PKN Orlen w ciągu 2 lat postawi 2 tys. własnych maszyn paczkowych

Udostępnij:
Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen zapowiedział, że spółka planuje postawić własne automaty paczkowe oraz rozwijać usługi kurierskie. W ciągu najbliższych dwóch lat w Polsce ma stanąć 2 tys. automatów paczkowych Orlenu.

– W ciągu dwóch lat chcemy też postawić 2 tys. maszyn paczkowych. A poprzez wykorzystanie przewag logistycznych i mając obecnie łącznie ponad 3 tys. punktów sprzedaży w całej Polsce, rozwiniemy usługi kurierskie – powiedział w rozmowie z serwisem rp.pl prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.

PKN Orlen w ostatnim czasie bardzo mocno się rozwija. Jakiś czas temu pisaliśmy o tym, że spółka przejęła sieć kiosków RUCH, potem grupę mediową Polska Press. Koncern założył też własny akcelerator i wszedł we współpracę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, w ramach której wspólnie będą wspierać innowacyjne projekty. 

Przypomnijmy też, że Orlen pod koniec zeszłego roku zapowiedział strategię ORLEN2030. Spółka poinformowała wtedy, że w ciągu najbliższych lat planuje rozwijać nowe obszary działalności i dywersyfikować swój biznes. Jak widać słowy nie zostały puszczone na wiatr. Mamy dopiero początek 2020 roku, a koncern znów zaskoczył nowymi planami.

Kolejna konkurencja dla InPostu?

Z najnowszych planów PKN Orlen zapewne niezbyt zadowolony jest InPost. Jeżeli zapowiadane plany różnych firm dojdą do skutku, to nad Wisłą twórca Paczkomatów będzie miał już trzech konkurentów. Z pewnością rozwój branży e-commerce i zmiana nawyków konsumenckich wywołane przez pandemię przyczyniły się do zwiększonego zainteresowania automatami paczkowymi. Nic więc dziwnego, że zaczęła pojawiać się konkurencja InPostu.

Najpierw, bo w październiku zeszłego roku, o swoich planach na postawienie własnych automatów paczkowych, poinformowała Poczta Polska. Spółka zapowiedziała, że do 2022 roku postawi 2 tys. takich urządzeń. W tym roku do użytku zostanie oddanych 500 tego typu urządzeń.

– Poczta Polska podjęła strategiczną decyzję, która zakłada większe udogodnienia dla klientów i naszych partnerów biznesowych. Rynek e-commerce może w najbliższych latach osiągnąć pułap nawet 100–120 mld zł rocznie. To dwa razy więcej niż szacowano jeszcze na początku tego roku. Poczta Polska już teraz jest jednym z liderów rynku przesyłek kurierskich i chce nadal umacniać swoją pozycję. Bezpieczne formy doręczania przesyłek mają coraz większe znaczenie, dlatego Poczta będzie rozwijać sieć automatów do odbioru przesyłek – mówił wtedy Tomasz Zdzikot, prezes zarządu Poczty Polskiej.

Alibaba chce mieć swoje automaty w Polsce

Zaraz po Poczcie Polskiej, a konkretnie w styczniu 2021 roku w mediach zrobiło się głośno o planach Alibaby. Ponoć gigant również planuje postawić własne automaty paczkowe nad Wisłą. Co prawda informacja nie została oficjalnie potwierdzona przez firmę, jednak w sieci pojawiło się ogłoszenie o pracę, które jasno wskazuje na plany spółki. Firma szuka w Polsce  managera, który będzie odpowiedzialny za rozwój sieci automatów paczkowych dedykowanych serwisowi e-commerce w Warszawie.  

Pandemia koronawirusa dała ogromne szanse rozwoju branży e-commerce. InPost bardzo mocno się rozwinął, firma została wyceniona na 7-8 mld euro, a kilka dni temu poinformowała, że planuje debiut na giełdzie Euronext Amsterdam. Jednocześnie zaczęła pojawiać się konkurencja. Jednak nie powinno to nikogo dziwić, to była kwestia czasu. Teraz do grona tych, którzy powalczą o ten rynek dołącza również Orlen.