Nie zakładaliśmy ograniczania któregokolwiek z elementów wchodzących w pakiet wsparcia startupów. IndustryLab podsumowuje 2020 rok

Dodane:

Joanna Juszczyszyn-Klimek Joanna Juszczyszyn-Klimek

Nie zakładaliśmy ograniczania któregokolwiek z elementów wchodzących w pakiet wsparcia startupów. IndustryLab podsumowuje 2020 rok

Udostępnij:

Wraz z początkiem roku 2020 mało kto spodziewał się, jak bardzo będzie różnić się on od tego, do czego wszyscy przywykliśmy. Co prawda już w styczniu zaczęły pojawiać się wiadomości o nowej chorobie w dalekich Chinach, jednakże wówczas nikt nie sądził, że dotrze ona właściwie w każdy zakątek świata i w znaczny sposób zmieni naszą rzeczywistość. Jak IndustryLab poradziło sobie w 2020 roku?

Czytasz właśnie artykuł z cyklu, w którym polskie startupy, akceleratory i fundusze podsumowują 2020 rok. Jeśli chcesz przeczytać inne teksty z serii, zajrzyj tutaj.

Dla Akceleratora Innowacji Przemysłowych IndustryLab rok rozpoczął się bardzo dobrze. W ramach dopiero co rozstrzygniętego naboru do drugiej rundy programu wpłynęła znacząca ilość zgłoszeń, wśród których znalazło się wiele bardzo innowacyjnych rozwiązań, niezwykle atrakcyjnych dla Partnerów Technologicznych wspierających IndustryLab. W rezultacie udało się nawiązać współpracę z kilkunastoma startupami, wśród których znalazły się między innymi:

  • Optimatik – oferujący system do optymalizacji logistyki, prezentujący przydatne informacje i wnioski a nie tylko surowe dane. Rozwiązanie dedykowane między innymi zakładom przemysłowym i logistycznym oraz fabrykom planującym proces cyfryzacji lub autonomizacji transportu wewnętrznego.
  • Res Solution – zespół, który zajmuje się wdrażaniem systemów optymalizacji kosztów i zużycia energii elektrycznej poprzez pomiar i sterowanie urządzeniami elektrycznymi. Dzięki wsparciu algorytmami sztucznej inteligencji system może identyfikować urządzenia nieefektywne prądowo i pozwala na wygenerowanie oszczędności na poziomie nawet 40%.
  • QuickerSim Automotive – autorzy oprogramowania służącemu projektowaniu baterii dla pojazdów elektrycznych ze szczególnym uwzględnieniem wykonywania obliczeń zjawisk termicznych i układu chłodzenia baterii. Wysoka specjalizacja proponowanego oprogramowania przy odpowiednim skonfigurowaniu pozwala stworzyć kompletny model symulacyjny baterii w ciągu zaledwie 4-8 godzin pracy.
  • Mobilis Robotics – zespół z prototypem urządzenia nawigacyjnego przeznaczone dla osób niewidomych i niedowidzących. Nadajnik emitujący sygnał dźwiękowy umożliwiający dotarcie tymże osobom do obiektów publicznych czy też środków transportu (tramwaj, autobus, pociąg).
  • Zorgo – pomysłodawcy system identyfikującego parametry poruszających się pojazdów szynowych wykorzystywanych do transportu ładunków sypkich (węglarek). Niezwykle zaawansowane rozwiązanie pozwala uprościć proces obsługi przesyłki, automatyzując proces weryfikacji przychodzącej dostawy do odbiorcy, w przeciwieństwie do standardowej metody, polegającej na ręcznym spisywaniu przez obsługę danych z wagonów transportowych. System umożliwia również automatyczne zweryfikowanie zebranych informacji z listami przewozowymi.
  • Sellizer – dysponujący narzędziem do automatyzacji i analityki sprzedaży, które przeznaczone jest dla osób wysyłających oferty handlowe oraz ważne pliki biznesowe.
  • OrganicDisposables – prowadzący badania proof-of-principle nad nowymi materiałami kompozytowymi, które są w pełni biodegradowalne, wytwarzane w procesie przyjaznym środowiskowo oraz można je ponownie przetwarzać w cyklu zamkniętym.

Zdalne wsparcie startupów

Każda kolejna runda akceleracji inaugurowana jest warsztatami Kick-off, w trakcie których zespoły zakwalifikowane do udziału w IndustryLab otrzymują solidną dawkę informacji na temat tego, co czeka ich przez kolejnych sześć miesięcy. Jest to również moment na bezpośrednie spotkanie z uczestnikami akceleracji. W przypadku startupów drugiej rundy, warsztat zorganizowany został 10 marca, czyli już po tym, gdy pierwszy przypadek koronawirusa odpowiedzialnego za pandemię COVID-19 został wykryty na terenie Polski.

Dość szybko stało się oczywiste, że w warunkach zagrożenia epidemicznego oraz wprowadzonych obostrzeń, każde kolejne spotkanie odbywać będzie mogło się wyłącznie w trybie zdalnym. W tym względzie jako IndustryLab nie zakładaliśmy ograniczania któregokolwiek z elementów wchodzących w pakiet wsparcia oferowanego dla uczestniczących w programie startupów. Zmieniła się jedynie forma, w jakiej doradztwo specjalistyczne oraz mentoring miały być świadczone, tj. zamiast spotkań stacjonarnych, całość zaczęła odbywać się w trybie zdalnym. W ten sposób przeprowadzone zostały również tradycyjne warsztaty, będące nieodłącznym elementem wsparcia kierowanego do uczestników programu, tym razem poświęcone skutecznemu prowadzeniu działań komunikacyjnych w mediach społecznościowych, prowadzeniu narracji finansowej w prezentacjach oraz tworzeniu pięciominutowych pitch-decków dla startupów.

Mimo pandemii startupy się nie poddawały

Pomimo powstałych trudności w tym zakresie, jak również atmosfery niepewności, żaden z zespołów nie rozważał nawet możliwości wycofania się z programu, czy też odłożenia jej w czasie. W przypadku niektórych startupów nowa rzeczywistość przyniosła wręcz odwrotny skutek i okazało się, że poprzez niewielkie zmiany organizacyjne wynikające z ograniczeń sanitarnych, możliwe stało się zrealizowanie zaplanowanych działań w krótszym czasie. Niestety nie oznacza to, że zawsze produkt czy usługę udało się dostarczyć wcześniej, niż zakładano. W wielu przypadkach otrzymywaliśmy sygnały ze strony startupów o potencjalnych opóźnieniach wynikających z zamknięcia granic wielu państw i ograniczeń w ruchu lotniczym. W rezultacie na transport urządzeń np. z Chin trzeba było oczekiwać nawet kilkanaście tygodni.

Co ciekawe, pomimo trwającej pandemii okazało się również, że duże przedsiębiorstwa są w dalszym ciągu zainteresowane poszukiwaniem innowacyjnych rozwiązań. W efekcie wiosną udało nam się nawiązać współpracę z kolejnymi partnerami, zdecydowanie poszerzając grono naszych Odbiorców Technologii. Aktualnie jest to aż trzydzieści firm, reprezentujących bardzo szeroki zakres działalności w ramach branży przemysłowej. W rezultacie w ramach drugiej rundy uczestniczyć mogły łącznie aż dwadzieścia trzy startupy, przy czym każdy z nich zdołał odnaleźć się w nowych i bardzo specyficznych realiach związanych z licznymi obostrzeniami w sferze gospodarczej i społecznej. Dzięki temu wszystkie zespoły pomyślnie zakończyły swoje programy akceleracji, a ich efekty zaprezentowane zostały w trakcie DemoDay, który odbył się w październiku i zorganizowany został we współpracy z fundacją Venture Café Warsaw.

Wysokie zainteresowanie programem IndustryLab

Jesteśmy bardzo mile zaskoczeni rozpoznawalnością, jaką cieszy się IndustryLab zarówno wśród młodych przedsiębiorców, jak również dużych firm działających w branży przemysłowej. Najlepiej widoczne jest to po ilości zgłoszeń, które otrzymujemy w ramach naboru do kolejnych rund akceleracji. Aktualnie zbliżamy się do zakończenia rekrutacji do czwartej edycji i pomimo, że najwięcej wniosków wpływa w ostatnich dniach, czy nawet godzinach przed zamknięciem ich przyjmowania, to już teraz jednoznacznie widać, że zainteresowanie udziałem w programie jest nadal bardzo wysokie. Podobnie rzecz miała się w przypadku wiosennego (czyli trzeciego już w ramach projektu) naboru – pomimo tego, że duża ilość firm zawiesiła w tym okresie swoją działalność, lub też funkcjonowała w ograniczonym zakresie, do Industrylab zgłosiło się sześćdziesiąt siedem zespołów, spośród których aż dwanaście zostało zakwalifikowanych do udziału w programie i obecnie realizuje już program akceleracji we współpracy ze swoimi Odbiorcami Technologii.

Wspomnieć warto również o zdecydowanym sukcesie, którym była wspomniane wcześniej druga runda IndustryLab. Wzięły w niej udział dwadzieścia trzy zespoły, które współpracowały ażz  szesnastoma partnerami technologicznymi, tj. spółkami: Solaris Bus & Coach, CELSA Huta Ostrowiec, DRUMET Liny i Druty, HCP Fabryka Pojazdów Szynowych, Stora Enso Polska, RYWAL-RHC, ARHELAN, MPWiK, PKP Energetyka, Krosno Glass, Dr. Schumacher, PLASTWIL, Biuro Inwestycji Kapitałowych, Mercedes-Benz BMG Goworowski, Allmedica oraz Grupa Unimax. Trzeba przy tym podkreślić, iż w ciągu pół roku blisko 40-osobowy zespół ekspertów udzielił uczestnikom programu wsparcia doradczego w wymiarze aż 4370 godzin. W tym 1380 godz. mentoringu biznesowego, 1840 godz. coachingu oraz 1150 godz. doradztwa technologicznego

Bardzo cieszą nas również wiadomości o sukcesach naszych startupów. W tym roku należy w tym względzie wymienić SolHotAir, który najpierw został zwycięzcą polskiej edycji Road to START Summit 2020 a następnie został laureatem organizowanego przez Rzeczpospolitą konkursu Orzeł Innowacyjności w kategorii: Startupy, czy też pierwszą nagrodę w kategorii Business Processes uzyskaną przez zespół ICsec na katowickich European Tech and Startup Days.

Plany na 2021 rok

Zebrane w mijającym roku doświadczenie pracy w wyjątkowo specyficznych warunkach, jakim bezsprzecznie jest pandemia covid-19, pozwala mimo wszystko spoglądać z optymizmem w rok 2021. W tym względzie najbardziej zależy nam na skutecznym wspieraniu startupów w dalszym inicjowaniu współpracy z uczestniczącymi w programie Odbiorcami Technologii. Bardzo cieszą nas również informacje o potwierdzonych wdrożeniach innowacyjnych projektów, które wcześniej były przedmiotem akceleracji w ramach Industrylab i naszym życzeniem jest to, aby w przyszłym roku zobaczyć ich jak najwięcej.

Autor: Joanna Juszczyszyn-Klimek – Kierownik Projektu.