Urząd Transportu Kolejowego (UTK) poinformował, że maszyniści coraz częściej nie zatrzymują się przed sygnałem “stój”, co powoduje wiele wypadków.
Sprawa dotyczy młodych maszynistów, którzy uprawnienia mają od niedawna.
Jakiś czas temu we Włochach maszynista z dwumiesięcznym doświadczeniem nie zatrzymał się przed sygnałem “stój”, co spowodowało zablokowanie wielu torów i opóźnienie prawie 100 pociągów.
Nowy system od PKP Energetyka i SSK Rail
Nowy system analizuje obraz z kamer zainstalowanych na sieci kolejowej i ostrzega maszynistę, że zbliża się np. do sygnału “stój”. Informuje także o przeszkodach na torach, zwłaszcza wtedy, kiedy pociąg zbliży się do przejazdu.
Dzięki obrazowi z kamer ostrzeże maszynistów jeśli np. kierowca utknie między rogatkami. Kierujący pociągiem dostanie sygnał o takim zdarzeniu, zanim zobaczy przejazd, więc będzie miał więcej czasu na hamowanie. W ten sposób uniknie się wiele tragicznych wypadków.
Technologia pojawi się głównie w pociągach sieciowych spółki. Narzędzie przyda się zwłaszcza podczas dojazdu do punktów realizacji robót związanych z utrzymaniem sieci trakcyjnej lub jej modernizacji. Twórcy oprogramowania twierdzą, że ma ono ponad 90% skuteczność.
Obecnie system przechodzi kolejną fazę testów w pociągach sieciowych PKP Energetyka i składach kilku innych przewoźników, m.in. Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i Kolei Dolnośląskich.
W Nowym Jorku też bezpieczniej
W Nowym Jorku Siemens Mobility zainstalował system ABLE (Automatic Bus Lane Enforcement) na trzech trasach autobusów, m.in. na Manhattanie. Narzędzie automatycznie wykrywa przypadki nieprzestrzegania prawa drogowego na buspasach.
System ABLE ma ułatwić autobusom miejskim poruszanie się po mieście. Zadaniem technologii jest zwiększenie prędkości i wydajności pojazdów na najbardziej zatłoczonych ulicach Nowego Jorku. Rozwiązanie startupu niweluje przypadki, kiedy inne auta blokują przejazdy autobusów na pasach przeznaczonych tylko dla transportu miejskiego.