Pandemia koronawirusa nie zatrzymała naszego programu. RBL_START podsumowuje 2020 rok

Dodane:

Paweł Franczyk Paweł Franczyk

Pandemia koronawirusa nie zatrzymała naszego programu. RBL_START podsumowuje 2020 rok

Udostępnij:

Alior Bank od początku działalności inwestuje w najnowszą technologię i wyznacza kierunek rozwoju innowacyjnych rozwiązań. W myśl tego założenia na początku 2020 r. rozpoczęliśmy realizację nowej strategii „Więcej niż bank”. Zakłada ona między innymi stworzenie we współpracy z zewnętrznymi partnerami ekosystemu usług pozabankowych, z których nasi klienci będą mogli bezpiecznie korzystać za pośrednictwem platform oferowanych przez bank. Oczywiście liczymy tu również na szerokie spectrum technologii dostarczanych przez startupy. RBL_START podsumowuje 2020 rok.

Czytasz właśnie artykuł z cyklu, w którym polskie startupy, akceleratory i fundusze podsumowują 2020 rok. Jeśli chcesz przeczytać inne teksty z serii, zajrzyj tutaj.

Aby zrealizować ten plan, zainicjowaliśmy w ramach RBL_START program „More than banking app”. Do udziału w projekcie zaprosiliśmy firmy, których rozwiązania można jak najszybciej zastosować produkcyjnie. Ważnym kryterium wyboru był również etap rozwoju (przynajmniej MVP), oraz jaką wartość dodaną wnoszą dla klientów i parterów banku. Nasi eksperci reprezentujący wiele obszarów biznesowych wybrali rozwiązania, które mają szansę odmienić dotychczasowe modele usług jakie aplikacje bankowe mogą dostarczyć klientowi. Spośród blisko 150 zgłoszeń nadesłanych w ramach tego wyzwania, prowadzimy już kilka projektów wdrożeniowych ze startupami.

Lockdown

Nasze plany i założenia na 2020 r. uległy pewnej modyfikacji w związku z lockdownem. W drugim kwartale br. zarówno program akceleracyjny, jak i scouting w trybie dziennym, skupiły się na rozwoju rozwiązań, które miały odpowiadać na wyzwania związane z wystąpieniem pandemii. W połowie kwietnia br. wspólnie z PZU ogłosiliśmy więc nabór do programu RBL_START #COVID-19. Tym razem poszukiwaliśmy inicjatyw, które będą odpowiedzią na nietypowe otoczenie i ograniczenia, w jakim się znaleźliśmy, a w przyszłości może pomóc także w sprawniejszej reakcji na podobne sytuacje. Przyjęliśmy wiele zgłoszeń w tym zakresie, a w rezultacie tego wyzwania udało nam się nawiązać współpracę między innymi z firmą Booksy. Adopcja tego rozwiązania dała klientom Alior Banku poczucie większego bezpieczeństwa w kontaktach z bankiem w czasie COVID-19. Od momentu wdrożenia tego rozwiązania klienci Alior Banku mogą w prosty i bezpieczny sposób rezerwować wizytę w oddziale naszego banku, unikając przy tym kolejek i dużych skupisk.

W lipcu nasz bank udostępnił w aplikacji Alior Mobile całkowicie zdalny proces zakładania konta. Nowe rozwiązanie, zostało wprowadzone we współpracy z Onfido, fintechem, który dostarcza technologię biometrii twarzy, umożliwiającą potwierdzanie tożsamości użytkownikom smartfonów. Możliwość założenia rachunku i uruchomienia bankowości mobilnej, przy użyciu wyłącznie telefonu to kolejny krok w budowaniu podstaw platformy Alior Mobile.

Rekordowa liczba zgłoszeń

Analizując rok 2020 r. i wszystkie ogłoszone wyzwania RBL_Start, możemy potwierdzić, że do naszego programu wpłynęła rekordowa liczba nietuzinkowych zgłoszeń, które zaowocowały m.in. rozpoczęciem czterech istotnych projektów i dwóch partnerstw biznesowych. W międzyczasie udało nam się zrealizować wiele mniejszych inicjatyw. Cały czas skupiamy się na ograniczonej liczbie, ale realnych i osiągalnych celów, które chcemy konsekwentnie wdrażać. Dobiegający koniec rok był dla naszej jednostki także czasem reorganizacji. Nasza struktura jeszcze bardziej zbliżyła się do biznesu nie tylko poprzez bliską współpracę, ale również poprzez zmiany, które zaszły wewnątrz organizacji. Jesteśmy teraz częścią departamentu biznesowego, odpowiedzialnego m.in. za współpracę banku z wszelkimi zewnętrznymi podmiotami, a zespół, który odpowiada za partnerstwa fintech stał się Działem Fintech i Technologii eCommerce.

Plany na 2021 rok

W nadchodzącym roku w dalszym ciągu będziemy koncentrować się na wzmacnianiu platformy Alior Mobile. Rozwój tego obszaru będzie procesem ciągłym, tym bardziej, że ramy, w jakich chcemy działać, są dość elastyczne. Zależy nam, aby nasza aplikacja towarzyszyła naszym klientom w codziennym życiu, nie tylko w sprawach związanych z zarządzaniem finansami. Planujemy stopniowo udostępniać kolejne rozwiązania własne oraz dostarczane przez uznanych partnerów zewnętrznych. Sądzimy, że w kolejnym roku będziemy jeszcze bardziej wzmacniać ten obszar.

Co dalej? Poza zaangażowaniem w rozwój szeroko pojętej platformy Alior Mobile, w 2021 roku naszą uwagę będziemy kierować na szereg innych zagadnień, m.in. na rozwijanie rozwiązań produktowych i technologicznych skierowanych do przedsiębiorców i mikroprzedsiębiorców, którzy szczególnie dotkliwie odczuli skutki trwającej od marca pandemii koronawirusa. W związku z tym będziemy poszukiwać dla nich produktów i narzędzi, które nie tylko zdigitalizują działalność czy dostarczą im nową wartość, ale również będą odpowiadały na postępującą migrację do kanału mobile. Czy też wzmacniać nadal naszą społeczną i ekologiczną odpowiedzialność i zrównoważony rozwój podejmując odpowiednie projekty i wdrożenia z zewnętrznymi  startupami i organizacjami (ESG, sustainability).

Inne nasze działania zaplanowane na przyszły rok, będą w znacznej mierze uzależnione od rozwoju sytuacji epidemiologicznej. Mamy nadzieję na szybki powrót do działalności programu akceleracyjnego w formie stacjonarnej. Naszą ambicją jest przeprowadzić jego kolejne edycje i jeszcze bardziej niż dotychczas rozwijać potencjał zgłaszających się do nas startupów, tym bardziej że uprawnia nas do tego nowa i otwarta strategia Aliora. Choć zmieniliśmy formułę akceleratora i szybko dostosowaliśmy się do nowych wyzwań i okoliczności, liczymy, że w niedalekiej przyszłości uda nam się powrócić do normalności i tradycyjnych spotkań.

Zamierzamy nadal wspierać firmy, dla których współpraca z dużym partnerem to szansa na rozwój i budowę skali, zdobycie cennej wiedzy ekspertów czy wiarygodności na rynku. Dzięki nowym doświadczeniom nieustająco poprawiamy proces współpracy ze startupami tak, aby był jeszcze lepiej dopasowany do potrzeb i możliwości naszej organizacji. Chcąc nadal rozwijać ekosystem usług i produktów, zapraszamy startupy z nieszablonowymi pomysłami do wejścia z nami na ścieżkę projektową.

Autor: Paweł Franczyk, Dyrektor Działu FinTech i Technologii eCommerce w Alior Banku.