Osoby z niepełnosprawnością pojadą Taxify

osoby z niepelnosprawnoscia pojada taxify
Udostępnij:
Europejska platforma ride-hailingowa Taxify postanowiła wyjść naprzeciw potrzebom osób z niepełnosprawnością.

Jeszcze przed świętami, od 20 grudnia, zamawiając przejazd poprzez platformę w Warszawie, pasażerowie będą mogli wybrać specjalną kategorię z większym samochodem, do którego wsiądzie również pies asystujący lub pies przewodnik oraz będzie można schować wózek aktywny. Taki samochód będzie kierowany przez odpowiednio przeszkolonego kierowcę.

Kategoria dla osób ze szczególnymi potrzebami

Wywodząca się z Estonii aplikacja do zamawiania przejazdu Taxify wprowadza nową kategorię przejazdów dla osób ze szczególnymi potrzebami – osób poruszających się na wózkach aktywnych czy też posiadających czasowe ograniczenia w poruszaniu się, osób niewidomych, podróżujących z psem przewodnikiem oraz seniorów.

O powodach, dla których stworzono nową kategorię, opowiada Country Manager Taxify w Polsce, Alex Kartsel – Celem, jaki stawia sobie Taxify we wszystkich krajach, w których się pojawia, jest ułatwianie poruszania się po miastach wszystkim mieszkańcom bez wyjątku. Nowe rozwiązania wprowadzamy, kierując się zarówno praktycznymi potrzebami pasażerów, jak i empatią. Staramy się stale rozwijać i odpowiadać na potrzeby mieszkańców, wypełniając luki na rynku transportowym. Nawet w Warszawie, gdzie można znaleźć wiele udogodnień dla osób niepełnosprawnych czy starszych, sprawne, komfortowe i tanie podróżowanie po mieście sprawia wiele problemów osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich, czy niewidomym.

Uruchomienie opcji przejazdów dla osób z niepełnosprawnością wymagało nieco innych, niż pozostałe kategorie, przygotowań. W tym celu Taxify nawiązało współpracę z Fundacją Integracja, która od 25 lat działa na rzecz osób z niepełnosprawnością. – Mobilność, możliwość swobodnego i komfortowego dostania się z punktu A do punktu B, to dla osoby z niepełnosprawnością nie tylko życiowa konieczność, ale też ciągłe wyzwanie. Musimy też pamiętać, że mobilność dla osoby z niepełnosprawnością to często synonim niezależności – mówi przedstawiciel Fundacji Jarosław Bogucki.

– Z jednej strony trudno nie zauważyć i nie docenić dobrych zmian związanych z komunikacją i podróżowaniem, z drugiej – osoby z niepełnosprawnością nadal nie zawsze mogą bezproblemowo dotrzeć wszędzie tam, gdzie by chciały. Często wręcz zupełnie rezygnują z wyjścia z domu, z pojawienia się na tym czy innym wydarzeniu – w obawie przed istniejącymi barierami architektonicznymi. Problem niedostępnych przestrzeni miejskich jest szczególnie uciążliwy dla osób niewidomych oraz poruszających się na wózkach. Usługa, którą z pomocą Integracji zamierza wprowadzić Taxify, w dużej mierze może pomóc go rozwiązać  – dodaje Jarosław Bogucki.

Odpowiednio przeszkoleni kierowcy

Współpraca między platformą ride-hailingową a Fundacją polega przede wszystkim na odpowiednim przeszkoleniu kierowców, którzy będą zarejestrowani w kategorii przewozów osób z niepełnosprawnością. Są to kierowcy dużych samochodów, głównie typu kombi lub van, do których wsiądzie pies asystujący lub pies przewodnik oraz swobodnie będzie można schować wózek.

– Mamy świadomość tego, że osoby z niepełnosprawnością mogą być zainteresowane naszą usługą. Dlatego zwróciliśmy się do Fundacji Integracja z prośbą o pomoc w przeprowadzeniu odpowiedniego szkolenia, aby kierowcy wiedzieli, jak i czy pomóc osobie niepełnosprawnej chociażby przy wsiadaniu bądź wysiadaniu z samochodu, oraz jak bezpiecznie złożyć i rozłożyć wózek – opowiada Alex Kartsel, Country Manager Taxify w Polsce.

– W trakcie szkoleń przygotowanych dla kierowców Taxify, chcemy przekazać, jak w ogóle rozumieć niepełnosprawność, jak prawidłowo komunikować się z osobami z niepełnosprawnością by unikać niezręcznych i krępujących sytuacji, a przede wszystkim, jak, i kiedy, im pomagać. Zależy nam, aby poprzez ćwiczenia oraz bezpośrednie spotkanie z osobami z niepełnosprawnością uczestnicy szkoleń mogli skonfrontować własne wyobrażenie na temat niepełnosprawności z rzeczywistością – wyjaśnia Jarosław Bogucki.

Szkolenia odbywają się w tym tygodniu, a sama usługa zostanie uruchomiona już 20 grudnia. Początkowo kategoria będzie działać w Warszawie, jednak Taxify bierze pod uwagę uruchomienie jej również w innych miastach w przyszłym roku.