Na zdjęciu (od lewej): Monika Ciślak, Paweł Data, Radek Karolczyk, Paulina Budek
Równe szanse
– Do tej pory firmy farmaceutyczne nawiązywały współpracę z aptekami i szerzyły wiedzę na temat produktów poprzez swoich przedstawicieli. Natomiast najlepsze oferty kierowały jedynie do dużych sieci aptecznych i pomijały apteki indywidualne, przez co lokalne punkty miały problem z utrzymaniem się na rynku. Chcemy to zmienić – mówi Monika Ciślak.
Razem z zespołem czterech startupowców z Krakowa współtworzy Pharma Quest. Jest to mobilna i webowa platforma, która łączy ze sobą aptekarzy i firmy farmaceutyczne, ułatwiając im współpracę. Ciślak tłumaczy, że jej narzędzie rozwiązuje przede wszystkim trzy problemy: usprawnia komunikację między obiema stronami, wyrównuje szanse między sieciami a indywidualnymi aptekami oraz podnosi poziom opieki farmaceutycznej w Polsce.
Te same zasady
Po zarejestrowaniu się na stronie, wystarczy wybrać jedno z dwóch kont, aby znaleźć w jednym miejscu między innymi zadania od producentów, akcje odsprzedażowe i ankiety. – Nie jesteśmy związani z żadną firmą farmaceutyczną czy hurtownią, co sprawia, że wszystkim naszym klientom możemy zaproponować jasne i uczciwe zasady współpracy. Natomiast wszystkim użytkownikom dostarczyć profesjonalną usługę na tych samych zasadach – mówi Radosław Karolczyk, pomysłodawca i CEO Pharma Quest.
Monika Ciślak wyjaśnia, że Pharma Quest działa w modelu SaaS. Oznacza to tyle, że klientem jest producent, z kolei użytkownikiem, farmaceuta. – Producent dostarcza praktyczną wiedzę w jakich wskazaniach jego preparat uzyskuje najlepsze efekty, natomiast farmaceuta ma za zadanie dopasować kurację do określonej grupy pacjentów – tłumaczy. Ma to wyeliminować agresywną sprzedaż preparatów przy kasie, czego nie lubią ani pacjenci, ani aptekarze.
Pierwszy klient
Ciślak dodaje, że projekt jest na razie na wczesnym etapie rozwoju i w związku z tym liczby nie są zbyt imponujące. Do tej pory Pharma Quest przetestowało swoje rozwiązanie na grupie 50 aptek na terenie Małopolski i Podkarpacia oraz pozyskało pierwszego płacącego klienta. Generuje miesięczny przychód na poziomie 20 tysięcy złotych i zakwalifikowało się do kilku konkursów startupowych.
– Jesteśmy przekonani, że w najbliższym czasie technologie zmienią zasady gry na rynku farmaceutycznym – mówi Ciślak. Dlatego zamierza poszerzyć listę zadań na platformie o grupę leków bez recepty oraz rozwinąć narzędzie. Wspomina o wprowadzeniu panelu administracyjnego dla producentów i zdobyciu kolejnych użytkowników.