Pięć wskazówek, jak poprowadzić skuteczną kampanię crowdfundingową

Dodane:

MamStartup logo Mam Startup

Udostępnij:

Z analizy ponad 100 projektów na Wspieram.to wynika, że jeżeli w pierwszym tygodniu uda się uzbierać minimum 20% potrzebnej kwoty, statystycznie jest 80% szans na zakończenie kampanii sukcesem.

Z analizy ponad 100 projektów na Wspieram.to wynika, że jeżeli w pierwszym tygodniu uda się uzbierać minimum 20% potrzebnej kwoty, statystycznie jest 80% szans na zakończenie kampanii sukcesem.

1. Zbuduj społeczność

Sprawdzonym rozwiązaniem jest zbudowanie społeczności wokół projektu jeszcze przed startem kampanii crowdfundingowej. Tak było w przypadku gry planszowej „Piwne Imperium” na Wspieram.to czy drukarki 3D Lulzbot na Kickstarterze. Dzięki zainteresowanej społeczności udało się uzbierać potrzebną kwotę na grę w ciągu 2 godzin, a na drukarkę w ciągu 3 dni! Fanpage i strona internetowa projektu, aktywność na specjalistycznych forach – to tylko kilka metod na pozyskanie pierwszych osób zainteresowanych projektem.

W przypadku, gdy już istnieje aktywna społeczność, optymalnie jest uruchomić projekt na platformie crowdfundigowej na 30 dni – to wystarczająco długo, aby dotrzeć do potencjalnych wspierających, ale nie tak długo, aby zdążyli się rozmyślić czy przekładać wpłatę w nieskończoność.

2. Przygotuj plan działania

Jeszcze przed startem kampanii należy stworzyć szczegółowy plan działania. W chwili startu warto mieć gotową listę kontaktów, które zostaną powiadomione o uruchomieniu projektu. Poczynając od rodziny, przyjaciół i znajomych, poprzez zainteresowane tematem fanpage’e, fora internetowe, serwisy tematyczne, aż po precyzyjnie wytypowanych blogerów, vlogerów i dziennikarzy. Warto zdawać sobie sprawę, że największe kampanie crowdfundingowe inwestują w… marketing!

3. Bądź aktywny

Samo uruchomienie projektu na platformie finansowania społecznościowego to dopiero początek. Aby pozyskać zaufanie wspierających, trzeba na bieżąco informować o zmianach czy stanie realizacji projektu. Wiadomość e-mail jest najlepszym narzędziem, jeśli chodzi o generowanie poparcia dla kampanii, na drugim miejscu znajduje się Facebook i stworzenia na nim dedykowanego fanpage’a, a na trzecim – Twitter.

4. Dopracuj opis

Projekty posiadające w swoim opisie filmy realizują się o około 40% częściej od tych, które w swoim opisie nie mają klipu wideo – wynika z danych platformy Wspieram.to. Dzięki filmowi można lepiej poznać twórców i utożsamić się z ich projektem, a szczegółowy opis pozwoli wyjaśnić dokładnie, czego odwiedzający mogą spodziewać się po projekcie.

5. Adekwatne nagrody

Finansowanie społecznościowe to nie zbiórka charytatywna, stąd ważny jest przemyślany system nagród dla wspierających. Dobrą praktyką jest stworzenie od 5 do 10 progów nagród, które będą adekwatne do kwoty wsparcia. Warto rozważyć limitowaną serię nagród dla wczesnych wspierających, mającą na celu „rozpędzenie“ projektu. Przykładowo twórcy gry planszowej „Pan Lodowego ogrodu” osobom wspierającym projekt na Wspieram.to dali możliwość kupienia – oprócz samej gry – unikalnych gadżetów, np. map przedstawiających fantastyczny świat gry oraz Artbooka wypełnionego klimatycznymi ilustracjami. To wystarczyło, by w ciągu zaledwie kilku dni uzbierać niemal 20 tys. zł!

źródło: informacja prasowa