komunikacji z mediami jest informacja prasowa, za pośrednictwem której możemy przekazać dziennikarzom istotne treści. O zasadach tworzenia tej podstawowej formy dziennikarskiej będziecie mogli przeczytać w odrębnym artykule. Jednak chciałabym podkreślić, że zautomatyzowane wysyłanie tej samej informacji prasowej nie zbuduje takich relacji, jak wykonany telefon, czy odrębny, skierowany tylko i wyłącznie do konkretnego dziennikarza e-mail. Wypracowywane w ten sposób kontakty oraz komunikacja poprzez informacje prasowe zazwyczaj procentują dodatkowym zainteresowaniem mediów, które chętniej składają propozycje wywiadów bądź współpracy przy tworzeniu artykułów eksperckich.
Kogo naśladować?
Przykładem efektywnego Media Relations z polskiego podwórka może być system Listonic, służący do tworzenia mobilnych list zakupów. Chwali się obecność działu dla mediów na stronie internetowej Listonica, w którym dziennikarze mogą znaleźć podstawowe informacje o serwisie oraz niezbędną grafikę i prezentacje. Dzięki temu, że jego twórcy już od momentu jego powstania pamiętali o informowaniu dziennikarzy o wszystkich znaczących wydarzeniach i faktach z życia startupu, publikacje na jego temat pojawiały się między innymi w takich tytułach jak: Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita, Metro, Chip czy Interia. Jak podkreśla Kamil Janiszewski, twórca Listonica: „Aby ktoś spróbował produktu, musi o nim usłyszeć kilka razy. Docieramy do naszych użytkowników różnymi drogami, jedną z nich, a przy okazji jedną z najtańszych, to Media Relations. Takie działania prowadzimy od samego początku istnienia firmy”. Listonic zainteresował także blogerów między innymi.: Grzegorza Marczaka, Macieja Budzicha czy Natalię Hatalską.
Chciałabym również przywołać przykład młodego jeszcze projektu, powstałego w trakcie pierwszego w Polsce Warsaw Startup Weekend – myguidie.com. Dzięki media relations już zaledwie pięć miesięcy od jego powstania o pomyśle, początkach jego realizacji, nietypowej formie poszukiwania funduszy oraz o jednej z twórczyń – Oli Sitarskiej napisały miedzy innymi takie media, jak: Dziennik Gazeta Prawna, Gazeta Wyborcza, Magazyn Proseed, Dziennik Internautów, Antyweb oraz oczywiście kilkakrotnie MamStartup.pl 🙂 Warto zaznaczyć, że realizacja kreatywnych, nietypowych pomysłów – takich, jak aukcja 1% myguidie.com na allegro, uruchomiona w celu pozyskania funduszy na rozwój startupu i możliwość prezentacji go na międzynarodowych wydarzeniach, zawsze przyciąga większe zainteresowanie przedstawicieli mediów. Tak więc kreatywne oraz otwarte podejście tak do biznesu, jak i do komunikacji, jest doceniane również w obszarze Media Relations.
Komunikację z otoczeniem za pośrednictwem mediów warto prowadzić spójnie z innymi aktywnościami, między innymi takimi, jak obecność w Social Media, o której napiszę w kolejnym artykule.
Ten utwór jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Pozostałe z serii gościnnych wpisów autorstwa Anny Sobolewskiej z Fast PR znajdziecie tutaj:
Istota komunikacji w procesie budowania wartości startupu