4 filary sukcesu małej firmy w internecie

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Udostępnij:

Dywersyfikacja źródeł pozyskiwania klientów, aktywność w social media, tworzenie wartościowych treści dla klientów, dotarcie do użytkowników mobilnych – to filary internetowej strategii  na trudne czasy dla małych firm, które znajdziemy w raporcie „Jak w Polsce prowadzi się własny biznes”.

Dywersyfikacja źródeł pozyskiwania klientów, aktywność w social media, tworzenie wartościowych treści dla klientów, dotarcie do użytkowników mobilnych – to filary internetowej strategii  na trudne czasy dla małych firm, które zaprezentował portal Firmy.net w raporcie „Jak w Polsce prowadzi się własny biznes”.

Raport Firmy.net zawiera wyniki drugiej edycji badań na temat nastrojów gospodarczych i obaw małych firm, a także ich planów dotyczących pozyskiwania funduszy unijnych w 2014 roku. Badanie to zostało przeprowadzone wspólnie przez Firmy.net oraz Instytut Badań i Analiz OSB. W raporcie przedstawiającym wyniki tych badań znalazły się także praktyczne porady dla małych firm, jak wykorzystać internetowe narzędzia marketingowe, aby wyjść z kryzysu silniejszym od konkurencji.

Zdywersyfikuj źródła pozyskiwania klientów w internecie

Zdaniem Firmy.net, jednym z najważniejszych działań, jakie małe firmy powinny uwzględnić w swojej strategii, jest dywersyfikacja źródeł pozyskiwania klientów w internecie. Podstawowym narzędziem w tym obszarze jest własna strona www. Jednak jej stworzenie i utrzymanie to często wydatek, na który firmy w czasie recesji nie mogą sobie pozwolić. Warto wówczas skorzystać z tańszej lub wręcz darmowej alternatywy dla własnej strony www, jaką jest obecność w internetowych katalogach firm. Jest to bardzo efektywne źródło pozyskiwania klientów z internetu, bo na prezentację firmy w katalogach trafiają z reguły klienci już zainteresowani konkretną usługą czy produktem. Katalogi są także dobrze pozycjonowane, więc dodając do nich swoją ofertę, zwiększamy szanse na zaistnienie naszej firmy wysoko w wynikach wyszukiwania Google.

Nieodzowna jest również obecność małych firm na portalach ogłoszeniowych czy aukcyjnych, gdzie dochodzi do sprzedaży bezpośredniej. Ważne jest też umiejętne stosowanie innych, nowoczesnych narzędzi, które mogą ułatwić prowadzenie i reklamę własnego biznesu. Należą do nich: SEO, czyli optymalizacja własnej strony internetowej w wynikach wyszukiwania popularnych wyszukiwarek, reklama na portalach społecznościowych, zbieranie bazy klientów do kampanii e-mailingowych, czy analizowanie wyników oglądalności własnej strony www oraz prezentacji w katalogu i na tej podstawie modyfikowanie treści.

Postaw na social media i content marketing

Kolejne dwa istotne elementy strategii małych firm, to obecność w mediach społecznościowych oraz tworzenie wartościowych treści dla klientów (tzw. content marketing). Jeśli idzie o social media, to są one idealnym miejscem do budowania długofalowych relacji z klientem. A jak wiadomo, stali klienci, którzy ufają marce, w dobie kryzysu są na wagę złota. Idealnie do tego celu nadaje się zwłaszcza Facebook, który jest najpopularniejszym medium społecznościowym w Polsce. Małe przedsiębiorstwa powinny także rozważyć obecność w Google+ Lokalnie. Jest to znakomite rozwiązanie dla firm oferujących lokalne produkty i usługi. Powstałe dzięki połączeniu profilu Google+ i Miejsc Google, Google+ Lokalnie daje nie tylko możliwość komunikowania się z fanami. Dzięki obecności na tej platformie, firma ma szansę zaistnieć też w wyszukiwarce i mapach Google.

Szalenie użytecznym elementem strategii jest także content marketing. Jego główną ideą jest docieranie do potencjalnych klientów za pomocą wartościowej treści, która jest odpowiedzią na ich problemy czy wątpliwości. Posłużmy się konkretnym przykładem. Ktoś, kto zastanawia się nad zakupieniem filtra do wody, będzie chciał najpierw poznać korzyści z posiadania takiego urządzenia. Firma zajmująca się dystrybucją tych produktów, jako ekspert z danej dziedziny, tworzy odpowiedni artykuł na swojej stronie, na którą trafia zainteresowany jej treścią klient. I tak, po nitce do kłębka, w końcu dociera na podstronę z ofertą. Dodatkowo, content marketing jest bardzo lubiany przez Pandę – algorytm Google, który decyduje o tym, jakie treści będą wyświetlać się w wynikach wyszukiwania na konkretne zapytania. Dzięki takim działaniom strona jest wysoko pozycjonowana i łatwiej zostanie odnaleziona przez klientów – pisze w raporcie Michał Kurczycki, przedstawiciel szwajcarskiej firmy NNV AG, właściciela portalu Firmy.net.

Dotrzyj do użytkowników mobilnych

Małe firmy nie powinny także zapomnieć, że coraz częściej klienci szukają produktów i usług nie w zaciszu własnego domu, przed laptopem czy komputerem stacjonarnym, ale w biegu, w drodze do pracy czy podczas jazdy komunikacją miejską. Obecnie 95 procent telefonów w ofercie głównych operatorów to smartfony. 1/3 Polaków ma już swój smartfon, a liczba ta rośnie w szybkim tempie. Warto więc zastanowić się nad tym, jak ułatwić mobilnym klientom korzystanie z naszych usług.

Jednym z rozwiązań jest mobilna wersja strony www, która bardzo ułatwia użytkownikom nawigację na stronie z poziomu telefonu. Kolejnym sposobem jest zadbanie o to, aby firma została zarejestrowana w aplikacjach na smartfony i tablety z bazami firm, np. w aplikacji mobilnej Firmy.net. Dzięki temu użytkownicy urządzeń mobilnych mogą w prosty i szybki sposób znaleźć potrzebną im firmę, produkt czy usługę.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że 70 procent wyszukiwań mobilnych prowadzi do podjęcia konkretnej akcji w ciągu godziny. Często bowiem, jeśli szukamy czegoś w telefonie, to  potrzebujemy tego właśnie w tym momencie. Jest to ogromna szansa dla każdej małej, lokalnej firmy, gdyż wystarczy, by uzupełniła ona najważniejsze dane, takie jak godziny otwarcia, aby po branży i lokalizacji została łatwo odnaleziona przez mobilnego użytkownika – tłumaczy w raporcie Michał Kurczycki.

źródło: informacja prasowa