Konsumenci bardzo chętnie płacą telefonem (np. przy pomocy technologii NFC) i dokonują przelewów z mobilnych aplikacji bankowych. Jednak w obszarze mikropłatności, czyli niewielkich kwot rzędu od kilku do kilkunastu złotych, to wciąż SMS-y są najchętniej wybieranym sposobem dokonywania płatności.
Co to jest SMS Premium?
SMS Premium to system krótkich wiadomości tekstowych o podwyższonej opłacie. SMS-y tego typu są stosowane do pobierania niewielkich opłat (tzw. mikropłatności) za pomocą zwykłego telefonu komórkowego, bez konieczności logowania się do banku. Wystarczy wysłać wiadomość na specjalny numer o podwyższonej wartości i odebrać kod, który umożliwia dostęp do usługi; za pomocą SMS-a można też zamówić płatne treści, które będą dostarczane bezpośrednio na telefon komórkowy (na przykład codzienny horoskop). Kwota za SMS dodawana jest do rachunku telefonicznego użytkownika, a organizator usługi otrzymuje określoną prowizję. Najszybciej skojarzyć SMS-y Premium z popularnymi telewizyjnymi konkursami lub głosowaniami w programach rozrywkowych. Ostatnio mikropłatności zaczęły jednak odgrywać bardzo dużą rolę w biznesie internetowym. Konsumenci chętnie płacą SMS-em na przykład za pobieranie gier i aplikacji, czy za dostęp do treści i filmów.
Możliwości SMS Premium
SMS Premium cieszy się popularnością wśród użytkowników internetu ze względu na prostotę, wygodę i szybkość transakcji. Ten sposób płatności nie wymaga zbyt dużego wysiłku i nie zajmuje więcej czasu, niż wysłanie zwykłej wiadomości. W ciągu dwóch minut można uzyskać dostęp do wybranego filmu czy serialu albo zapłacić za bonusy w ulubionej grze. To ogromna przewaga nad przelewami bankowymi i płatnościami internetowymi, które często wymagają czasu.
Możliwości SMS-ów w obrębie mikropłatności są ogromne i wciąż nie do końca wykorzystane. Polacy najczęściej płacą SMS-ami za akcje charytatywne – tak deklaruje ponad 40% użytkowników telefonii komórkowej. Ale wspieranie fundacji to nie jedyne zastosowanie wiadomości o podwyższonej opłacie. System Premium można stosować na różne sposoby, oferując dostęp do usług i dóbr cyfrowych niezależnie od pory dnia i stanu konta. Konsumenci chętniej płacą SMS-ami za usługi opiewające na kilkanaście złotych. Natomiast przy wyższych kwotach wolą posłużyć się tradycyjnym przelewem. Warto zwrócić też uwagę na fakt, że to przede wszystkim osoby młode bardziej są skłonne do dokonywania płatności za pomocą krótkich wiadomości tekstowych. To przede wszystkim do nich powinna zostać skierowana oferta usług opartych o system SMS Premium.
Wykorzystanie SMS Premium w biznesie
Cyfrowe zakupy
Wirtualny świat daje ogromne możliwości sprzedaży cyfrowych dóbr. Najprostszym przykładem są gry typu Free-2-Play, w których za dodatkową opłatą można dokupić punkty, bonusy czy wirtualną walutę. Co ciekawe, zaledwie kilka procent osób grających online faktycznie płaci za dodatkowe usługi, a i tak przekłada się to na ogromne zyski twórców gier online. Mobilne płatności świetnie sprawdzają się również przy sprzedaży cyfrowych wersji gazet i czasopism oraz e-booków czy plików z danymi – korzysta z nich ponad 7% użytkowników telefonów komórkowych.
Rozrywka
Mogłoby się wydawać, że płatne dzwonki, tapety i gry w erze nieograniczonego dostępu do internetu odeszły już w niepamięć. Tymczasem ponad 38% użytkowników przeznacza pieniądze w tej sferze rozrywki, używając mikropłatności SMS. Warto też wspomnieć o horoskopach, wróżbach, czatach SMS-owych i wszelkiego rodzaju usługach tekstowych (codzienne informacje, alerty pogodowe, dowcipy itp.), które również zaliczają się do tej kategorii.
Konkursy
Audio-tele, quizy i konkursy SMS-owe cieszą się niesłabnącą popularnością. Nie ma prostszej metody na wzięcie udziału w konkursie, niż wysłanie SMS-a, o czym doskonale wiedzą ich organizatorzy. Wysyłanie konkursowych wiadomości deklaruje 28,8% użytkowników telefonii komórkowej.
Głosowania
Ponad 21% wszystkich wysyłanych wiadomości Premium to głosy oddane w programach typu talent show czy reality show oraz w głosowaniach lub sondach radiowych i internetowych. Konsumenci chętnie dzielą się swoją opinią i głosują na swoich faworytów nie tylko za pomocą internetu, ale też dzięki telefonom komórkowym.
Dostęp do serwisów internetowych
Dopiero nie tak dawno portale internetowe zamknęły niektóre swoje treści przed zwykłymi czytelnikami, a już płacenie za pełne wersje stron deklaruje prawie 10% użytkowników – z tendencją wzrostową. Dostęp do płatnych treści można wykupić właśnie przez SMS-y o podwyższonej wartości.
Drobne płatności
Ponad 18% użytkowników smartfonów dokonuje różnych niewielkich płatności przez wiadomości o podwyższonej opłacie. Zakup biletów komunikacji miejskiej lub biletów parkingowych przy pomocy SMS-ów Premium deklaruje 6,5% konsumentów. Z kolei za materiały edukacyjne, poradniki czy platformy do nauki języków obcych płaci SMS-ami nieco ponad 5% użytkowników.
Wielkość rynku w Polsce
Polski rynek telekomunikacyjny przechodzi w ostatnich latach dynamiczną zmianę. Struktura ruchu w sieciach telekomunikacyjnych zmienia się i dynamizuje. Wciąż wzrasta liczba zarejestrowanych numerów telefonii komórkowej. W 2013 roku aktywnych było 53 miliony numerów, co statystycznie daje 1,5 telefonu na jednego Polaka. Z kolei liczba zarejestrowanych numerów specjalnych o podwyższonej wartości wzrosła kilkukrotnie w stosunku do lat poprzednich, co przekłada się na wzrost zainteresowania usługami Premium.
Już niemal 30% użytkowników telefonów komórkowych deklaruje korzystanie z płatności SMS-owych, w tym aż 16% wysyła SMS-y Premium nawet kilka razy w tygodniu, a ponad 50% – kilka razy w miesiącu. Przeciętny użytkownik korzystający z numerów specjalnych to osoba młoda, w przedziale wiekowym 15-24 lata (28%) i 25-34 lata (28%), mieszkaniec dużego miasta, z dobrym wykształceniem. Na usługi Premium jest w stanie wydać do kilkunastu złotych miesięcznie. Jednak – co ciekawe – w ostatnim roku wzrosła też liczba konsumentów, którzy są w stanie wydać na numery specjalne nawet ponad 100 zł miesięcznie. Oznacza to, że usługi Premium nie osiągnęły jeszcze pełni swoich możliwości, a do mikropłatności przekonuje się coraz więcej osób.
Rynek mikropłatności wciąż czeka na rozwój, nowe pomysły i lepsze wykorzystanie możliwości, jakie dają płatności SMS-owe. Rozważając założenie biznesu on-line warto zastanowić się, jak zastosować numery o podwyższonej opłacie do własnych celów, tak by przynosiły one jak najwięcej zysków.
Krzysztof Wojdak
Właściciel SimPay.pl
Odpowiedzialny za kreowanie marki oraz wyznaczanie dalszej ścieżki rozwoju. Pasjonat nowinek technologicznych oraz mobilnych rozwiązań. W SimPay odpowiedzialny za obsługę klienta oraz za wykonywanie rzeczy niemożliwych od zaraz.