Potwierdzają to wyniki badania wykonanego przez instytut badawczy ARC Rynek i Opinia, że aż 98 proc. właścicieli sklepów wierzy w dynamiczny wzrost rynku e-commerce w Polsce.
Zdjęcie główne artykułu by stokpic.com
Badanie zrealizował Instytut ARC Rynek i Opinia, specjalizujący się w projektach dla firm z branży e-commerce. Łącznie przeprowadzono 253 ankiety z e-firmami. Co z nich wynika? 39 proc. sklepów internetowych powstało w latach 2010 – 2013. Tylko 26 proc. ma więcej niż 10 lat. To pokazuje, że polscy konsumenci podchodzą z coraz większym zaufaniem do e-sklepów. Wiąże się to z coraz lepiej prowadzonymi platformami sprzedaży oraz całym procesem przekazywania zamówionych dóbr do rąk klienta.
– home.pl startując w 2008 roku z ofertą sklepów internetowych, zdawał sobie sprawę, że polski rynek e-commerce dopiero raczkuje. Polscy konsumenci nie byli przekonani do zakupów przez internet. Ich obawy dotyczyły głównie aspektów bezpieczeństwa transakcji online. Dziś, rynek jest już dojrzały, z perspektywami na dalszy, dynamiczny wzrost. Zauważamy stały wzrost zainteresowania e-commerce wśród naszych klientów. Utrzymujemy już ponad 7000 aktywnych sklepów internetowych. W naszym przekonaniu przedsiębiorstwa sprzedające wyłącznie lokalnie, bez udostępniania swojej oferty w internecie, będą w przyszłości marginalizowane – mówi Dariusz Kowalski, lider zespołu produktowego home.pl.
Wzrost zaufania do e-sklepów odczuli także polscy przedsiębiorcy. 43 proc. przebadanych firm prowadzi sprzedaż już jedynie przez internet. W 32 proc. sklepów tradycyjne kanały sprzedaży generują mniej niż 30 proc. przychodów. Bardzo ważnym ogniwem w sprzedaży internetowej jest połączenie świata cyfrowego (zakup w eSklepie) z światem realnym (dostawa produktu do eKupującego) Prawie połowa badanych sklepów wysyła miesięcznie kilkaset przesyłek. Tylko 13 proc. z nich ma mniej niż 100 zamówień miesięcznie, a 6 proc. więcej niż 5 tys. Aż około 60 proc. e-sklepów wybiera usługi Poczty Polskiej.
– eSprzedajacy wybierający operatora logistycznego najczęściej zwracają uwagę na terminowość i bezpieczeństwo dostawy a także ceny. Doceniają wsparcie informatyczne w procesie nadania i dostawy przesyłki jak również dostęp do pełnej wiedzy on-line o statusie przesyłki. Klienci oczekują od operatora logistycznego także łatwego dostępu do gęstej sieci placówek. Z kolei eKupujący kierują się w dużej mierze wygodą dostawy, rozumianej jako możliwość wyboru dogodnej formy dla siebie (kurier, dostawa do punktu, inne dogodne miejsce dla odbiorcy). Poczta Polska, mająca największą sieć placówek nadawczych jak również punktów odbioru w Polsce zaspokaja potrzeby zarówno eSprzedających i eKupujących w tym aspekcie – mówi Rafał Pietrwalski, pełniący obowiązki Dyrektora eCommerce w Poczcie Polskiej.
Większość e-sklepów w Polsce (53 proc.) to mikroprzedsiębiorstwa zatrudniające od dwóch do dziewięciu pracowników. 17 proc. stanowią firmy, gdzie jedynym ich pracownikiem jest właściciel, natomiast 22 proc. sklepów internetowych zatrudnia miedzy 10 a 50 osób. Nie zaskakuje ich forma organizacyjna: 62 proc. to jednoosobowa działalność gospodarcza, 19 proc. sklepów to spółki z o.o., a 7 proc. to spółki jawne.
Z badań wynika także, że przedsiębiorcy doceniają wartość internetu. Aż 98 proc. właścicieli sklepów wierzy w dynamiczny wzrost rynku e-commerce w Polsce. efirma.poczta-polska.pl to platforma, która zawiera bogatą ofertę produktów. Oprócz pakietów hostingowych czy domen, dostępne będą również takie rozwiązania jak: , VPS (Virtual Private Server), kreator stron www, pakiet Office365 i certyfikaty SSL. Przedsiębiorcy będą mogli skorzystać bezpłatnie z usług biura obsługi klienta oraz pomocy on-line w postaci bazy wiedzy. Świadczone usługi zachowują najwyższe, branżowe standardy, ale ich ceny i parametry są sprofilowane tak, żeby każdy przedsiębiorca mógł je dopasować do swoich potrzeb.