Państwo inwestuje 250 milionów złotych w Electromobility Poland

Dodane:

Hanna Baster Hanna Baster

Państwo inwestuje 250 milionów złotych w Electromobility Poland

Udostępnij:

Państwo obejmie kolejne akcje w Electromobility Poland, spółce, której celem jest opracowanie i rozpoczęcie w 2024 roku w polskich zakładach produkcji polskich samochodów elektrycznych. Skarb Państwa podpisał umowę na zakup akcji wartych 250 tysięcy złotych.

29 lipca Skarb Państwa zawarł umowę z Electromobility Poland, która będzie solidnym zastrzykiem inwestycyjnym dla spółki. Państwo zdecydowało się na zakup akcji wartych ćwierć miliona złotych. „Środki te przeznaczone będą, między innymi, na rozpoczęcie współpracy z dostawcą platformy technologicznej, kontynuowanie prac inżynieryjnych, działania przygotowawcze związane z budową fabryki w Jaworznie” — wynika z informacji Electromobility Poland przekazanych PAP.

Trzonem działalności Spółki jest budowa fabryki pierwszego polskiego samochodu elektrycznego w Jaworznie, Izery. Zakład ma stworzyć 15 tysięcy miejsc pracy. Obok Skarbu Państwa udziałowcami Electromobility Poland są Tauron, Enea, Energa i PGE.

Kto kupi polską Izerę?

Polscy kierowcy niechętnie sięgają po pojazdy elektryczne, przeszkodą jest z pewnością cena, ale również wciąż niższy od spalinowego odpowiednika zasięg tych pojazdów. Sytuację stara się poprawić rząd — właśnie rusza rządowy program dopłat dla samochodów elektrycznych, obsługiwany przez NFOŚiGW pod tytułem „Mój elektryk”. Więcej informacji o programie na stronach NFOŚiGW tutaj.

Coraz więcej osób na całym świecie decyduje się na zakup pojazdów zasilanych alternatywnym do ropy paliwem, a wzrost jest o tyle bardziej wyraźny (dane za rok 2020), że branża zaliczyła w tym okresie silne spadki:

źródło: ev-volumes.com

Wyścig trwa

Obecnie samochody elektryczne są jedną z nielicznych opcji, ale trwa wyścig o rozwój innych technologii, w tym przede wszystkim wodorowych. O odchodzeniu od pojazdów spalinowych świadczy również fakt, że praktycznie wszystkie liczące się globalne firmy motoryzacyjne rozpoczęły produkcję lub badania nad pojazdami zasilanymi zieloną energią. Daimler, Volkswagen, General Motors, Ford, Seat czy Toyota. Np. w strategii Daimlera zapisano, że samochody elektryczne i hybrydowe będą stanowiły 50% sprzedaży już w 2025 roku, a firma wybuduje w tym celu m.in., osiem własnych fabryk baterii. Z kolei Volkswagen chce, aby dzięki jego nowej fabryce akumulatorów w Hiszpanii, kraj ten stał się „europejskim hubem innowacji”.

Europejskimi liderami w zakupie pojazdów elektrycznych są Niemcy, Francuzi i Brytyjczycy (per capita wyścig wygrywają Norwegowie, gdzie aż 54% sprzedawanych nowych samochodów jest elektryczna). W świecie czołowym rynkiem zbytu pojazdów elektrycznych są Chiny, Stany Zjednoczone i Niemcy:

źródło: ev-volumes.com

Pożegnanie z chińską inwestycją

Jak donosi Rzeczpospolita kilka dni temu Shandong Shida Shenghua Chemical Group, która miała wybudować w Polskę fabrykę komponentów do baterii dla samochodów elektrycznych, wycofała się z inwestycji. Powodem decyzji ma być epidemia koronawirusa oraz przeszkody prawne w uruchomieniu zakładów.