Pod koniec września w Warszawie odbędzie się pierwsza na świecie konferencja całkowicie poświęcona grom tworzonym w otwartych technologiach webowych, takich jak HTML5, JavaScript, WebGL czy CSS3. Rozmawiamy z Michałem Budzyńskim – organizatorem onGameStart.
Czym będzie onGameStart?
onGameStart będzie pierwszą na świecie konferencją zarówno dla programistów webowych zainteresowanych game devem, jak i twórców gier chcących przenieść swoje produkcje w świat internetowych przeglądarek. Zaproszeni prelegenci to prawdziwi profesjonaliści – ludzie, którzy udowodnili światu, że otwarte technologie webowe, takie jak JavaScript, CSS3 czy HTML5 nie są tylko metodami opisu dokumentów prostych stron internetowych, a pełnoprawnym narzędziem do tworzenia gier czy aplikacji nie ustępujących tym natywnym.
Dlaczego zdecydowałeś się zorganizować taki event i to w Polsce?
Coraz więcej firm, i to nie tylko casualowych, ale także tych tworzących hardcore’owe produkcje dla 'prawdziwych’ graczy, interesuje się tym, co nazywamy HTML5 i inwestuje w to pieniądze – Crytek, Zynga, EA, Id Software czy Disney. Przyszła więc pora na konferencję z prawdziwego zdarzenia poświęconą tworzeniu gier w webowych technologiach. Skoro ma to być przyszłość, a wiele na to wskazuje, to trudno wyobrazić sobie lepszy sposób na usystematyzowanie wiedzy czy wymianę doświadczeń ze specjalistami z całego świata.
A Polska jest ostatnio bardzo płodna jeśli chodzi o światowej skali konferencje frontendowe – jak chociażby Front Trends i FalsyValues organizowane przez ojców chrzestnych polskich eventów webowych – Damiana Wielgosika (ferrante.pl) i Pawła Czerskiego czy krakowski FrontRowConf. Odległość nie jest w dzisiejszych czasach znaczącą przeszkodą – sprzedaliśmy bilety na każdym możliwym kontynencie prócz Antarktydy, spodziewamy się mocnych reprezentacji z całej Europy, USA, Kanady czy nawet Brazylii, Japonii czy Australii.
Udało Ci się pozyskać imponujący zestaw prelegentów i sponsorów – czy było trudno?
Wbrew pozorom nie było – rozmowy z potencjalnymi speakerami były niesamowicie przyjemnym doświadczeniem. Jeszcze przed ogłoszeniem pierwszych informacji o konferencji wiedziałem, czyje doświadczenia i projekty będą pasować do niej najbardziej i udało mi się niemal każdego z 'wymarzonych’ prelegentów zaprosić.
Jeśli chodzi o sponsorów to nie musiałem nikogo długo namawiać – większość zgłaszała się sama. Czy nie jest to najlepszy dowód na to, że gry HTML5 to przyszłość :)?
Czy jesteś zadowolony z dotychczasowych przygotowań – coś się szczególnie udało lub może nie udało?
Uważam, że póki co konferencja jako całość jest przygotowana dość solidnie. O tym, co się nie udało możemy porozmawiać pod koniec września, mam nadzieję że nie będę miał wtedy dużo do dodania w tej kwestii :).
Jak oceniasz stan webgamedevu w Polsce i na świecie? Jakieś trendy, kierunki, przewidywania na przyszłość?
Polska scena jeszcze raczkuje – mamy bardzo dobrych webgamedeveloperów, zaryzykowałbym nawet stwierdzenie, że jednych z najlepszych na świecie, brakuje nam jednak rodzimych projektów. Większość specjalistów z prawdziwego zdarzenia pracuje za granicą, w większych firmach z potężniejszym kapitałem. O tych, którzy zostali i próbują prowadzić swoje projekty tutaj, mam nadzieję, że usłyszymy szerzej na onGameStarcie.
A na świecie? Tak jak już mówiłem, wiele firm dojrzało już w HTML5 potencjał i inwestują w openwebowe gry. Póki co jesteśmy na etapie, na którym niemal każdy robi izometryczne MMO i próbuje powtórzyć sukces flashowego Farmville, ale wierzę w to, że niedługo ta tendencja się skończy i powstaną przeglądarkowe gry z prawdziwego zdarzenia. Duży krok w tym kierunku robi także Facebook, jednak póki co mogę zdradzić tylko tyle, że więcej powiedziane zostanie na konferencji.
Czy planujesz dalej organizować tego typu konferencje? Czy onGameStart będzie imprezą cykliczną?
Oczywiście! Mam już nawet wstępne plany co do przyszłorocznych speakerów i niespodzianek. I planuję oczywiście wyjść z onGameStartem poza Warszawę i zorganizować go także gdzie indziej. Póki co ustalam detale z kilkoma partnerami zainteresowanymi wsparciem takiej inicjatywy.
Czego Ci życzyć przed onGameStart?
Najbardziej chyba bym sobie życzył, żeby wszystko udało się tak jak zaplanowałem, bez niespodzianek. No i kolejnych edycji oczywiście :).
Tak więc tego Ci właśnie życzymy. Powodzenia!