– Asystent głosowy ma nieco ponad dwa lata i od razu zyskał sympatię użytkowników IKO. Przeprowadził już ponad 2 mln rozmów z klientami i ma ponad 800 tys. użytkowników. Stale go rozwijamy, aby coraz lepiej pomagał klientom naszego banku w zarządzaniu ich finansami – powiedział Dawid Kin, Dyrektor Biura Rozwoju Sztucznej Inteligencji w PKO Banku Polskim.
Najbardziej zaawansowany voicebot na polskim rynku finansowym
Asystent głosowy IKO został uruchomiony w 2020 roku. Przeprowadził już 2,15 mln rozmów z klientami i ma ponad 800 tys. użytkowników. Oparty na sztucznej inteligencji system rozumie 320 tematów rozmów prowadzonych językiem naturalnym.
Od września 2021 roku Asystent głosowy w IKO umożliwia skorzystanie z narzędzi służących do analizy i zarządzania finansami osobistymi. Pierwsza funkcja umożliwia sprawdzenie, ile wydajemy na: zobowiązania kredytowe, płatności kartą, przelewy wychodzące, wypłaty z bankomatów i pozostałe płatności. Druga informuje, jak kształtuje się stan oszczędności na koncie. Obie umożliwiają wybór waluty, konta i okresu (obecny miesiąc, poprzedni miesiąc, ostatnie 3 miesiące, ostatnich 6 miesięcy oraz ostatni rok), dla których ma zostać przeprowadzona analiza. Kwoty wydatków i oszczędności są prezentowane graficznie – w postaci wykresów (słupków) oraz podsumowania, które Asystent głosowy przekazuje w formie mówionej i tekstowej. Od kilku miesięcy klienci mogą poprosić o podsumowanie płatności kartą w dowolnym sklepie. O takie analizy zapytało już w sumie 160 tys. użytkowników. Niebawem będą oni też mogli podsumować swoje wydatki w podziale na kategorie (np. podróże, rozrywka itp.).
Sztuczna inteligencja służy pomocą klientom
Przy pomocy Asystenta, oprócz analizy wydatków i oszczędności, można m.in. zrobić przelew zwykły do odbiorcy zdefiniowanego lub na numer konta, zrobić przelew na telefon, sprawdzić stan konta, przeszukać historię konta, doładować telefon, zapłacić BLIKIEM, spłacić kartę kredytową lub zmienić limity transakcyjne na karcie. Wspieranych przez Asystenta głosowego funkcji będzie stopniowo przybywać. System wciąż się uczy i jeśli czegoś nie może obecnie wykonać to przenosi użytkownika do miejsca w IKO, gdzie wykona on operację bankową samodzielnie. Asystent rozumie język naturalny i nie narzuca sposobu komunikacji, np. zlecając przelew można powiedzieć „zrób przelew do…” , ale też „pchnij kaskę…”.
PKO Bank Polski jest liderem bankowości mobilnej. W październiku liczba aktywnych aplikacji mobilnych IKO przekroczyła rekordowe na polskim rynku bankowym 7 mln.
Nagrody Fintech Awards to inicjatywa redakcji Fintek.pl. Jej celem jest wyróżnienie najlepszych innowacyjnych rozwiązań w dziesięciu kategoriach m.in. BankTech, LendingTech, InsurTech, SoftTech, MedTech, HRTech, PayTech. PKO Bank Polski nominowany był również w kategorii Wybór czytelników Fintek.pl, za zastrzeżenie nazwy i logo PLCoin.