Co więcej, okazuje się, że posiadanie jednej domeny już nie wystarcza i zakładając stronę w Internecie przedsiębiorca powinien zabezpieczyć nie jedną, a nawet kilka czy kilkanaście nazw domen w zależności od spodziewanej oglądalności serwisu i jego podatności na działania wrogie, mniej lub bardziej legalne.
Zaczynasz się wtedy zastanawiać: ale co, tak od razu? Dopiero co zarejestrowałem firmę, wrzuciłem stronę do sieci, a już mam rezerwować kilka nazw domen? Czemu miałbym wydawać na to dodatkowe pieniądze skoro mam już jedną domenę? Posiadanie kilku nazw domen może nie być konieczne jeśli dopiero zaczynasz działalność i Twoja strona odnotowuje niewielką liczbę wejść, ale na pewno nie pozostanie bez znaczenia kiedy Twoja marka zacznie zyskiwać na popularności i stanie się rozpoznawalna. Poznaj historię Bartka.
Case study
Bartek postanowił założyć muzyczny sklep internetowy. Wszystko przygotował jak należy – zbudował atrakcyjną stronę, wybrał przemyślaną nazwę dla swojego sklepu i zaczął pozyskiwać pierwszych klientów. Bartek bardzo przykładał się, aby zamówienia były wysyłane terminowo, by klienci byli zadowoleni. Dzięki temu wyrobił sobie reputację, a jego marka stała się coraz bardziej rozpoznawalna. Wszystko przebiegało zgodnie z planem do momentu kiedy Bartek zauważył nieuzasadniony spadek liczby odwiedzających oraz zaczął otrzymywać skargi dotyczące niezrealizowanych zamówień. Okazało się, że ktoś zarejestrował taką samą domenę jak Bartek, ale z polskimi znakami i w ten sposób przejmował część ruchu z jego strony. W rezultacie, niczego nieświadomi klienci składali zamówienia na „fałszywej” stronie i nigdy nie otrzymywali zamówionego towaru. Jak możesz się domyślać, przez taki obrót sytuacji firma Bartka zaznała bardzo dużego uszczerbku na reputacji.
Wyobraź sobie teraz, że jesteś na miejscu Bartka, włożyłeś dużo czasu oraz energii w zbudowanie Twojego internetowego biznesu – jak byś się czuł gdyby ktoś przejął nad nim kontrolę i wyrządził szkody, które mogą zniweczyć nawet lata Twoich starań i ciężkiej pracy? Kiedy Twoja strona zaczyna być rozpoznawalna, staje się łakomym kąskiem dla konkurencji, atrakcyjną przestrzenią reklamową albo może posłużyć (jak w powyższym przykładzie) do zmylenia użytkownika w celach przestępczych.
Zalety posiadania kilku nazw domen
Rejestracja różnych wariantów domeny nie tylko pomaga uniknąć tego typu sytuacji, ochronić internetową tożsamość Twojej firmy, ale może również pomóc w promocji marki. Oto kilka zalet zarejestrowania kilku nazw domen:
Promocja poszczególnych produktów i usług
Załóżmy, że Twoja firma zajmuje się nieruchomościami i chciałbyś dotrzeć do szerszej grupy odbiorców niż tylko Ci zainteresowani kupnem domu. Możesz wówczas zarejestrować i wypromować osobną, opisową domenę dla każdego Twojego produktu lub usługi, która będzie zawierała odpowiednie słowa kluczowe, np. luksusowe apartamenty czy domki letniskowe. W ten sposób zwiększysz widoczność Twojej marki w Internecie i łatwiej wypromujesz konkretne produkty lub aspekty Twojego biznesu nawet jeśli nie mają one dedykowanych stron internetowych. Pamiętaj, że zasadą #1 dla każdego biznesu jest zaznaczenie swojego terytorium na rynku docelowym. Spraw, żeby klientom od razu do głowy przychodziła nazwa Twojej firmy kiedy pomyślą o produktach czy usługach, które oferujesz.
Pozycja w wyszukiwarkach
Google lepiej pozycjonuje domeny, które zawierają szukane przez użytkowników słowa kluczowe. Załóżmy, że Twoja firma sprzedaje różnego rodzaju łódki, m.in. czerwone kajaki i Twój potencjalny klient wpisze do wyszukiwarki „czerwone kajaki”, to Twoja strona będzie lepiej wypozycjonowana jeśli posiadasz domenę czerwonekajaki.pl i domena ta wskazuje na podstronę, na której sprzedajesz czerwone kajaki. Przekierowanie domeny do podstrony mówiącej o danym produkcie czy usłudze zapewni Ci lepszą widoczność i pozycję w wynikach wyszukiwania.
Wsparcie dla kampanii marketingowej i targetowanie odbiorców
Firmy mogą rejestrować różne nazwy domen po to, by wspierać promocję w ramach danej kampanii marketingowej lub też, by wycelować w konkretną grupę odbiorców. Na przykład, domena ImLovinIt.com promuje hasło reklamowe McDonalds i przekierowuje internautów do odpowiedniej podstrony głównej witryny. Możesz zatem zarejestrować dodatkową domenę i ustawić przekierowanie 301 do konkretnej strony landingowej, jak to zrobił McDonalds, lub przekierować ją na stronę główną. Posiadanie kilku nazw domen pozwoli Ci łatwiej wypromować daną usługę, produkt czy wydarzenie, lub też rozpocząć dialog z konkretną grupą odbiorców.
Rozwój firmy
Może na początku Twoja firma będzie działać lokalnie, ale z czasem rozwinie się i będziesz chciał spróbować sił na rynkach zagranicznych. Jeśli będziesz planować działalność w konkretnym kraju, to warto wówczas zabezpieczyć nazwę domeny z odpowiednim dla tego kraju rozszerzeniem. Użytkownicy bardziej ufają stronom z lokalną końcówką i często ma to sens, np. w przypadku, gdy dana osoba poszukuje miejscowej restauracji czy salonu fryzjerskiego. Ponadto, Twoja strona znajdzie się wówczas w lokalnych wynikach wyszukiwania Google zwiększając szanse na znalezienie się w czołówce.
SEO
Rejestracja domen zawierających właściwe dla Twojej branży słowa kluczowe może odegrać istotną rolę w strategii brandingowej, gdyż wyszukiwarki wypozycjonują Twoją stronę w oparciu o to, ile razy pojawiają się pewne słowa kluczowe. Domeny zarejestrowane dla poszczególnych Twoich produktów lub usług pozwalają potencjalnym klientom łatwiej do Ciebie dotrzeć. Musisz jednak pamiętać o tym, by skierować ich oraz wyszukiwarki w odpowiednim kierunku, aby zyskała na tym główna strona Twojej firmy.
Możesz również zwiększyć widoczność Twojej strony w wynikach wyszukiwania jeżeli zakupione domeny, które do siebie wzajemnie linkują, będą znajdowały się na różnych serwerach, a co za tym idzie będą posiadały różne adresy IP. W jaki sposób pomoże to wypozycjonować stronę? Otóż wyszukiwarki nie patrzą przychylnie na linki zwrotne pochodzące ze stron o tym samym adresie IP. Jeżeli zatem linki będą pochodziły z sub-domen o tym samym adresie IP to nie tylko nie poprawi to pozycjonowania, ale może nawet spowodować poważny spadek widoczności.
Posiadanie domen wskazujących na różne adresy IP będzie miało także niebagatelne znaczenie w przypadku tworzenia różnych wersji językowych Twojej strony. Jeśli np. posiadasz polski sklep internetowy i chciałbyś go wypromować na rynku brytyjskim to warto wtedy pamiętać, by zakupić domenę narodową (np. .de, .uk czy .fr), która będzie utrzymywana na lokalnym serwerze (w tym przypadku brytyjskim). Anglojęzyczna wersja Twojej strony będzie wówczas lepiej oceniana przez lokalne wyszukiwarki i pozwoli Ci łatwiej dotrzeć do końcowego odbiorcy.
Ochrona marki i internetowej tożsamości
Rozszerzenie .com jest nadal preferowaną końcówką firm, które starają się ugruntować swoją pozycję w Internecie. Niemniej jednak coraz bardziej popularne stają się nowe rozszerzenia domen np. .pizza, .moda czy .cafe, które zyskują na wiarygodności. Wybierz te, które są odpowiednie dla Twojej firmy i zarejestruj je zanim zrobi to Twoja konkurencja.
Jeśli chcesz zarejestrować kilka nazw domen, by chronić Twoją markę, weź pod uwagę następujące elementy:
- Literówki – zastanów się jakie jest prawdopodobieństwo, że klienci będą przekręcali nazwę Twojej strony. Jeżeli w Twojej nazwie domeny znajduje się np. słowo „klawiatura” czy „tekst” to warto wziąć pod uwagę fakt, że szukając Twojej strony internauci mogą wpisywać „klawaitura” czy „teskt”. Warto wówczas taką domenę zarejestrować i przekierować osobę, która na nią trafi we właściwe miejsce, aby nie tracić potencjalnych klientów.
- Znaki diakrytyczne (ą, ć, ę, ł, ń, ó, ś, ź, ż) – kojarzycie historię swistak.pl? swistak.pl nie zarejestrował wersji domeny ze znakami diakrytycznymi (IDN), gdyż nie sądził, że ktokolwiek będzie zakładać biznes na świstak.pl wiedząc, że większość jego ruchu i tak będzie szła na swistak.pl. Mimo wszystko ktoś taki się znalazł, przekierował domenę na serwis oferujący treści erotyczne i tym samym zaszkodził marce swistak.pl. Z pewnością każdy przedsiębiorca wolałby takiej sytuacji uniknąć.
Nic do stracenia, wiele do zyskania
Wiadomo, że lepiej zapobiegać niż leczyć, dlatego już na początku działalności warto zastanowić się nad różnymi wersjami Twojej domeny, którymi mogłaby się zainteresować konkurencja lub nieuczciwi użytkownicy Internetu. Warto to zrobić tym bardziej dlatego, że koszt zakupienia kilku nazw domen jest niewielki w porównaniu z kosztami związanymi np. z odzyskaniem domeny na drodze sądowej. Zarejestruj warianty Twojej domeny zanim ktoś inny zrobi to za Ciebie z, prawdopodobnie, katastrofalnym skutkiem dla Twojego biznesu.
Michał Spławski
Właściciel firmy Domeny.tv
Od 2002 roku, Domeny.tv pomaga polskim firmom w zdobywaniu nowych rynków i wzroście na już istniejących. Jesteśmy akredytowanym partnerem NASK i EURid, a także partnerem rejestratorów z różnych części świata, co pozwala nam zaoferować wiele usług domenowych, niedostępnych w ofercie innych firm. Nasza propozycja to nie tylko rejestracja domen z bliskich i dalekich krajów, ale również usługi doradztwa w zakresie domen, ochrony marek towarowych, brokerstwa oraz odzyskiwania domen.”
Materiał powstał we współpracy z firmą Domeny.tv