Oddaj stare buty, a zrobimy z nich nowe. Tak Marka Thousand Fell walczy o ekologiÄ™

Dodane:

Marta Wujek Marta Wujek

Oddaj stare buty, a zrobimy z nich nowe. Tak Marka Thousand Fell walczy o ekologiÄ™

Udostępnij:

Marka Thousand Fell wprowadza model zamkniętego obiegu recyklingowego w produkcji swoich butów. Klienci mogą oddawać zużyte buty, a w zamian za to dostaną zniżkę na nowe. Natomiast starą parę firma w 100 proc. podda recyklingowi. 

Thousand Fell powstało w listopadzie ubiegłego roku. Jak ustalił serwis techcrunch.com do tej pory marka zebrała wystarczającą ilość zużytego obuwia, aby móc zacząć produkować z niego nowe pary. Do 2021 roku firma spodziewa się otrzymywać blisko 3 tys. par butów na kwartał. Proces recyklingu wspierany jest przez United Parcel Service i TerraCycle, natomiast w dostawę butów zaangażowała się firma UPS.

Na czym to polega?

Zasada jest bardzo prosta. Kiedy klient zużyje swoje buty marki Thousand Fell może zgłosić się do firmy. Ta wyśle do niego kuriera (za co oczywiście nie zapłaci) po starą parę. Następnie po otrzymaniu przesyłki marka przekaże klientowi 20 dolarów (buty marki kosztują mniej niż 100 dolarów), które będzie mógł wykorzystać na kupno nowych butów. 

Jaki jest los zużytych butów? Jak czytamy na stronie marki, Guma i rPET są ponownie wprowadzane do łańcucha dostaw i zamieniane w nowe pary Thousand Fell. Natomiast części biologiczne są kompostowane przemysłowo, a pianka biopoliolowa przeznaczana jest do projektów budowlanych.

Odzież to 17 proc. wszystkich odpadów

Odzież i tekstylia stanowią 17 proc. wszystkich odpadów na wysypiskach, a buty są szczególnie marnotrawne. Stanowią one około 25 proc. wszystkich odpadów tekstylnych. Dzięki Thousand Fell nabywcy obuwia mogą śledzić historię zakupów i ślad węglowy swoich sneakersów na stronie internetowej firmy i rejestrować swoje trampki po ich otrzymaniu. 

– Partnerstwo przedsiębiorstw pomiędzy UPS, TerraCycle i Thousand Fell jest odwrotnym silnikiem logistycznym, który napędza gospodarkę o obiegu zamkniętym. Rozwiązuje to krytyczny problem zbierania zużytych produktów z powrotem od klientów na dużą skalę i po kosztach – napisał w mailu do techcrunch.com współzałożyciel firmy, Stuart Ahlum.