Czytasz właśnie artykuł z cyklu, w którym polskie startupy, akceleratory i fundusze podsumowują 2020 rok. Jeśli chcesz przeczytać inne teksty z serii, zajrzyj tutaj.
Na wstępie warto zacząć od tego, że Smart Foodies Accelerator z Lublina jest akceleratorem dosyć specyficznym. Dlaczego? Po pierwsze, dlatego że nie jesteśmy finansowani ze środków publicznych, ale prywatnych. W odróżnieniu, od większości podobnych podmiotów działających w Polsce, naszym założycielem i podmiotem wiodącym jest firma (MŚP) z branży spożywczej, tj.: Amerpharm – lubelska marka specjalizująca się w produkcji kontraktowej żywności funkcjonalnej i odżywek. Po drugie, dlatego że skupiamy się tylko i wyłącznie na rozwijaniu startupów i projektów na wczesnym etapie rozwoju z szeroko pojętej branży spożywczej. Właśnie do takich podmiotów kierujemy swoją ofertę.
Co dajemy startupom?
Współpracującym z nami startupom, oferujemy udział w 5 miesięcznym programie rozwojowym, w trakcie którego zyskują m.in.: możliwość rozwoju biznesu przy współpracy z doświadczonymi mentorami oraz ekspertami, dostęp do laboratorium oraz linii produkcyjnych Amerpharmy (co pozwala np.: na opracowanie formuły oraz łatwą i szybkę produkcję próbek) oraz okazję do przetestowania swojego potencjału biznesowego oraz zwiększenia sprzedaży (z wykorzystaniem kanałów dystrybucji Amerpharmy na ponad 30 rynkach świata).
W Smart Foodies Accelerator nie stawiamy na ilość, ale na jakość projektów, stąd nie pozyskujemy z rynku jakiejś gigantycznej ilości startupów do współpracy. W 2020 r. planowaliśmy intensywnie rozwijać nasz najważniejszy startup (RKAC –suplement diety skutecznie łagodzący skutki spożywania alkoholu), oficjalnie włączyć do inkubacji kolejne 1-2 projekty które uczestniczyły w organizowanym przez nas w listopadzie 2019 r. Smart Foodies Weekend, a także rozpocząć intensywniejszą współpracę z wybranymi lubelskimi uczelniami, które w ramach Centrów Innowacji lub Transferu Technologii rozwijają projekty w interesujących nas dziedzinach (branża spożywcza).
Sukcesy
W kontekście naszego najważniejszego projektu czyli RKAC udało nam się dopracować formulację produktu, tak by wydłużyć jego przydatność do spożycia oraz umożliwić przechowywanie na półce (a nie w lodówce). W grudniu, po dłuższej przerwie spowodowanej wymogami jednego z projektów unijnych w których uczestniczył zespół, produkt zakończy etap testowy i wejdzie na rynek polski.
Po za tym zaczęliśmy również współpracę z jeszcze jednym startupem (Supleo), pozyskanym w trakcie zeszłorocznego Smart Foodies Weekend, a także rozszerzyliśmy również formułę działania SFA. Od maja pomagamy również rozwijać projekty wewnętrzne Amerpharmy, wykorzystując metodyki startupowe (tzw. „wewnętrzne startupy”).
Zaczęliśmy od Nutchupa (masło orzechowe w butelce, mające płynną i pozbawioną grudek konsystencją – zbliżoną do ketchupu), który od września – z coraz większym sukcesem – wprowadzamy na rynek polski oraz brytyjski. Dodatkowo AmerPharma pozyskała szwedzkiego inwestora, który jest bardzo zainteresowany w finansowaniu i rozwoju następnych projektów foodtech’owych, spożywczych w Smartfoodies. Więcej szczegółów o tej współpracy ogłosimy na początku 2021 r.
Plany na 2021 rok
Na pewno zamierzamy się nadal mocno rozwijać (także w kontekście nowych rynków zagranicznych) nasze flagowe projekty tj. RKAC oraz Nutchup, a także większą uwagę poświęcić Supleo. Jeżeli sytuacja epidemiczna się unormuje wrócimy także do rozmów z wybranymi lubelskimi uczelniami w kontekście ewentualnej współpracy przy rozwijaniu projektów z branży spożywczej.
Autor: Jacek Lipski, Koordynator Smart Foodies Accelerator.