180 tys. osób płaci z nami za przejazdy na autostradach. Podsumowanie roku Autopay

Dodane:

Miłosz Kurzawski Miłosz Kurzawski

180 tys. osób płaci z nami za przejazdy na autostradach. Podsumowanie roku Autopay

Udostępnij:

Łącznie z płatności Autopay za autostrady korzysta już ponad 180 tys. osób i liczba ta sukcesywnie rośnie. Rozwiązanie jest na tyle uniwersalne, że zostało wdrożone również w Banku Millennium jako integralna część aplikacji mobilnej tego banku. Autopay podsumowuje 2019 rok.

Czytasz właśnie artykuł z cyklu, w którym polskie startupy i firmy technologiczne, podsumowują 2019 roku. Jeśli chcesz przeczytać inne teksty z serii, zajrzyj tutaj.

Autopay to system automatycznych płatności za przejazd płatnymi odcinkami autostrad, opracowany przez sopocką spółkę technologiczno-finansową Blue Media, we współpracy z operatorami autostrad – spółkami GTC oraz Stalexport.

Dzięki Autopay kierowcy mogą przejechać przez autostradę bez zatrzymywania się przy punktach poboru opłat, tzw. bramkach i bez konieczności płacenia za przejazd autostradą na miejscu.

W szczytowych momentach popularności poszczególnych tras (szczególnie w okresie wakacyjnym) opłaty na bramkach powodowało olbrzymie korki i frustrację kierowców. Do tego stopnia, że rząd podejmował decyzje o czasowej rezygnacji z ich pobierania.

Dziś, aby przejechać autostradą bez zatrzymywania się przy bramkach, należy na stronie autopay.pl lub w aplikacji Autopay założyć swoje konto: dodać swój pojazd (markę i nr rejestracyjny) oraz kartę płatniczą (debetową lub kredytową), z której środki za przejazd będą pobierane automatycznie.

Podczas podróży nie trzeba uruchamiać aplikacji, ani nawet mieć przy sobie telefonu, na który została pobrana aplikacja. Dzięki kamerom przy bramce system automatycznie zidentyfikuje numer rejestracyjny pojazdu i podniesie szlaban (jest to tzw. videotolling). Opłata pobierana jest automatycznie po zakończonym przejeździe.

Autopay działa na wszystkich miejscach poboru opłat

Od lata 2019 r. aplikacja Autopay i system AmberGO działają na wszystkich miejscach poboru opłat na AmberOne Autostradzie A1, czyli na płatnym odcinku autostrady A1, od Gdańska do Torunia, w obu kierunkach, oraz na Autostradzie A4 – na odcinku Katowice-Kraków.

Na prowadzącej nad morze AmberOne Autostradzie A1 średnio 10-15 proc. transakcji opłacanych jest za pośrednictwem systemu AmberGO i aplikacji Autopay. Na autostradzie A4, na odcinku Kraków-Katowice, gdzie usługa została uruchomiona później, jest to 5 proc.

Łącznie z płatności Autopay za autostrady korzysta już ponad 180 tys. osób i liczba ta sukcesywnie rośnie.

Rozwiązanie Autopay jest na tyle uniwersalne, że zostało wdrożone również w Banku Millennium jako integralna część aplikacji mobilnej tego banku. Klienci Banku Millennium mogą więc płacić za przejazdy autostradami z poziomu swojej bankowości elektronicznej.

W 2019 roku nie zrealizowaliśmy jednak wszystkich planów. Wdrożenie naszego rozwiązania na pierwszej autostradzie za granicą zostało przesunięte ze względu na brak opisanego videotollingu w legislacji europejskiej.

Planujemy włączenie Autopay na kolejnych odcinkach polskich autostrad

Rozmawiamy również z kolejnymi bankami, które chcą wdrożyć nasze rozwiązanie w swojej bankowości elektronicznej lub mobilnej. W przyszłym roku planujemy wprowadzić nasz mechanizm automatycznych płatności za przejazd płatnymi odcinkami autostrad na rynek europejski.

Planujemy też rozszerzenie funkcjonalności naszego rozwiązania o płatności na parkingach zamkniętych, np. przy lotniskach. W najbliższym czasie umożliwimy płatności przynajmniej przy dwóch dużych portach lotniczych w Polsce.

Naszym długofalowym celem jest stworzenie całego ekosystemu do “automatycznego płacenia samochodem”, gdzie numery rejestracyjne służą jako narzędzie do realizacji transakcji (tak jak karta płatnicza lub telefon) przy płaceniu za przejazd autostradą, wjazd na parking, płatność za benzynę czy w restauracji typu drive-thru.

Ekosystem startupowy

Jako Autopay przyglądamy się raczej europejskiemu niż polskiemu ekosystemowi startupowemu. Widać, że teraz w Unii Europejskiej jest korzystny czas dla startupów. Jest duże zainteresowanie zewnętrznych inwestorów, powstają specjalistyczne inkubatory, ekosystem jest dojrzały, a rządy starają się wspierać cyfrową gospodarkę i innowacyjne przedsięwzięcia.

Autor: Miłosz Kurzawski, szef Autopay