Pierwszy milion z crowdfundingu. KPT pomoże innowatorom stworzyć własne kampanie crowdfundingowe

Dodane: 22.09.2021

Mam Startup

Udostępnij:

Dzięki wsparciu finansowemu Województwa Małopolskiego w Krakowskim Parku Technologicznym rusza właśnie projekt Idea Development Camp: Crowdfunding Edition. Projekt ma na celu pokazanie alternatywnej metody finansowania innowacyjnych produktów i usług jaką jest crowdfunding.

– Mamy nadzieję, że dzięki zaplanowanym przez nas wydarzeniom coraz więcej osób będzie korzystało właśnie z finansowania społecznościowego, które oprócz możliwości pozyskania funduszy na rozwój jest również znakomitym sposobem na przeprowadzenie weryfikacji rynku i określenie zapotrzebowania na dany produkt – mówi Sonia Bazan, kierowniczka Inkubatora Technologicznego KPT.

Projekt skierowany jest do założycieli startupów oraz pomysłodawców innowacyjnych przedsięwzięć i pomoże im w uzupełnieniu kompetencji biznesowych związanych z możliwościami jakie oferuje crowdfunding. Wszystko po to by lepiej mogli planować finanse swoich projektów oraz efektywniej budować społeczność patronów i użytkowników swoich rozwiązań.

– Dla wszystkich zainteresowanych przygotowaliśmy szereg wydarzeń, które pozwolą na zaplanowanie swojej kampanii crowdfundingowej od A do Z. Będą to cykle szkoleń i konsultacji, Pitching Fight Club: Crowdfunding Edition oraz Failure Night. Zachęcamy także do pobrania e-booka „Pierwszy milion z crowdfundingu. Katalog platform crowdfundingowych”, który jest zarówno pigułką wiedzy dotyczącą finansowania społecznościowego, jak i katalogiem miejsc, w których finansowanie to można zdobyć – dodaje Sonia Bazan.

W tej edycji Idea Development Camp, KPT skupi się głównie na crowdfundingu donacyjnym. Warto jednak zwrócić uwagę na coraz bardziej popularny crowdfunding udziałowy zwany także inwestycyjnym. To dobry moment, żeby zainteresować się tym zagadnieniem, ponieważ obecnie trwają prace nad ustawą o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych. Dostosowuje ona polskie przepisy do unijnego rozporządzenia, które w całej UE ustanawia jednakowe zasady prowadzenia działalności w zakresie crowdfundingu inwestycyjnego. Zgodnie z planem, nowe regulacje mają zacząć obowiązywać już od 10 listopada br.

W myśl nowych przepisów operatorzy platform crowdfundingowych będą musieli występować do Komisji Nadzoru Finansowego o zezwolenie na prowadzenie takiej działalności. Będzie ona podlegać kontrolom i nadzorowi komisji. Proponowane zmiany m.in. zwiększą limit kampanii crowdfundingowych z 1 do 5 mln euro w ciągu najbliższych dwóch lat. Nowe przepisy umożliwią także wprowadzenie tablicy ogłoszeń na platformach crowdfundingowych, która rozwiąże jedną z głównych barier dla jeszcze większego rozwoju tego sposobu finansowania, czyli przyśpieszy możliwość wyjścia z inwestycji.

Jedną z platform crowdfundingu inwestycyjnego jest platforma Navigator Crowd umożliwiająca potencjalnym inwestorom zapoznanie się w łatwy i przystępny sposób z ofertami publicznymi spółek na etapie pre-IPO. Na platformie prezentowane są informacje o ofertach spółek, które docelowo mają w planie wejście na rynku NewConnect lub Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie w ciągu maksymalnie 3 lat. Najchętniej widziani są emitenci związani z nowymi technologiami oraz mający potencjał do szybkiego wzrostu skali.

– Platforma Navigator Crowd skierowana jest do spółek na etapie Pre-IPO. Wykorzystujemy tu doświadczenie m.in. domu maklerskiego. Przez 15 lat swojego istnienia Grupa Navigator przeprowadziła ponad 145 transakcji, o łącznej wartości znacznie przekraczającej 4,5 mld zł. Wyspecjalizowaliśmy się we wprowadzaniu na giełdę spółek związanych z technologiami. Teraz chcemy zaoferować spółkom na trochę wcześniejszym etapie platformę crowdfundingową w połączeniu ze wsparciem w potencjalnym wejściu na giełdę – mówi Łukasz Wacławek, manager w Grupie Navigator.

– Zapewniamy niezbędny know-how związany z wprowadzaniem spółki na rynek. Każdy podmiot promujący swoją ofertę publiczną za pomocą Navigator Crowd będzie mógł skorzystać z preferencyjnej oferty wsparcia w debiucie giełdowym. Ponadto, umożliwimy wysyłanie przez spółki raportów kwartalnych do inwestorów, czego zwykle brakowało w przypadku emisji crowdfundingowych. Dzięki takim raportom każdy inwestor będzie miał możliwość otrzymywania od spółek, w które zainwestował, informacji na temat rezultatów prowadzonej przez nie działalności – dodaje Wacławek.

Niezależnie od rodzaju, crowdfunding pozwala zebrać fundusze, poszerzyć bazę klientów oraz kontaktów biznesowych, czy przetestować komunikaty marketingowe. Więcej informacji na temat platform crowdfundingowych prezentuje przygotowany w ramach projektu katalog „Pierwszy milion z crowdfundingu. Katalog Platform Crowdfundigowych”. Jeśli tylko masz pomysł koniecznie sprawdź ofertę Krakowskiego Parku Technologicznego:

Artykuł powstał we współpracy z Krakowskim Parkiem Technologicznym oraz Navigator Capital Group