Czytasz właśnie artykuł z cyklu, w którym polskie startupy i firmy technologiczne, podsumowują 2019 rok. Jeśli chcesz przeczytać inne teksty z serii, zajrzyj tutaj.
Beesfund to największa w Europie Środkowo-Wschodniej platforma crowdfundingu udziałowego. Umożliwia spółkom pozyskanie środków na rozwój (w Polsce do 1 mln euro) poprzez publiczną emisję akcji, a inwestorom możliwość lokowania środków, już od 50 zł w ciekawe i perspektywiczne przedsięwzięcia.
Oprócz tego Beesfund S.A. rozwija platformę klasycznego crowdfundingu OdpalProjekt.pl, a także testuje inne obszary, na których potencjalnie mogłyby inwestować osoby indywidualne.
Istniejemy od 2012 roku, ale rynek crowdfundingu udziałowego istnieje w zasadzie dopiero od kwietnia 2018, kiedy podniesiono limit otwartych emisji bez prospektu ze 100 tys. euro do 1 mln euro.
2019 to okres dużego wzrostu w Beesfund
Wystartowało 27 emisji, a spółki zebrały ponad 20 mln, podczas gdy w roku ubiegłym było to 4,5 miliona.
Do “klubu miliona”, czyli spółek, które zebrały na Beesfund ponad milion złotych, dołączyły nowe podmioty. W sumie w rzeczonym klubie jest dziś 9 spółek, a kilku zabrakło niewiele, aby w nim być.
W mijającym roku udało się nam też wypracować procesy i procedury, które pozwolą nam rosnąć w sposób bardziej stabilny i przewidywalny.
Wyjście z roli butikowej platformy do poziomu międzynarodowego lidera
To cel, do którego konsekwentnie dążymy. I właśnie w związku z nim musieliśmy m.in. przeanalizować rynki UE i wybrać konkretne kierunki rozwoju. Wzrost skali to także powiększanie zespołu: z 8 osób w pierwszym kwartale do blisko 31 na koniec roku.
Rok 2019 kończymy z 50 umowami, które zaowocują już w 2020. Statystyka zaczęła działać, a my dużo się nauczyliśmy. Jednak w tym roku nie ruszyło tyle emisji, ile zakładaliśmy.
Rok 2019 był dla crowdfundingu udziałowego przełomowy
Zmiana przepisów dotyczących limitów dla otwartych emisji w roku 2018 zaowocowała zwiększonym zainteresowaniem zarówno spółek, jak i inwestorów.
Szacujemy, że tylko w tym roku wystartowało ponad 40 emisji akcji, podczas gdy w latach 2012-2018 było ich ponad 50. W tym roku pojawiły się też emisje, które osiągnęły limit miliona euro.
Jeśli chodzi o przyszły rok, przyglądamy się planowanym zmianom w unijnych przepisach dotyczących crowdfundingu udziałowego.
W roku 2020 będziemy dalej rozwijać się w kierunkach, które obraliśmy w roku 2019.
Liczymy na jeszcze większą liczbę emisji w Polsce, ale planujemy także rozpocząć działalność poza jej granicami. Chcemy też uruchomić platformę SIGNUMI do obrotu udziałami w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością.
–
Autor: Arkadiusz Regiec, CEO Beesfund
fot. wikipedia.org | CC BY-SA 4.0